מכשול בדרך להסרת החסינות: יועמ"ש הכנסת צפוי להתנגד לדיון

אייל ינון יצטרך להכריע אם ניתן להקים ועדת כנסת במצב הנוכחי, ואם ראוי שהיא תדון בחסינות נתניהו עוד לפני הבחירות. גורמים ששוחחו איתו סבורים שהוא יעדיף לדחות את הדיון בסוגייה

זמן צפייה: 01:07

אייל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, צפוי לתת שתי חוות דעת בעניין חסינות ראש הממשלה נתניהו מפני העמדה לדין. הראשונה היא אם ניתן להקים ועדת כנסת במצב הנוכחי, והשנייה - אם ראוי שהיא תקיים דיון בחסינות עוד לפני הבחירות. גורמים ששוחחו איתו סבורים שהוא צפוי להעדיף לדחות את הדיון עד אחרי הבחירות.

מדובר במכשול נוסף העומד בפני ניסיון הסרת החסינות של ראש הממשלה. נוסף לכך, על מנת להקים ועדת כנסת כחול לבן יזדקקו לאישורו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. בהמשך הם יצטרכו להשיג רוב בכנסת - דבר שעלול להיות בעייתי היות שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תומך לעת עתה בנתניהו.

עוד בחדשות 13:

בקשת החסינות והדיון בבג"ץ על הרכבת ממשלה: השבוע של נתניהו

בג"ץ דן בעתירה נגד נתניהו: "למה להקדים את שיקול דעת הנשיא?"

נתניהו: "החסינות היא אבן יסוד בדמוקרטיה"

אייל ינון, היועץ המשפטי לכנסת
אייל ינון, היועץ המשפטי לכנסת | צילום: חדשות 13

אתמול פנה נתניהו במכתב ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שם מסר כי בכוונתו לבקש מהכנסת חסינות בשלושת התיקים שבהם הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

נתניהו הסביר במכתבו כי הוא לא מתנגד להעמדה לדין, אלא רק אחרי שתסתיים כהונתו, ומציג שלוש עליות לבקשת החסינות: נתניהו טוען שהעמדתו לדין תפגע בייצוג הבוחרים, שביקשו לשיטתו שיכהן בבחירות, ופוגע בתפקוד הכנסת. עילה נוספת היא הטענה לאפלייה - נתניהו טוען שהוא מופלה לרעה לעומת אחרים, ששמם נקשר בפרשיות שבהן הוא נאשם, אך לא הועמדו לדין. העילה השלישית לטענתו היא שאלת תום הלב. לשיטתו של נתניהו כתב האישום מוגש בחוסר תום לב, בטענה שהיא הדלפות רבות לאורך החקירה, ובטענה שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קיבל את ההחלטה מהר מאוד אחרי השימוע, ולא בחן את ממצאי השימוע כנדרש.

מכיוון שאין כנסת מתפקדת בישראל, עד שתוקם כזאת נתניהו יקבל חסינות אוטומטית – לפחות עד מאי. השאלה עכשיו, היא האם תקום ועדת כנסת שדון בנושא, או כשתקום האם יהיה רוב לטובת הבקשה.

ועדת הכנסת דנה, בין היתר, האם לתת או להסיר לחבר כנסת חסינות. כל ח"כ שעומד לדין יכול לבקש חסינות, ואם המחוקקים רואים שיש חשיבות לכך שהוא יישאר בכנסת – אז רובם מאשרים לו את הבקשה. אלא שמאחר ואין ממשלה, אין ועדה. לכן, היועצים המשפטיים החליטו שאי אפשר לדון ובינתיים מקפיאים את כתבי האישום. חיים כץ, למשל, חסין כבר מספטמבר האחרון.