דקה אחר דקה: כך בוצע פיגוע הירי בגבול הרצועה

המחבל ניצל את העובדה שבאזור לא הייתה גדר עילית, התחבא מאחורי תלולית - ותפס את לוחמי גולני לא מוכנים. כוח אחר הסתער וחיסל אותו • בכיר בצה"ל: "ההערכה היא שהאירוע לא יוביל להסלמה"

זמן צפייה: 02:22

תקרית הירי ברצועה: המחבל האני אבו סלאח חדר הלילה (חמישי) משכונת עבסאן שברצועת עזה לשטח ישראל וביצע פיגוע ירי, בעקבותיו נפצע קצין צה"ל באורח בינוני ושני חיילים נוספים קל. בצד הישראלי של הגבול נמצאים כלים הנדסיים כבדים של צה"ל שבונים את פרויקט "זוהר דרומי", הקיר התת קרקעי נגד מנהרות חמאס, וכן גדר עילית גבוהה בדומה לזו שהוקמה בגבול עם מצרים. העובדה שלא הייתה במקום גדר מסוג זה, סייעה לחדירת המחבל - שהפתיע את כוח גולני.

בנוסף, ניצל אבו סלאח את העובדה שיש במקום תלוליות חול - והסתתר מאחוריהן. כאשר הכוח של גדוד 12, שכלל את מפקד המחלקה ושישה חיילים הגיע למקום, פתח המחבל באש לעברם - ופצע את שלושת החיילים. במקביל, הגיע מכיוון אחר מפקד הפלוגה יחד עם חיילים נוספים, כשהם מודעים למיקומו של המחבל שמסתתר מאחורי תלולית. הכוח הסתער לעבר אבו סלאח, חיסל אותו - ולמעשה הביא לסיום האירוע.

בתוך כך, לאחר התקרית, ביישובי עוטף עזה הוחלט על חזרה מלאה לשגרה, כולל המשך בניית המכשול ועבודות של חקלאים סמוך לגדר. בכיר בצה"ל מסר להנהגת היישובים בעוטף כי "ההערכה בשלב הזה היא שהאירוע מהלילה לא יתפתח ולא יוביל להסלמה. שמרו על חיי שיגרה". מבחינת חמאס, האירוע הסתיים גם כן וברצועה חזרו לשגרה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

המשא ומתן בימין: ברגע האחרון אחד הצדדים יתקפל • פרשנות

תקרית בגבול הרצועה: 3 לוחמים נפצעו מירי מחבל שחצה מעזה וחוסל

טיפול ברחפנים ופינוי אזרחים פלס': הושלמה ההיערכות למבצע בעזה

אבו סלאח, המחבל שירה הלילה לעבר כוח צה''ל
אבו סלאח, המחבל שירה הלילה לעבר כוח צה''ל

הבוקר דיווחו כאמור כלי תקשורת פלסטיניים כי המחבל שביצע את פיגוע הירי הלילה הוא אבו סלאח, חבר הזרוע הצבאית של חמאס. עוד דווח בעזה כי אחיו של אבו סלאח נהרג בהפגנות על הגדר לפני כמה שבועות.

שני חיילי צה״ל שנפצעו הלילה קל בהיתקלות שוחררו מבית החולים, והקצין שנפצע בינוני עדיין מאושפז. אביו של הקצין סיפר כי "הוא אמר לרופאים שבתוך חודש הוא חוזר לגבול, הוא נפצע יחד עם שני החיילים שלו. הבן שלי התקשר לפני שעלה למסוק ואמר 'אבא אל תילחץ אבל...' וקצינת הנפגעים צלצלה לאחר מכן".

אבו סלאח
אבו סלאח

במהלך התקרית, נשא המחבל נשק מסוג קלצ'ניקוב ורימונים. במסגרת חילופי האש, השליך אבו סלאח לפחות רימון אחד, עד שנהרג מירי הכוחות. דובר צה"ל רונן מנליס מסר כי המפגע פעל ככל הנראה לבד ועל דעת עצמו.

הלוחמים פונו במסוק לקבלת טיפול רפואי בבית חולים סורוקה שבבאר שבע, ומבית החולים נמסר כי הקצין שנפצע בינוני נותח ונמצא בהתאוששות. שני הלוחמים הגיעו במצב קל, כאשר רסיס מירי המחבל פגע בקסדה של אחד החיילים, והאחר נפצע בעור התוף.

התלולית שממנה על פי הדיווח ברצועה בוצע הירי לעבר כוח צה''ל
התלולית שממנה על פי הדיווח בוצע ירי לעבר כוח צה''ל

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190801-0708' autoplay='0' credit='' desc='כוחות צהל בהגנת יישובים במהלך האירוע' kid='1_qhu8pc04' duration='18'']

כאמור, במהלך הלילה הכוחות זיהו חשוד שהתקרב לגדר המערכת בדרום רצועת עזה, ובעקבות הזיהוי הקפיצו כוחות והוכרזה כוננות באזור. בסביבות השעה שתיים לפנות בוקר חצה המחבל לשטח ישראל, פתח בירי והשליך לפחות רימון אחד לעבר לוחמים מגדוד 12 של חטיבת גולני והביא לפציעתם. המחבל הצליח לחמוק, וכוח צה"ל אחר הרג אותו.

כמו כן, עמדת חמאס הותקפה על ידי טנק במהלך האירוע. על פי דיווחים פלסטיניים, העמדה שהותקפה ברצועה היא עמדת תצפית של של הפלגים הפלסטיניים, שנמצאת מזרחית לעיר חאן יונס.

מוקדם יותר, דיווחו גורמים פלסטיניים על חילופי האש, ודיווחו כי צה"ל שיגר פצצות תאורה במקום. במהלך האירוע נחסמו מספר צירים וכוחות תגבור נוספים אבטחו את הישובים הסמוכים. תושבי כמה ישובים במועצה האזורית אשכול הונחו תחילה להישאר בבתיהם, אך ההנחיה הוסרה כעבור זמן קצר. לעת עתה צה"ל החזיר את השגרה לישובי עוטף עזה.