הפיגוע בגבול רצועת עזה: בחמאס בודקים את ערנות ישראל • פרשנות

ארגון הטרור הוא זה ששולט ברצועה, ואף גורם לא יכול לפעול באזור ללא אישורם. הם חזרו לדפוס המוכר שלהם – פגיעות קטנות שיתישו את ישראל, כדי להראות לה שלא יהיה שקט אם לא תהיה הסדרה

זמן צפייה: 00:55

על פי הערכות, האני אבו סלאח, המחבל שביצע את פיגוע הירי הלילה (חמישי) בגבול רצועת עזה, פעל על דעת עצמו. עם זאת, חמאס הוא זה ששולט על הגדר ואף אחד לא יכול לעשות דבר שם ללא אישור של הארגון.

לכן, חמאס ערך ניסוי ושלח את המחבל כדי לבדוק את הערנות של ישראל במטרה להגדיש לה שהגבול לא יכול להיות שקט אם לא תהיה הסדרה.

חמאס מודע לתקופה שישראל נמצאת בה, הן מבחינה צבאית והן מבחינת הבחירות המתקרבות לכנסת ה-22, והוא חוזר לדפוס המוכר והידוע שלו – פגיעות קטנות כדי להתיש את ישראל. לא אירוע שירתיח את הגזרה, אלא טפטופים שיראו שהסיפור לא סגור. עימות בעצימות נמוכה שמשרת את הארגון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

דקה אחר דקה: כך בוצע פיגוע הירי בגבול הרצועה

תחקיר ההיתקלות ברצועה: המחבל שהה כשעתיים בשטח ישראל

האינטרסים של חמאס וישראל מצטלבים – אך האם הקיץ יעבור בשקט?

תיעוד פלסטיני של התלולית עליה התרחשה תקרית הירי

צה"ל הוכיח את עצמו והתוצאה הייתה טובה // אלון בן דוד 

ההיתקלות שאירעה בלילה לא הייתה כישלון או מחדל, ובסופו של דבר המערכת הצבאית הוכיחה את עצמה. התצפית זיהתה את המחבל כשהוא חצה לישראל, כוח ראשון הגיח אליו מהר ונתקל בו. לאחר שהכוח נפגע, ההיתקלות נעשה הרבה יותר איטית כי היה ברור שלמחבל אין לאן לברוח ושהוא לא מהווה איום.

יכול להיות שהיה ניתן לצפות מהכוח הראשוני, אותו קצין ושלושה חיילים, שיגיב יותר באגרסיביות – אבל הטענות שעולות בדבר היסוס מצד הלוחמים, על רקע הנזיפה בחיילי גולני שירו באיש חמאס לפני כשלושה שבועות, הן לא נכונות.

החיילים פרקו מהרכב, המחבל פתח באש לעברם וזרק רימון, ולא היה להם ספק שמי שעומד מולם הוא מחבל. לבסוף, התוצאה הייתה טובה – המחבל נהרג ולא סיכן אזרחים.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-20190801-2259' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_mkajnx9j' duration='57'']

אבו סלאח, המחבל שירה הלילה לעבר כוח צה''ל
אבו סלאח, המחבל שירה הלילה לעבר כוח צה''ל

התחקיר הראשוני על פיגוע הירי בגבול הרצועה 

המחבל האני אבו סלאח חדר הלילה משכונת עבסאן שברצועת עזה לשטח ישראל וביצע פיגוע ירי, בעקבותיו נפצע קצין צה"ל באורח בינוני ושני חיילים נוספים קל. בצד הישראלי של הגבול נמצאים כלים הנדסיים כבדים של צה"ל שבונים את פרויקט "זוהר דרומי", הקיר התת קרקעי נגד מנהרות חמאס, וכן גדר עילית גבוהה בדומה לזו שהוקמה בגבול עם מצרים. העובדה שלא הייתה במקום גדר מסוג זה, סייעה לחדירת המחבל - שהפתיע את כוח גולני.

בנוסף, ניצל אבו סלאח את העובדה שיש במקום תלוליות חול - והסתתר מאחוריהן. כאשר הכוח של גדוד 12, שכלל את מפקד המחלקה ושישה חיילים הגיע למקום, פתח המחבל באש לעברם - ופצע את שלושת החיילים. במקביל, הגיע מכיוון אחר מפקד הפלוגה יחד עם חיילים נוספים, כשהם מודעים למיקומו של המחבל שמסתתר מאחורי תלולית. הכוח הסתער לעבר אבו סלאח, חיסל אותו - ולמעשה הביא לסיום האירוע.

Whatsapp Image 2019 08 01 At 0
תיעוד פלסטיני של עמדת חמאס שהותקפה

כמו כן, עמדת חמאס הותקפה על ידי טנק במהלך האירוע. על פי דיווחים פלסטיניים, העמדה שהותקפה ברצועה היא עמדת תצפית של של הפלגים הפלסטיניים מזרחית לעיר חאן יונס.

מחקירה ראשונית של ההיתקלות עלה כי אבו סלאח שהה בשטח ישראל כשעתיים - כך סיפר היום קצין בכיר באוגדת עזה בשיחה עם כתבים צבאיים. כמו כן, הצבא חשש כי המחבל מסתתר בעמדת צה"ל, ולכן טנק ירה פגז לעברו כדי לוודא שאינו שם.

האירוע החל סמול לשעה 02:00 בלילה, כאשר אבו סלאח זוהה כ-250 מטרים מהגדר. תחילה לא זוהה נשק אך האירוע הוכרז כפח"ע. כוח צה"ל הוזנק למקום, ורק כאשר המחבל חצה את הגדר זוהה כי הוא נושא עימו נשק.

כוחות הביטחון במשימת הגנת היישובים לאחר תהקרית
כוחות הביטחון במשימת הגנת היישובים לאחר התקרית | צילום: דו''צ

המ"מ נסע עם רכבו לנקודה אליה הוכוון, וכשפרק מרכבו החלו חילופי אש בינו לבין המחבל. המפקד נפגע ושלושה לוחמים נוספים נפצעו. כוחות נוספים בפיקודו של סגן מפקד הפלוגה הגיעו למקום, זיהו את המחבל כ-30 מטר מהגדר והצליחו לפגוע בו.

הקצין שיבח את פעולת הלוחמים ואמר כי "אין הישג בלהרוג מהר מחבל, אני רוצה שזה יהיה לאט ומסודר. הלוחמים שיחקו אותה, עמדו במשימה וחתרו למגע. כשהתקשרתי לראש המועצה גדי ירקוני הערתי אותו משינה – וזה ההישג הנדרש".