בכיר ישראלי: נדחתה הצעה רוסית לשחרר את נעמה יששכר עבור ההאקר

הגורם אמר לחדשות 13 כי הנושא עלה בשיחות בין נתניהו ופוטין, אך לאחר שהעליון אישר את הסגרת אזרח רוסיה לארה"ב - לא ניתן לשחררו. משפחתה: "מחזיקים אותה כקלף מיקוח"

זמן צפייה: 00:22

בכיר ישראלי אמר היום (שישי) לחדשות 13 כי ישראל דחתה הצעה רוסית לבצע עסקה שבמסגרתה תשוחרר נעמה יששכר, הצעירה הישראלית שעצורה במוסקבה זה כחצי שנה בשל חשד להברחת סמים, בתמורה לשחרור ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב ומניעת הסגרתו לארה"ב.

עוד ציין הגורם כי הרוסים העלו את ההצעה כמה פעמים כולל לאחרונה, והנושא עלה בשיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לדברי הבכיר הישראלי, אחרי פסיקת בית המשפט העליון שאישרה את ההסגרה לפני כמה שבועות, הובהר לרוסים כי לא ניתן באופן חוקי לשחרר את ההאקר. זאת, מכיוון שמדובר בפסק דין חלוט של בית המשפט העליון.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"ישראל מסרבת לשחרר אסיר רוסי בתמורה לישראלית העצורה במוסקבה"

החל משפטה של הישראלית העצורה ברוסיה בגין הברחת סמים

הישראלית שעצורה ברוסיה זה חמישה חודשים לרה"מ: "עוברת גיהנום"

נעמה יששכר
נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

ממשפחתה של יששכר נמסר בתגובה לדברי הבכיר: "מסתבר לנו היום שכל העניין עומד על הגב של נעמה. לא ידענו ולא האמנו שהרוסים מחפשים חילופי האסירים. לא היה לנו ברור מדוע חודש אחרי שתפסו אותה על אחזקה והיא הודתה באחזקה, פתאום הקפיצו את זה להברחה וסחר, אז הבנו שכנראה שזה בגלל הדרכון האמריקאי שלה". עוד הוסיפו כי "מנסים לקשור בין ההאקר הרוסי לנעמה ואנו מסרבים לקשור ביניהם. זה לא עבריין מול עבריין, כי הבת שלנו היא לא כזאת. הם מחזיקים אותה כקלף מיקוח".

על פי דיווח באתר החדשות הרוסי RT, המקורב לשלטון במדינה משרד החוץ הרוסי הציע לישראל עסקת חליפין שבה יוסגר אלכסיי בורקוב, האקר רוסי שנעצר בישראל ב-2016  לארצות הברית ,תמורת העברתה של נעמה יששכר, הצעירה הישראלית שעצורה במוסקבה זה כחצי שנה בשל חשד להברחת סמים, לישראל.

שגרירות רוסיה בישראל מסרה לחדשות 13 בתגובה לדיווח: "אנו עוקבים אחר הפסיקה שתינתן היום בעניין נעמה יששכר. לא קיבלנו הצעה לעסקה לשחרורה הצעה מהצד הישראלי תמורת ההאקר אלכסיי בורקוב".

בורקוב, יהודי אזרח רוסיה, נעצר בישראל, כאמור, לפני שלוש שנים בגין צו מעצר שהוציא האינטרפול. בורקוב היה מבוקש בארצות הברית בגין מעילה בשווי מיליוני דולרים בכרטיסי אשראי של אזרחים אמריקנים. "מדובר באזרח רוסי, יהודי במקור, שהגיע לארץ במהלך חופשה ונעצר", סיפר סנגורו, עו"ד מיכאל עירוני.

משפטה של יששכר, החל ביום רביעי במוסקבה, והיא העידה בפני שופט במהלכו. היום יימסר גזר דינה, כשהתביעה תבקש שמונה שנות מאסר.

האדם המוסמך לאשר את הליך ההסגרה, שבסופו יוחלט אם בורקוב יוסגר לארצות הברית, הוא שר המשפטים אמיר אוחנה.

כזכור, לפני כשלושה שבועות פנתה יששכר לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשה ממנו לסייע בשחרורה. זאת, באמצעות מסר שהעבירה אמה."תמסרי לראש הממשלה שבגלל שאני ישראלית מתייחסים אליי כפושעת", מסרה הצעירה. "כל חיי עלולים להיהרס. אני נמצאת כבר חמישה חודשים בהליך של מעצר, ללא אפשרות של מתן ערבות או חלופת מעצר בבית הכלא מונעים ממני שיחות טלפון ביקורים ואפילו מזון כשר. כל יום שעובר כאן בבית הכלא הרוסי הוא גיהנום. אפילו מכתבים כבר אינני יכולה לכתוב כי אוסרים עליי לקבל כלי כתיבה ובלוק דפים".

"כל פעם לפני דיון משפטי אני מגיעה עם כוחות ותקווה שאולי הפעם ההצגה הזו תסתיים ואחזור לישראל, וכל פעם אני מתאכזבת מחדש", הוסיפה יששכר. "כוחותיה של אמי מוגבלים מול המערכת העצומה הזאת, ולכן אני מבקשת ממך לעמוד לצדי ולסייע לשחרורי ככל שניתן, כפי שאני תמיד עמדתי לצד מדינת ישראל כחיילת בודדה ששירתה בשירות קרבי בצה"ל".

כאמור, יששכר, בת 25 מתל אביב, עצורה כבר כמעט שישה חודשים ברוסיה. זאת, לאחר שתשעה גרם של סם מסוג ג'ראס נתפסו ברשותה במהלך חניית ביניים בנמל התעופה במוסקבה, כשהייתה בדרך חזרה ארצה מטיול בהודו.

אמה של יששכר נמצאת ברוסיה כבר חודשים, עוד מהמעצר, בעודה מנסה לסייע לביתה כשהיא משלמת לעורכי דין. חברי הישראלית העצורה פתחו בשבילה גיוס המונים כדי לסייע במימון.

לדף התרומות למשפחתה של נעמה לחצו כאן