בפייסבוק ובאפליקציות: כך פעלה איראן לגייס רשת סוכנים בישראל

שב"כ חשף כי במהלך החודשים האחרונים פעלה טהראן לגיוס אנשים בגדה המערבית וברצועת עזה. באמצעות פרופילים פיקטיביים, נעשה ניסיון לחשוף מיקומי בסיסים צבאיים ומתקנים ביטחוניים

זמן צפייה: 01:31

שב"כ, צה"ל, משטרת ישראל וגורמי ביטחון נוספים חשפו היום (רביעי) כי במהלך החודשים האחרונים פעלה איראן לגיוס סוכנים בישראל, בגדה המערבית וברצועת עזה. הרשת פעלה מסוריה, בהכוונה איראנית ובהובלת גורם סורי המכונה "אבו-ג'יהאד", באמצעות יצירת קשר ראשוני מפרופילים פיקטיביים בפייסבוק ובהמשך על ידי ניהול קשר באמצעות אפליקציות להעברת מסרים.

הגורמים שגויסו התבקשו לאסוף בין היתר מידע על בסיסים צבאיים, מתקנים ביטחוניים רגישים, אישים, תחנות משטרה ובתי חולים, כחלק מהכנת יעדים לביצוע פיגועים בישראל ביוזמה איראנית. האיראנים פנו לכחמישים בני אדם, רובם הגדול ערבים ישראלים מהצפון, ומיעוט קטן של יהודים וזרים. לא יוגשו כתבי אישום כיוון שהאנשים שאליהם פנו האיראנים שוטו וניתקו מגע מיד.

לכתבות נוספות בנושא: 

שב"כ עצר מומחה חבלה של חמאס – שנכנס מעזה בכיסוי הומניטארי

שב"כ חשף: איראן ניסתה להקים תשתית ריגול בישראל בכיסוי עסקי

שב"כ חשף תשתית טרור שתכננה פיגוע תופת סמוך ליום הבחירות

הפעילות הרשתית אותרה ופוקחה על ידי המודיעין בישראל כבר מראשיתה, תוך ניהול מעקב אחר המפעילים בחו"ל והגורמים בישראל שהביעו נכונות לשתף פעולה. החל מאפריל 2019, מומש פעלו כוחות הביטחון מול פעילים בישראל וביו"ש, אשר המודיעין הצביע על אפשרות שנוצר איתם קשר על ידי מפעילי הרשת האיראנית.

כמו כן, במסגרת החקירות עלה מידע לפיו הקשר מול המפעילים מסוריה התפתח לכדי רמה של העברת מידע ואף עלתה כוונה לביצוע פעילות טרור כנגד יעדים ישראלים, אזרחיים וצבאיים. עם זאת, עלה כי רובם המוחלט של האזרחים הישראלים שנעשה ניסיון ליצור עימם קשר סירבו לשתף פעולה, מאחר וחשדו שמדובר בגורם עוין.

לפני כשלושה שבועות עצר שב"כ את פאדי אבו אל-סבח, תושב רצועת בן 35, בחשד שנשלח על ידי חמאס כדי להקים תשתיות טרור באזור יהודה ושומרון. אבו אל-סבח, מומחה חבלה, הוחדר לישראל בכיסוי הומניטארי כדי להקים מעבדת חבלה לטובת ייצור מטענים, שהיו אמורים לשמש לפיגועי תופת. מהודעת שב"כ עולה כי הוא נכנס לישראל באישור הומניטרי לטובת קבלת טיפולים רפואיים. כמו כן, נמסר כי הסיכול יצא לפועל בעקבות שורת מעצרים שבוצעו לאחרונה של מגויסי תשתיות הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה.

פאדי אבו אל-סבח מומחה חבלה שנעצר בידי שב''כ
פאדי אבו אל-סבח מומחה חבלה שנעצר בידי שב''כ | צילום: תקשורת שב״כ

אבו אל-סבח, נעצר בטייבה על ידי שב"כ ומשטרת ישראל ב-18 במאי. כעשרה חודשים לפני כן, ביולי 2018 גויס לזרוע הצבאית של חמאס לטובת הקמת מעבדה וייצור מטעני חבלה באמצעותם יבוצעו פיגועי תופת קשים שמטרתם הרג ישראלים. הוא אף עבר אימונים צבאיים אינטנסיביים שהכשירו אותו לייצר חומרי נפץ ומטעני חבלה, תודרך כיצד לעמוד בתחקור במעבר ארז ובחקירת שב"כ - והונחה להכחיש את היכרותו עם מגייסיו ומאמניו ברצועה.

לפני כחודש נחשף ניסיון של המודיעין האיראני להקמת תשתית ריגול בישראל בכיסוי עסקי. לפי החשד, תאאר שעפוט, אזרח ירדן בן 32, הופעל על ידי איראן, הגיע לישראל מספר פעמים וקיבל כסף להקמת מפעל בירדן שישמש עוגן לפעילות מול ישראל, בין היתר בגדה המערבית. בשבוע שעבר הוגש נגדו כתב אישום לבית המשפט הצבאי ביהודה, בגין עבירות של מגע עם אויב, מגע עם ארגון עוין וקשירת קשר להכנסת כספי אויב לאזור.

תאאר שעפוט שנעצר ע''י שב''כ בעקבות מעורבות בהקמת תשתיות טרור
תאאר שעפוט שנעצר ע''י שב''כ בעקבות מעורבות בהקמת תשתיות טרור | צילום: חדשות 13

שעפוט, שמוצאו בחברון, נעצר על ידי שב"כ כבר ב-17 באפריל. במהלך החקירה עלה כי הוא נכנס לישראל בשליחות המודיעין האיראני לביצוע משימות - שנועד לקידום הקמת תשתיות בישראל ובשטחי יהודה ושומרון, שישמשו כבסיס לפעילות חשאית של האיראנים בארץ.