"נחשפה רשת חשבונות פייסבוק ימניים להפצת 'פייק ניוז' באירופה"

בצל הבחירות שיחלו מחר באיחוד האירופי, ארגון אוואז טוען כי חשף כ-500 עמודי פייסבוק המפיצים "חדשות מזוייפות" ומעודדים בין היתר הכחשת שואה, לאומנות לבנה ושנאת זרים

פייסבוק
פייסבוק | צילום: רויטרס

רשת של חשבונות פייסבוק ועמודים שזכו למיליוני צפיות, המשוייכים לימין הרדיקלי וקידמו בין היתר שנאת זרים, הכחשת שואה ועליונות הגזע הלבן בכל רחבי אירופה נחשפה, כך לטענת הקבוצה האזרחית "אוואז", שמטרתה לעודד בני אדם לנקוט פעולה בנושאים בעלי חשיבות עולמית.

פייסבוק, שפועלת בימים אלה לניקוי מתכנים מזוייפים וכאלה שעשויים להשפיע לרעה על תוצאות בחירות במדינות, הסירה חשבונות להם היו יותר משישה מיליון עוקבים. זאת, טרם הבחירות לאיחוד האירופי, שיתחילו מחר. על פי קבוצת אוואז, הרשת החברתית עדיין חוקרת חשבונות עם 26 מיליון עוקבים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

במקום מכסחות דשא: עיזים הובאו לאכול צמחייה בפארק בניו יורק

האיחוד האירופי: "מודאגים מהריסת הבתים הפלסטינים במזרח י-ם"

האיחוד האירופי נענה לבקשת מיי: מועד הברקזיט יידחה

בסך הכול, דיווחה אוואז כי מצאה יותר מ-500 קבוצות ועמודים חשודים ברשת החברתית, הפועלים בכל אירופה, בין היתר בצרפת, גרמניה, איטליה, פולין וספרד. רובם הפיצו מידע כוזב או השתמשו בעמודים או חשבונות מזוייפים על מנת לייצר תוכן שמסייע למפלגות בהן הם תומכים, והפרו בכך את תנאי השימוש בפייסבוק.

סייבר
סייבר | צילום: רויטרס

רשת החשבונות המזוייפים הייתה פופולרית הרבה יותר מהעמודים הרשמיים של המפלגות בהן תמכו, שחרטו על דגלן אג'נדה ימנית רדיקלית, או כזאת שמתנגדת לעצם קיומו של האיחוד. העמודים הוסרו רק לאחר שצפו בהן חצי מיליארד בני אדם, כך לפי הערכות אוואז.

"הם צברו צפיות רבות" מסביר כריסטוף שוט, מנהל הקמפיין של אוואז. "יש שם מעל 500 מיליון צפיות, וזה רק בעמודים שהוסרו – מדובר ביותר מכמות המצביעים באיחוד האירופי כולו", המשיך.

למרות הסרתם של עמודים רבים, לא הועלמו לחלוטין כל התכנים הפוגעניים ברשת החברתית. התוכן שהופץ על ידי העמודים שנמחקו כלל כאלה בצרפת שעודדו שיח של עליונות הגזע הלבן, עמודים גרמניים שתמכו בהכחשת שואה ואחרים שתמכו במפלגת AFD הרדיקלית במדינה.

חשבון פייסבוק
חשבון פייסבוק | צילום: רויטרס

אחת מדרכי הפעולה שנחשפה בא לידי שימוש באיטליה, בה נפתחו עמודים שתחילה היו עמודי עניין בנושאים כמו יופי, כדורגל או בריאות. לאחר זמן מה, התוכן בהם הוסב והחל להפיץ מידע כוזב. חוקרי אוואז עקבו אחר עמוד אחד, שהוקם לכאורה בשיתוף פעולה עם מגדלים חקלאיים, והשתנה לאט לאט לעמוד שמעודד שנאה, ואף פרסם סרטון בו מהגרים מנפצים שמשת רכב, קטע שלמעשה לקוח מתוך סרט ומטרת הפצת וידיאו זה כ"תיעוד" היא רק עידוד השנאה כלפי זרים.

פייסבוק
פייסבוק | צילום: יח״צ

"העמודים לא הוקמו רק לקראת הבחירות באיחוד", הסביר שוט, אם כי "מטרתם הייתה לייצר תחושה מזוייפת של תנועה ציבורית רחבה שתומכת בתכניים הפוגעניים שהופצו". "יש לכך השפעה משמעותית, הם מפיצים מידע שקרי במשך שנים, וגורמים לנושאים זניחים להיראות משמעותיים", אמר, בהתייחס למשמעות המאבק בהפצת מידע כוזב.

המשימה של אוואז התנהלה על ידי חוקרים עצמאים ועיתונאים שהעסיקה הקבוצה לאחר קמפיין גיוס כספים המוני לצורך המטרה. יותר מ-47 אלף בני אדם תרמו סכומי כסף קטנים ועזרו לשמור על עצמאות הפרויקט. חוקרי וצוות אוואז לא עבדו עם פייסבוק, אלא העבירו אליהם מידע ואלה פעלו בהתאם.

"אנחנו חושבים שפיסבוק עשתה עבודה טובה במחיקת עמודים אלה, אך הייתה צריכה להצליח לנטר אותם קודם . אנחנו צוות של 30 אנשים בערך ולהם מעל 30 אלף רק בצוות הביטחון והבטיחות". ביקר שוט.