האינטרסים של חמאס וישראל מצטלבים - אך האם הקיץ יעבור בשקט?

ישראל לא מעוניינת בעימות, בעיקר לאור העובדה שהבחירות בפתח, וגם לחמאס יש מה להפסיד מהסלמה. למרות שתקרית הירי ברצועה מאחורינו - שני הצדדים עלולים להיגרר להסלמה • פרשנות

זמן צפייה: 02:04

ההיתקלות ברצועת עזה הלילה (חמישי) במהלכה מחבל חמאס האני אבו סלאח חדר לשטח ישראל, פתח באש ופצע קצין צה"ל ושני חיילים, הינה תזכורת עבור צה"ל לגבי נפיצות המצב בדרום. בתרגיל שערכה אוגדת עזה השבוע, הציב הרמטכ"ל אביב כוכבי יעד עבור צה"ל, להיות ערוך למלחמה ב-31 ביולי. תקרית האש שפרצה למחרת, למרות החזרה לשגרה בעוטף עזה, עלולה לגרור את שני הצדדים לעימות שהם לא בהכרח מעוניינים בו.

ישראל לא מעוניינת בעימות נוסף עם רצועת עזה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר בריש גלי שהוא רואה בעימות נוסף עם חמאס כמיותר, וכן העיתוי, זמן קצר לפני החבירות, בעייתי עבור ישראל. כמו כן, ספק אם חמאס מעוניין בעימות, שעלול לגרום לו לאבד את ההישגים בדמות כסף קטארי והקלות על הרצועה, שעליהם עמל בחודשים האחרונים.

לכתבות נוספות בנושא >> 

תקרית בגבול הרצועה: 3 לוחמים נפצעו מירי מחבל שחצה מעזה וחוסל

דיווח פלסטיני: אחיו של המחבל נהרג בעבר בהפגנות בגבול הרצועה

אחרי למעלה משבועיים: שריפה פרצה בעוטף עזה כתוצאה מבלון תבערה

אבו סלאח, המחבל שירה הלילה לעבר כוח צה''ל
אבו סלאח, המחבל שירה הלילה לעבר כוח צה''ל

כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי אבו סלאח הוא חבר הזרוע הצבאית של חמאס וכי הארגון בכך. כמו כן, דווח בעזה כי אחיו של אבו סלאח נהרג בהפגנות על הגדר לפני כמה שבועות, ושהוא החליט לבצע את הפיגוע כנקמה.

שני חיילי צה״ל שנפצעו הלילה קל בהיתקלות שוחררו מבית החולים, והקצין שנפצע בינוני עדיין מאושפז. אביו של הקצין סיפר כי "הוא אמר לרופאים שבתוך חודש הוא חוזר לגבול, הוא נפצע יחד עם שני החיילים שלו. הבן שלי התקשר לפני שעלה למסוק ואמר 'אבא אל תילחץ אבל...' וקצינת הנפגעים צלצלה לאחר מכן".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190801-0708' autoplay='0' credit='' desc='כוחות צהל בהגנת יישובים במהלך האירוע' kid='1_qhu8pc04' duration='18'']

התלולית שממנה על פי הדיווח ברצועה בוצע הירי לעבר כוח צה''ל
התלולית שממנה על פי הדיווח בוצע ירי לעבר כוח צה''ל

לאחר התקרית, ביישובי עוטף עזה הוחלט על חזרה מלאה לשגרה, כולל המשך בניית המכשול ועבודות של חקלאים סמוך לגדר. בתוך כך, טקס החלפת מפקד אוגדה 252, עוצבת סיני של פיקוד דרום - יתקיים כמתוכנן בבסיס צאלים. מבחינת חמאס, האירוע הסתיים גם כן וברצועה חוזרים לשגרה.

במהלך התקרית שאירעה בדרום הרצועה, קצין צה"ל נפצע בינוני ושני חיילים נפגעו קל מירי מחבל שחדר מעזה לשטח ישראל - ונשא נשק מסוג קלצ'ניקוב ורימונים. במסגרת חילופי האש במקום, השליך המחבל לפחות רימון אחד, הוא נהרג מירי כוחות צה"ל ודובר צה"ל רונן מנליס מסר כי המפגע פעל עצמאית. הלוחמים פונו במסוק לקבלת טיפול רפואי בבית חולים סורוקה שבבאר שבע.

כאמור, במהלך הלילה הכוחות זיהו חשוד שהתקרב לגדר המערכת בדרום רצועת עזה, ובעקבות הזיהוי הוקפצו כוחות והוכרזה כוננות באזור. בסביבות השעה שתיים לפנות בוקר חצה המחבל לשטח ישראל, פתח בירי והשליך לפחות רימון אחד לעבר לוחמים מגדוד 12 של חטיבת גולני והביא לפציעתם. המחבל הצליח לחמוק - וכוח צה"ל אחר הרג אותו.