סופית: נתניהו החליט לבקש חסינות - כתב מכתב ליו"ר הכנסת

נתניהו טען שהעמדתו לדין תפגע ברצון הבוחר שהצביע עבורו, וכי הוא מופלה לעומת אחרים. רה"מ התכוון להצהיר על בקשת החסינות הערב במטרה למנוע את הדיון בבג"ץ בדבר כהונה תחת כתבי אישום

זמן צפייה: 06:29

ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה היום (שני) במכתב ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שם מסר כי בכוונתו לבקש מהכנסת חסינות בשלושת התיקים שבהם הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

נתניהו מסביר במכתבו כי הוא לא מתנגד להעמדה לדין, אלא רק אחרי שתסתיים כהונתו, ומציג שלוש עליות לבקשת החסינות: נתניהו טוען שהעמדתו לדין תפגע בייצוג הבוחרים, שביקשו לשיטתו שיכהן בבחירות, ופוגע בתפקוד הכנסת. עילה נוספת היא הטענה לאפלייה - נתניהו טוען שהוא מופלה לרעה לעומת אחרים, ששמם נקשר בפרשיות שבהן הוא נאשם, אך לא הועמדו לדין. העילה השלישית לטענתו היא שאלת תום הלב. לשיטתו של נתניהו כתב האישום מוגש בחוסר תום לב, בטענה שהיא הדלפות רבות לאורך החקירה, ובטענה שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קיבל את ההחלטה מהר מאוד אחרי השימוע, ולא בחן את ממצאי השימוע כנדרש.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu Addresses The Media In Airport City Near Tel Aviv
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

היועמ"ש: "על בג"ץ להכריע אם ניתן לדון בעתירה בעניין נתניהו"

אוחנה: "אם בג"ץ יכריע בנושא נתניהו, נכבד את הפסיקה"

השבוע: נתניהו יכריע אם לבקש חסינות מהכנסת

מכחול לבן נמסר כי לאור החלטת נתניהו, הוועדה המסודרת תיכנס לדון בחסינות ביום רביעי: "עקב כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיש בקשת חסינות מפני העמדה לדין באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הודיע כעת ח״כ אבי ניסנקורן כי הוועדה המסדרת תכונס ביום רביעי לדיון בנושא הקמת ועדת הכנסת".

מוקדם יותר היום, נתניהו אמר כי ימסור הערב הצהרה לתקשורת בירושלים - אך כשעה לאחר מכן הוחלט כי היא תתקיים במועד אחר. זאת, שלושה ימים לפני המועד האחרון של רה"מ להגיש לכנסת את בקשת החסינות. נתניהו קיווה שאם הערב הוא יגיש את החסינות, יתייתר הדיון המשפטי בבג"ץ, שם ישנה עתירה הדורשת ממנו לא להרכיב ממשלה. נתניהו סבר שאם יהיה חסין כבר הלילה, בבג"ץ ידחו את העתירה. לאחר מכן עורכי דינו אמרו לו שזה לא בהכרח ישפיע, וההצהרה בוטלה.

במקביל, התייחס נתניהו להכרעה העומדת בפני בג"ץ: "יש מי שמנסים לגרור את בית המשפט העליון לתוך המגרש הפוליטי כדי שיכפיש ויסכל משפטית את המועמדות שלי לראשות הממשלה. אני לא מעלה על דעתי שבית המשפט העליון של מדינת ישראל יפול לתוך המלכודת הזאת. בדמוקרטיה מי שמחליט מי ינהיג את העם זה רק העם ולא אף אחד אחר. כך תמיד היה וכך תמיד יהיה".

יו''ר הכנסת, יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת, יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13
אמש, בהדלקת הנרות של הליכוד, ראש הממשלה התייחס לסוגיה והצהיר כי "חסינות היא אבן יסוד בדמוקרטיה - אודיע תוך יומיים על החלטתי". בהמשך, נתניהו התייחס לדיון בג"ץ בעניינו, שמבקש להכריע על כשירותו להרכיב ממשלה תחת שלושה כתבי אישום. לדבריו, "הבוחרים ורק הבוחרים קובעים מי ינהיג. כך היה בפריימריז וכך יהיה גם בבחירות לכנסת. בדמוקרטיה רק העם מחליט מי ינהיג אותו - ולא אף אחד אחר".

מוקדם יותר אתמול, התייחס נתניהו לעתירה שהוגשה לבג"ץ בעניין הטלת הרכבת הממשלה עליו, ואמר: "אין כל עדיפות לעמדתו של שופט נכבד כזה או אחר בשאלה מי ראוי להיות ראש ממשלה, על פני עמדתו של כל בוחר ובוחר - זוהי מהות הדמוקרטיה. לא ייתכן שבית המשפט יאמרו לאותם אזרחים רבים שבחירתם אינה אפשרית, ללא כל מקור חוקי ובניגוד גמור לחוק יסוד הממשלה ולחוק הממשלה.

ראש הממשלה התייחס לחוות הדעת שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט ביקש להעביר לבג"ץ ואמר כי "אין זה מתקבל על הדעת שפקיד ציבור אחד, רם דרג ככל שיהיה, יקבע במקום הציבור הרחב ונציגיו ברשות המחוקקת מי יכול לנהל את המדינה ומי לא".