בג"ץ דן בעתירה נגד נתניהו: "למה להקדים את שיקול דעת הנשיא?"

שופטי העליון הקשו על העותרים נגד הענקת המנדט לנתניהו, והעלו את האפשרות כי מוקדם מדי לדון בנושא, כיוון שריבלין עוד לא קיבל החלטה בנושא. חיות: "למה לא לדון בשאלה לאחר הבחירות?"

זמן צפייה: 04:41

בג"ץ קיים היום (שלישי) דיון בשאלה אם לדחות על הסף את העתירה נגד הרכבת הממשלה בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנגדו עומדים שלושה כתבי אישום, או שיש לבחון משפטית את השאלה בנושא. החלטה בנושא תתקבל בימים הקרובים. השופטים בדיון הקשו על העותרים נגד נתניהו, ותהו: "אתם מבקשים שנקדים את שיקול דעתו של הנשיא?".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ציינה כי "אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיו תוצאות הבחירות, לאחר מכן הסמכות תהיה של נשיא המדינה - שיצטרך להחליט על מי להטיל את משימת הרכבת הממשלה. אני לא בטוחה ששמעתי תשובה לשאלה למה להכריע על כך עכשיו ולא בצומת הבאה". השופט עוזי פוגלמן שאל "האם יש תקדים שבית משפט זה ב-70 שנותיו קיבל החלטה מקדמית לפני הפעלת הסמכות של נשיא המדינה?" וענה כי הוא "חושב שלא".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בקשת החסינות והדיון בבג"ץ על הרכבת ממשלה: השבוע של נתניהו

האם נתניהו מנצל בציניות את "ישראל השנייה" או מייצג אותה?

בריטניה תפנה לרשויות בקפריסין: "מודאגים מהוגנות משפט הצעירה"

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

השופט חנן מלצר אמר כי "חיובו של נתניהו לוותר על משרדי ממשלה נגזרה מכוח הוראת חוק. כאן אין הוראת חוק. אם יש הוראת חוק כזו, וזו סמכותו של הנשיא, מדוע שהשאלה לא תתעורר אם וכאשר הנשיא יצטרך להפעיל את סמכותו?". עוד אמר מלצר כי "לנשיא המדינה יש סמכות לשקול את עניין כתבי האישום של נתניהו - אי אפשר להתערב בו".

ענר הלמן, ראש מחלקת הבג"צים טען כי "אין שום מקום לחייב את היועץ המשפטי לממשלה בתקופת בחירות לתת חוות דעת כשהתוצאות לכך יכולות להיות קשות. זוהי עתירה להכניס את מערכת המשפט למערעת הבחירות - זהו שדה מוקשים".

במחנה היריב נשמעו קולות המבקשים דווקא להימנע מהכרעה שכזו כדי שתינתן להם ההזדמנות לנצח את נתניהו בבחירות וכך למנוע את הנזק האפשרי שבפסיקה משפטית נגד ראש ממשלה שנבחר בידי הציבור בהליך דמוקרטי חוקי.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לא הגיש את עמדתו לבג"ץ בשאלה אם נתניהו יכול לקבל עליו את הרכבת הממשלה. מנדלבליט מסר כי הוא סבור שאין בסיס משפטי לחייבו להגיש עמדה מטעמו טרם קיום דיון בנושא.

על פי ההערכה, אם יוחלט לדון בעתירה לגופה, הרכב השופטים יורחב ובג"ץ יוציא צו על תנאי שיאלץ את היועמ"ש להגיש את עמדתו בסוגייה. במקרה כזה, הדיון יסתיים וייקבע למועד מאוחר יותר שיאפשר למנדלבליט להשיב לדרישה.

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

אתמול נתניהו התייחס להכרעה העומדת בפני בג"ץ ואמר: "יש מי שמנסים לגרור את בית המשפט העליון לתוך המגרש הפוליטי כדי שיכפיש ויסכל משפטית את המועמדות שלי לראשות הממשלה. אני לא מעלה על דעתי שבית המשפט העליון של מדינת ישראל יפול לתוך המלכודת הזאת. בדמוקרטיה מי שמחליט מי ינהיג את העם זה רק העם ולא אף אחד אחר. כך תמיד היה וכך תמיד יהיה".

ביום חמישי האחרון אמר היועמ"ש כי אם יחליט בית המשפט שיש לדון ולהכריע בתוכן העתירה - הוא יגיש את עמדתו בעניין, "תוך שתינתן השהות המתאימה לכך, בשים לב למורכבות ולתקדימיות הסוגיות החוקתיות והמשטריות בהן עסקינן, והכול בהתאם להוראות בית המשפט".