"אין עליה פיקוח - והיא לא תשנה את דרכה": פייסבוק חוגגת 13

החברה שקמה באופוריה ולאחר מכן הביאה לרצף סערות מסוכנות, שלחה לאחרונה את בכיריה למול המצלמות כדי לתת דין וחשבון על הסערות הציבוריות שעוררה. "אין דבר שאנו הצרכנים יכולים לעשות"

זמן צפייה: 12:17

בחודש הבא פייסבוק תחגוג 13 שנים ליום שבו נפתחה לקהל הרחב, והחלה לכבוש את העולם צעד אחר צעד. מארק צוקרברג הבטיח לשנות את העולם במהפכה שקטה, בלי לירות אפילו כדור אחד. ברגעי האופוריה היה קשה להאמין שפייסבוק תהפוך לשם נרדף לאלימות, דיכוי, רודנות ושיסוי.

הנוסחה שפיתח צוקרברג כדי להכיר בין תלמידי קולג' אמריקנים, הפכה לכלי שמנוצל בצורה איומה על ידי פוליטיקאים כמו גם דיקטטורים. היום, לקראת החגיגות, החלה החברה לשלוח את בכיריה לשבת מול המצלמה, ולהודות במחדלים שהולידו כמה מהאירועים המסוכנים והמשמעותיים במאה ה-21.

לכתבות נוספות בנושא >>

דיווח: פייסבוק תיקנס ב-5 מיליארד דולרים בגין פגיעה בפרטיות

"נחשפה רשת חשבונות פייסבוק ימניים להפצת 'פייק ניוז' באירופה"

בפייסבוק ובאפליקציות: כך פעלה איראן לגייס רשת סוכנים בישראל

פייסבוק
פייסבוק | צילום: יח״צ

הסערות שליוו את פייסבוק בשנים האחרונות, בין היתר מתקפת ה"פייקים" בבחירות, חקירת המעורבות הרוסית ופרשת "קיימברידג' אנליטיקה", אילצו בסופו של דבר את בכירי התאגיד, כאמור, לשבת מול המצלמות כדי לתת דין וחשבון לצרכנים המאוד מוטרדים שלהם.

צוקרברג מוסר עדות בקונגרס האמריקני, אפריל 2018
צוקרברג מוסר עדות בקונגרס האמריקני, אפריל 2018

"לאחר כל השערוריות האלה הרווח של פייסבוק עדיין עולה, כך שאין לה באמת תמריץ כלשהו לשנות את דרכה", אמרה לאחרונה בריאיון בריאיון זיינפ טופקצ'י, מאוניברסיטת צפון קרוליינה. לדבריה, "הם לא יעשו זאת כל עוד הם מצליחים כל כך מבחינה כלכלית ואין עליהם פיקוח". טופקצ'י גם הצביעה על חוסר האונים שלנו, הצרכנים: "אני לא יכולה לעזוב את פייסבוק, החברים והמשפחה שלי נמצאים שם. אז גם אם אנחנו לא אוהבים את מדיניות הפרטיות של פייסבוק או האלגוריתם שלה, מה בדיוק נוכל לעשות בקשר לזה?".