חשש בישראל: פרשת נעמה יששכר עלולה לגרום למשבר חמור עם רוסיה

לפי ההערכה בירושלים, גורמי מודיעין במוסקבה עומדים מאחורי השימוש בצעירה הישראלית כקלף מיקוח. כמו כן, ישנה דאגה כי ייגזר על יששכר עונש כבד, בשל הסירוב הישראלי לשחרר את ההאקר הרוסי

זמן צפייה: 00:22

חשש בישראל: פרשת נעמה יששכר, הצעירה הישראלית-אמריקנית שעצורה במוסקבה, עלולה לגרום למשבר חמור ביחסים בין ישראל, ארצות הברית ורוסיה - כך מעריכים היום (שישי) בישראל.

על פי ההערכה, גורמי ביטחון ומודיעין רוסים עומדים מאחורי הההצעה לשחרר את יששכר תמורת אלכסיי בורקוב, האקר רוסי שנעצר בישראל ב-2016.  הגורמים משתמשים למעשה בה כקלף מיקוח בעסקה, על מנת לשחרר את בורקוב ולמנוע את הסגרתו לארצות הברית.

עוד מודאגים בישראל מכך ששהעונש שייגזר היום בשעה 16:00 על יששכר יהיה כבד במיוחד - שבע שנות מאסר. זאת, בעקבות הסירוב לעסקה לשחרור ההאקר.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"ישראל מסרבת לשחרר אסיר רוסי בתמורה לישראלית העצורה במוסקבה"

בכיר ישראלי: נדחתה הצעה רוסית לשחרר את נעמה יששכר עבור ההאקר

החל משפטה של הישראלית העצורה ברוסיה בגין הברחת סמים

אלכסיי בורקוב, נעמה יששכר
אלכסיי בורקוב, נעמה יששכר | צילום: החדשות 13

מוקדם יותר היום אמר בכיר ישראלי לחדשות 13 כי ישראל דחתה הצעה רוסית לבצע עסקה שבמסגרתה תשוחרר יששכר בתמורה לבורקוב. עוד ציין הגורם כי הרוסים העלו את ההצעה כמה פעמים כולל לאחרונה, והנושא עלה בשיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לדברי הבכיר הישראלי, אחרי פסיקת בית המשפט העליון שאישרה את ההסגרה לפני כמה שבועות, הובהר לרוסים כי לא ניתן באופן חוקי לשחרר את ההאקר. זאת, מכיוון שמדובר בפסק דין חלוט של בית המשפט העליון.

ממשפחתה של יששכר נמסר בתגובה לדברי הבכיר: "מסתבר לנו היום שכל העניין עומד על הגב של נעמה. לא ידענו ולא האמנו שהרוסים מחפשים חילופי האסירים. לא היה לנו ברור מדוע חודש אחרי שתפסו אותה על אחזקה והיא הודתה באחזקה, פתאום הקפיצו את זה להברחה וסחר, אז הבנו שכנראה שזה בגלל הדרכון האמריקאי שלה". עוד הוסיפו כי "מנסים לקשור בין ההאקר הרוסי לנעמה ואנו מסרבים לקשור ביניהם. זה לא עבריין מול עבריין, כי הבת שלנו היא לא כזאת. הם מחזיקים אותה כקלף מיקוח".

בורקוב, יהודי אזרח רוסיה, נעצר בישראל, כאמור, לפני שלוש שנים בגין צו מעצר שהוציא האינטרפול. בורקוב היה מבוקש בארצות הברית בגין מעילה בשווי מיליוני דולרים בכרטיסי אשראי של אזרחים אמריקנים. "מדובר באזרח רוסי, יהודי במקור, שהגיע לארץ במהלך חופשה ונעצר", סיפר סנגורו, עו"ד מיכאל עירוני.

האדם המוסמך לאשר את הליך ההסגרה, שבסופו יוחלט אם בורקוב יוסגר לארצות הברית, הוא שר המשפטים אמיר אוחנה.

כזכור, לפני כשלושה שבועות פנתה יששכר לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשה ממנו לסייע בשחרורה. זאת, באמצעות מסר שהעבירה אמה."תמסרי לראש הממשלה שבגלל שאני ישראלית מתייחסים אליי כפושעת", מסרה הצעירה. "כל חיי עלולים להיהרס. אני נמצאת כבר חמישה חודשים בהליך של מעצר, ללא אפשרות של מתן ערבות או חלופת מעצר בבית הכלא מונעים ממני שיחות טלפון ביקורים ואפילו מזון כשר. כל יום שעובר כאן בבית הכלא הרוסי הוא גיהנום. אפילו מכתבים כבר אינני יכולה לכתוב כי אוסרים עליי לקבל כלי כתיבה ובלוק דפים".