טיפול ברחפנים ופינוי אזרחים פלס': הושלמה ההיערכות למבצע בעזה

היום הסתיים תרגיל "ארבע עונות" שקיימה אוגדת עזה ודימה עימות כולל מול חמאס. בצה"ל יפעלו למלחמה שתימשך זמן קצר יותר ממבצע "צוק איתן" ב-2014, שהתארך על פני 51 ימים

זמן צפייה: 02:17

צה"ל הודיע היום (רביעי) כי השלים את היערכותו המבצעית למלחמה ברצועת עזה. זאת, בתום תרגיל בן ארבעה ימים שערכה אוגדת עזה וכונה "ארבע עונות". התרגיל דימה מלחמה כוללת עם חמאס ברצועת עזה, כמו גם תרחיש שבו צה"ל מתמודד עם מלחמה בזירות נוספות.

הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי, הגדיר את עזה כזירה הנפיצה ביותר מבחינת מוכנות למלחמה. על פי הנחיית הרמטכ"ל, צה"ל אמור היה להשלים עד היום את היערכותו, הן מבחינת אימון החטיבות והאוגדות האמורות להשתתף במבצע הבא, והן מבחינת תקינות והשלמת ציוד הלוחמים.

עוד במסגרת ההיערכות למלחמה הבאה, עסק צה"ל בתרחיש של פינוי רחב של אוכלוסייה פלסטינית במקומות שבהם יפעל, תוך השארת מסדרונות הומניטאריים פתוחים. בנוסף, הצבא הצטייד באמצעי לחימה חדשים שחלקם מיועדים למלחמה במנהרות.

לכתבות נוספות בנושא:

צה"ל: פעיל החמאס שנורה הרחיק פלס' מהגבול - מדובר באי הבנה

פעיל חמאס נהרג מאש צה"ל ברצועה; "האויב יישא בהשלכות"

צה"ל: הפלנו רחפן שחדר מרצועת עזה לשטח ישראל

תראו''ג עזה
תראו''ג עזה | צילום: דובר צה''ל

במסגרת תוכנית הפעולה למלחמה הבאה, פעל צה"ל ליישום הידע והניסיון שצבר מהקרבות והסבבים שהתקיימו בעזה בשנה וחצי האחרונות. אף שבצבא חוזים שהעימות הבא מול רצועת עזה יימשך זמן מה, נמסר מצה"ל כי יפעל למלחמה הקצרה ביותר האפשרית. זאת, כדי שלא להילחם במשך 51 ימים, כפי שאירע לפני חמש שנים בקיץ 2014 במבצע "צוק איתן", וכדי לצמצם את הנזק לעורף הישראלי מירי הרקטות.

בנוסף, נדחתה השלמתו של פרויקט "זוהר דרומי", הכולל הקמת קיר בטון תת קרקע שמקיף את כל רצועת עזה ומטרתו לסכל את איום המנהרות. בניגוד להערכה המוקדמת, לפיה הפרוייקט יושלם עד סוף שנת 2019, בצה"ל מעריכים כעת כי פרויקט "זוהר דרומי" יסתיים בין החודשים מאי ויוני 2020.

תראו''ג עזה
תראו''ג עזה | צילום: דובר צה''ל

תשומת לב מיוחדת ניתנה בהכנות למבצע הבא לאיום הרחפנים. באוגדת עזה הוקמה מפקדה חדשה, "מב"א – מפקדת בקרה אווירית אוגדתית", שבראשה עומד קצין חיל האוויר. המפקדה תהיה אחראית על גילוי ויירוט רחפנים שחמאס ינסה להחדיר לישראל, גם למטרות צילום וגם כדי לבצע פיגועים.

בצה"ל מעריכים כי המלחמה הבאה ברצועה תתרחש כתוצאה מהידרדרות, כפי שקרה בצוק איתן. בעקבות הריגתו בשוגג של פעיל חמאס בסמוך לגדר המערכת בידי כוח גולני לפני כשלושה שבועות, ב-11 ביולי, באוגדת עזה חידדו לכוחות הפועלים בסמוך לגבול את ההנחיות באשר לפעילי חמאס המכונים "פעילי הריסון", שפועלים כדי להרחיק מפגעים מהאזור. זאת, כדי להימנע מתקרית שעלולה להצית הסלמה.

תראו''ג עזה
תראו''ג עזה | צילום: דובר צה''ל
מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי לוי, בתראו''ג עזה
מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי לוי, בתראו''ג עזה | צילום: דובר צה''ל
תראו''ג עזה
תראו''ג עזה | צילום: דובר צה''ל