תחקיר ההיתקלות ברצועה: המחבל שהה כשעתיים בשטח ישראל

מחקירה ראשונית עולה כי המפגע נראה סמוך לשעה 02:00 כ-250 מטר מהגדר, ורק לאחר שחצה אותה זוהה הנשק. הכוח חשש כי האני אבו סלאח מסתתר בעמדת צה"ל, ולכן טנק ירה פגז לכיוונו

זמן צפייה: 02:22

מחקירה ראשונית של ההיתקלות בין כוח צה"ל לבין פעיל חמאס, האני אבו סלאח, בגבול הרצועה, עולה כי המחבל שהה בשטח ישראל כשעתיים. כך סיפר היום (חמישי) קצין בכיר באוגדת עזה בשיחה עם כתבים צבאיים. כמו כן, הצבא חשש כי המחבל מסתתר בעמדת צה"ל, ולכן טנק ירה פגז לעברו כדי לוודא שאינו שם.

האירוע החל סמול לשעה 02:00 בלילה, כאשר אבו סלאח זוהה כ-250 מטרים מהגדר. תחילה לא זוהה נשק אך האירוע הוכרז כפח"ע. כוח צה"ל הוזנק למקום, ורק כאשר המחבל חצה את הגדר זוהה כי הוא נושא עימו נשק.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

דקה אחר דקה: כך בוצע פיגוע הירי בגבול הרצועה

דיווח פלסטיני: אחיו של המחבל נהרג בעבר בהפגנות בגבול הרצועה

אחרי למעלה משבועיים: שריפה פרצה בעוטף עזה כתוצאה מבלון תבערה

9b82d8056a6ff4a2b80c53b7d819fe
חילופי אש בדרום הרצועה

המ"מ נסע עם רכבו לנקודה אליה הוכוון, וכשפרק מרכבו החלו חילופי אש בינו לבין המחבל. המפקד נפגע ושלושה לוחמים נוספים נפצעו. כוחות נוספים בפיקודו של סגן מפקד הפלוגה הגיעו למקום, זיהו את המחבל כ-30 מטר מהגדר והצליחו לפגוע בו.

הקצין שיבח את פעולת הלוחמים ואמר כי "אין הישג בלהרוג מהר מחבל, אני רוצה שזה יהיה לאט ומסודר. הלוחמים שיחקו אותה, עמדו במשימה וחתרו למגע. כשהתקשרתי לראש המועצה גדי ירקוני הערתי אותו משינה – וזה ההישג הנדרש".

אבו סלאח, המחבל שירה הלילה לעבר כוח צה''ל
אבו סלאח, המחבל שירה הלילה לעבר כוח צה''ל

כאמור, האני אבו סלאח חדר הלילה משכונת עבסאן שברצועת עזה לשטח ישראל וביצע פיגוע ירי, בעקבותיו נפצע קצין צה"ל באורח בינוני ושני חיילים נוספים קל. בצד הישראלי של הגבול נמצאים כלים הנדסיים כבדים של צה"ל שבונים את פרויקט "זוהר דרומי", הקיר התת קרקעי נגד מנהרות חמאס, וכן גדר עילית גבוהה בדומה לזו שהוקמה בגבול עם מצרים. העובדה שלא הייתה במקום גדר מסוג זה, סייעה לחדירת המחבל - שהפתיע את כוח גולני.

בנוסף, ניצל אבו סלאח את העובדה שיש במקום תלוליות חול - והסתתר מאחוריהן. כאשר הכוח של גדוד 12, שכלל את מפקד המחלקה ושישה חיילים הגיע למקום, פתח המחבל באש לעברם - ופצע את שלושת החיילים. במקביל, הגיע מכיוון אחר מפקד הפלוגה יחד עם חיילים נוספים, כשהם מודעים למיקומו של המחבל שמסתתר מאחורי תלולית. הכוח הסתער לעבר אבו סלאח, חיסל אותו - ולמעשה הביא לסיום האירוע.

בתוך כך, לאחר התקרית, ביישובי עוטף עזה הוחלט על חזרה מלאה לשגרה, כולל המשך בניית המכשול ועבודות של חקלאים סמוך לגדר. בכיר בצה"ל מסר להנהגת היישובים בעוטף כי "ההערכה בשלב הזה היא שהאירוע מהלילה לא יתפתח ולא יוביל להסלמה. שמרו על חיי שיגרה". מבחינת חמאס, האירוע הסתיים גם כן וברצועה חזרו לשגרה.

תיעוד פלסטיני של התלולית עליה התרחשה תקרית הירי

הבוקר דיווחו כאמור כלי תקשורת פלסטיניים כי המחבל שביצע את פיגוע הירי הלילה הוא אבו סלאח, חבר הזרוע הצבאית של חמאס. עוד דווח בעזה כי אחיו של אבו סלאח נהרג בהפגנות על הגדר לפני כמה שבועות.

שני חיילי צה״ל שנפצעו הלילה קל בהיתקלות שוחררו מבית החולים, והקצין שנפצע בינוני עדיין מאושפז. אביו של הקצין סיפר כי "הוא אמר לרופאים שבתוך חודש הוא חוזר לגבול, הוא נפצע יחד עם שני החיילים שלו. הבן שלי התקשר לפני שעלה למסוק ואמר 'אבא אל תילחץ אבל...' וקצינת הנפגעים צלצלה לאחר מכן".