השר אוחנה חתם על צו ההסגרה: ההאקר הרוסי יועבר לארה"ב

לאחר שבתי המשפט תמכו במהלך, הכריע שר המשפטים כי ישראל לא תיענה לבקשת רוסיה לשחרר את אלכסיי בורקוב בתמורה לשחרור נעמה יששכר מהכלא הרוסי. ההאקר ויששכר יעתרו לבג"ץ

זמן צפייה: 01:14

לאחר שבשבוע שעבר הביעה הפרקליטות את תמיכתה במהלך: שר המשפטים אמיר אוחנה חתם על צו ההסגרה של ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב לארצות הברית. בכך, דחתה ישראל את בקשת רוסיה לשחרר את בורקוב החשוד בעבירות סייבר בתמורה לשחרורה של הצעירה נעמה יששכר השוהה בכלא הרוסי. "ההחלטה התקבלה לאחר דיוני עומק רבים שנערכו בשבועות האחרונים עם גורמים שונים, ובהם גורמים מדיניים ומשפטיים", נמסר. בורקוב מתכנן לעתור לבג"ץ נגד הבקשה, באמצעות עורך דינו ולטעון כי המהלך יפגע בנעמה יששכר. עורכי דינה של יששכר מסרו כי יגישו גם הם עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה.

עורכי הדין של יששכר, בועז בן צור ונתי שמחון, מסר בתגובה להחלטה: "אנו מצרים על החלטת שר המשפטים לחתום על צו לביצוע ההסגרה של מר אלכסיי בורקוב לארצות הברית, הואיל ובהחלטה זו יש כדי לחרוץ את גורלה של נעמה יששכר ולפגוע בזכויותיה. בכוונתנו לפעול באופן מהיר, להגשת עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק נגד החלטת שר המשפטים, מתוך ציפייה המבוססת על יסוד הדין והצדק, כי החלטה זו לא תיוותר על כנה".

[brightcove_iframe video_id='news-20191030-2051' autoplay='0' credit='' desc='אחותו של ההאקר הרוסי בריאיון לחדשות 13 לאחר ההודעה על ההסגרה' kid='1_ips5twec' duration='41'']

כאמור, בשבוע שעבר הציגה המחלקה הבין-לאומית בפרקליטות הציגה את עמדתה בדיונים סגורים בפני שר המשפטים אמיר אוחנה, לפיה יש להסגיר את ההאקר הרוסי לאמריקנים, ולא לרוסים. כך, פורסם לראשונה בחדשות 13.

עוד נאמר בדיונים על ידי בכירים בפרקליטות כי לא יתכן שיצרו קשר בין פרשת נעמה יששכר לבורקוב, וכי אם תענה בקשת רוסיה להסגיר את ההאקר לידיהם - זה יפתח פתח גם למדינות אחרות.

עוד בחדשות 13:

מעצר הישראלי בירדן: "לא צפוי להיות מקרה נעמה יששכר"

"נעמה יששכר נמצאת בסיוט": כך נראים החיים בכלא הרוסי

הפעיל שנפגש עם נעמה יששכר בכלא: "מצבה טוב, היא עושה יוגה"

אלכסיי בורקוב בבית המשפט, הבוקר
''אין אפשרות למנוע את הסגרתו''. אלכסיי בורקוב | צילום: חדשות 10

אתמול הגיעה יפה יששכר, אימה של נעמה, לבקר את ביתה בכלא במוסקבה - אך כניסתה למקום נאסרה. זאת, לאחר שקיבלה יממה קודם לכן אישור משופט לבקרה.

ביקורה של האם נאסר בטענה כי ביקור הקונסולית בשבוע שעבר היה על חשבון ביקור האם. עוד הוסיפו בהנהלת בית הכלא כי הוחלט שלא להיעתר לבקשת יששכר לקיים שיחות טלפון.

"אני חסרת אונים ולא מצליחה להבין מדוע מדי יום מקשים יותר ויותר על נעמה", אמרה האם. "זו התעללות, ואני מבקשת מנשיא המדינה, ראש הממשלה וראש המל"ל להביא לסיום ההתעללות בנעמה. נעמה חפה מפשע ומשלמת מחיר כבד בגלל החלטה מדינית ומשפטית של מדינת ישראל שכלל לא נוגעת לנעמה. נעמה אינה יכולה להיות בת ערובה וקלף מיקוח בין מדינות".

נעמה ויפה יששכר
נעמה ויפה יששכר | צילום: חדשות 13

בשבוע שעבר דניאיל אומאקין, פעיל זכויות אדם, שפגש את נעמה וצולם איתה, סיפר בריאיון ראשון לחדשות 13 על שיחתו עם הישראלית. הוא סיפר כי אסור לצלם בתוך המתחם פנים גלויות. לכן בצילום שפורסם בתקשורת הרוסית נראית יששכר בסריג כחול עם הגב למצלמה.

אומאקין סיפר כי זכויותיה של יששכר נשמרות: "היא צופה בטלוויזיה, עושה יוגה ומלמדת את החברות שלה לתא. כמו כן, הן מלמדות אחת את השנייה שפות". הפעיל הוסיף כי כל האסירות זוכות לאותו יחס, בין אם מדובר באזרחיות המדינה או אזרחיות זרות.

אומאקין ופעילים נוספים קיבלו אישור חריג מהשלטונות הרוסים לבקר בכלא ולהיפגש עם האסירה הכי מפורסמת שמוחזקת בין כתליו. בין היתר, מכיוון שגרסתו כוללת מסרים אופטימיים: "נעמה נמצאת במצב טוב, לא לחוצה, מחייכת וצוחקת הרבה. מבחינה חיצונית היא נראית טוב עד כמה שאפשר", סיפר אומאקין והוסיף כי יששכר, באופן מפתיע, מדברת רוסית די טוב וכי שאל אותה שאלות בשפה המקומית והם ניהלו שיחת חולין.