בקשת החסינות והדיון בבג"ץ על הרכבת ממשלה: השבוע של נתניהו

רה"מ היה חייב לבקש לדחות את העמדתו לדין - אחרת היה הולך למשפט בשבוע הבא. נתניהו יקבל חסינות אוטומטית מפני שאין כנסת מתפקדת, ובמקביל עשוי להיערך דיון בבג"ץ האם מותר לו להרכיב ממשלה

זמן צפייה: 04:41

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקווה שהשבוע העמוס שמצפה לו סביב סוגיית החסינות הרגישה, יהיה מכה קלה בקמפיין. בסופו של דבר, ראש הממשלה חייב לבקש מהכנסת להקפיא את כתבי האישום – אחרת עוד שבוע הוא יעמוד לדין על שוחד, מרמה והפרת אמונים.

מכיוון שאין כנסת מתפקדת בישראל, עד שתוקם כזאת נתניהו יקבל חסינות אוטומטית – לפחות עד מאי. השאלה עכשיו, היא האם תקום ועדת כנסת שדון בנושא, או כשתקום האם יהיה רוב לטובת הבקשה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

סופית: נתניהו החליט לבקש חסינות – כתב מכתב ליו"ר הכנסת

נתניהו: "החסינות היא אבן יסוד בדמוקרטיה"

היועמ"ש: "על בג"ץ להכריע אם ניתן לדון בעתירה בעניין נתניהו"

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu Chats With His Party's Members In Airport City Near Tel Aviv
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ועדת הכנסת דנה, בין היתר, האם לתת או להסיר לחבר כנסת חסינות. כל ח"כ שעומד לדין יכול לבקש חסינות, ואם המחוקקים רואים שיש חשיבות לכך שהוא יישאר בכנסת – אז רובם מאשרים לו את הבקשה. אלא שמאחר ואין ממשלה, אין ועדה. לכן, היועצים המשפטיים החליטו שאי אפשר לדון ובינתיים מקפיאים את כתבי האישום. חיים כץ, למשל, חסין כבר מספטמבר האחרון.

על מנת למנוע את ניסיונותיו של נתניהו להימנע מהעמדה לדין, כחול לבן מנסים להקים ועדת כנסת. אלא שהם צריכים אישור של יו"ר הכנסת, מספר 2 של נתניהו. הם יפעילו עליו לחצים, אבל גם אם הוא יסכים להקמת הוועדה, כנראה שלכחול לבן לא יהיה רוב בכנסת. אם הם כן יצליחו, הם עדיין במבוי סתום מאחר ואביגדור ליברמן תומך בשלב זה בנתניהו – מה שנותן לו רוב שיעניק לו חסינות.

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

במקביל, ראש הממשלה יתמודד השבוע עם השלכה נוספת של היותו מואשם בפלילים - שופטי בג"ץ יתחילו מחר לדון בשאלה האם מותר לו להרכיב ממשלה.

עם זאת, הדיון הזה עשוי להיות נכס לליכוד. נתניהו הרי טוען שהשופטים מתערבים בבוטות ברצון העם, והחלטה דרמטית נגדו עשויה לעורר כעס אדיר ותגובת שרשרת שתמריץ את מצביעי הימין לקלפיות בשני במארס.

רה''מ בנימין נתניהו ויו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
רה''מ בנימין נתניהו ויו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: דוברות הכנסת

כאמור, מוקדם יותר היום רה"מ פנה ליו"ר הכנסת ומסר כי בכוונתו לבקש חסינות. נתניהו מסביר במכתבו כי הוא לא מתנגד להעמדה לדין, אלא רק אחרי שתסתיים כהונתו, ומציג שלוש עליות לבקשת החסינות: נתניהו טוען שהעמדתו לדין תפגע בייצוג הבוחרים, שביקשו לשיטתו שיכהן בבחירות, ופוגע בתפקוד הכנסת. עילה נוספת היא הטענה לאפלייה - נתניהו טוען שהוא מופלה לרעה לעומת אחרים, ששמם נקשר בפרשיות שבהן הוא נאשם, אך לא הועמדו לדין. העילה השלישית לטענתו היא שאלת תום הלב. לשיטתו של נתניהו כתב האישום מוגש בחוסר תום לב, בטענה שהיא הדלפות רבות לאורך החקירה, ובטענה שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קיבל את ההחלטה מהר מאוד אחרי השימוע, ולא בחן את ממצאי השימוע כנדרש.

מכחול לבן נמסר כי לאור החלטת נתניהו, הוועדה המסודרת תיכנס לדון בחסינות ביום רביעי: "עקב כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיש בקשת חסינות מפני העמדה לדין באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הודיע כעת ח״כ אבי ניסנקורן כי הוועדה המסדרת תכונס ביום רביעי לדיון בנושא הקמת ועדת הכנסת".

כמו כן, נתניהו התייחס להכרעה העומדת בפני בג"ץ: "יש מי שמנסים לגרור את בית המשפט העליון לתוך המגרש הפוליטי כדי שיכפיש ויסכל משפטית את המועמדות שלי לראשות הממשלה. אני לא מעלה על דעתי שבית המשפט העליון של מדינת ישראל יפול לתוך המלכודת הזאת. בדמוקרטיה מי שמחליט מי ינהיג את העם זה רק העם ולא אף אחד אחר. כך תמיד היה וכך תמיד יהיה".

אמש, בהדלקת הנרות של הליכוד, ראש הממשלה התייחס לסוגיה והצהיר כי "חסינות היא אבן יסוד בדמוקרטיה - אודיע תוך יומיים על החלטתי". בהמשך, נתניהו התייחס לדיון בג"ץ בעניינו, שמבקש להכריע על כשירותו להרכיב ממשלה תחת שלושה כתבי אישום. לדבריו, "הבוחרים ורק הבוחרים קובעים מי ינהיג. כך היה בפריימריז וכך יהיה גם בבחירות לכנסת. בדמוקרטיה רק העם מחליט מי ינהיג אותו - ולא אף אחד אחר".