שב"כ עצר מומחה חבלה של חמאס - שנכנס מעזה בכיסוי הומניטארי

לפי הארגון, פאדי אבו אל-סבח, תושב הרצועה בן 35, נכנס לישראל כחלק מניסיון של ארגון הטרור להקים תשתית בגדה, ובמטרה להקים מעבדת חבלה שתייצר מטענים שישמשו לפיגועי תופת בארץ

זמן צפייה: 02:17

שב"כ עצר את פאדי אבו אל-סבח, תושב רצועת בן 35, בחשד שנשלח ע"י חמאס כדי להקים תשתיות טרור באזור יהודה ושומרון - כך הותר היום (רביעי) לפרסום. אבו אלסבח, מומחה חבלה, הוחדר לישראל בכיסוי הומניטארי כדי להקים מעבדת חבלה לטובת ייצור מטענים, שהיו אמורים לשמש לפיגועי תופת בישראל. מהודעת שב"כ עולה כי הוא נכנס לישראל באישור הומניטארי לטובת קבלת טיפולים רפואיים. כמו כן, נמסר כי סיכול זה יצא לפועל בעקבות שורת מעצרים שבוצעו לאחרונה של מגוייסי תשתיות הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה.

אבו אלסבח, נעצר בטייבה ע"י שב"כ ומשטרת ישראל ב-18 במאי. שנה קודם לכן, ביולי 2018 גויס לזרוע הצבאית של חמאס, לטובת הקמת מעבדה וייצור מטעני חבלה באמצעותם יבוצעו פיגועי תופת קשים שמטרתם הרג ישראלים. אלסבח עבר אימונים צבאיים אינטנסיביים שהכשירו אותו לייצר חומרי נפץ ומטעני חבלה, וכן הוא תודרך כיצד לעמוד בתחקור במעבר ארז ובחקירת השב"כ והונחה להכחיש היכרותו עם מגייסיו ומאמניו ברצועה. אלסבח גויס על ידי אשרף סבאח, פעיל חמאס בן 37 מרצועת עזה, שהשתחרר מהכלא בישראל בשנת 2015, לאחר שריצה 12 שנות מאסר בגין מעורבתו בפיגועי מטען כנגד כוחות צה"ל בגבול הרצועה ותכנון פיגועים נוספים.

כתבות נוספות בחדשות 13:

מצפון ועד דרום: אלה מוקדי המחאה והכבישים שצפויים להיחסם היום

גאורגיה: מדריך תיירים ישראלי נמצא ללא רוח חיים

חרף ההבנות עם חמאס: שתי שריפות כתוצאה מבלוני תבערה בעוטף עזה

פאדי אלסבח מומחה חבלה שנעצר בידי שב''כ
פאדי אלסבח מומחה חבלה שנעצר בידי שב''כ | צילום: תקשורת שב״כ

מהחקירה בשב"כ ובמשטרה עלה כי במהלך יולי 2018, פנה אליו לראשונה סבאח לאחר ששמע כי מצוי בתהליך לקבלת היתר הומניטרי לטיפול רפואי בגדה המערבית. מהחקירה עולה כי מטרת הפנייה אליו הייתה על מנת לנצל את היתר הכניסה לטובת קידום פעילות טרור. במהלך החודשים יולי- ספטמבר 2018, נפגש אבו אלסבח באופן חשאי עם פעילי "עז א-דין אל-קאסם" שערכו לו הכשרות בתחום החבלה לטובת הקמת מעבדת חבלה, ייצור מטענים והעברת הידע לפעילים נוספים באיו"ש.

הפגישות החשאיות התקיימו בביתו של מצעב השלמון, פעיל בזרוע הצבאית של חמאס, שגורש לעזה במסגרת "עסקת שליט", ובנוכחות אשרף סבאח, ואחיו חסן סבאח, פעילי חמאס המעורבים באכוונת פעילות טרור. עוד עלה מהחקירה כי טרם יציאתו לטיפול רפואי, קיבל אבו אלסבח מאשרף מעיל ובתוכו פיסת בד מוסלקת שעליה רשומות מילות קוד לצורך תקשורת מוצפנת בין הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה לבין המגוייסים בגדה המערבית, לטובת תכנון וביצוע פיגועים כנגד מטרות ישראליות. את המעיל ובו פיסת הבד המוסלקת הוא התבקש להעביר כבר בכניסתו במעבר ארז בחודש ספטמבר 2018 לטובת קבלת טיפול רפואי בירדן, אולם לא הצליח במימוש משימה זו.

דף הנחיות שהוסלק בבגדיו של מומחה החבלה פאדי אלסבלח
דף הנחיות שהוסלק בבגדיו של מומחה החבלה פאדי אלסבלח | צילום: תקשורת שב״כ

במאי 2019 ניסה אבו אלסבח להיכנס לישראל פעם נוספת. הוא פנה בחודש מאי לרופאה בעזה ושילם לה כדי שתזייף בעבורו מסמכים רפואיים שיעידו כי אינו יכול לקבל טיפול ראוי לפציעתו ברצועה וזאת על מנת להבטיח שיקבל אישור לטיפול בישראל. עם קבלת האישורים, הוא עבר מבדקים ואימונים בהכנת חומרי נפץ על מנת לוודא כי הוא מיומן דיו לצורך הדרכת הפעילים באיו"ש. ב-15 במאי הגיע פאדי למעבר ארז כשבידו התיק והמעיל שקיבל ובו מוסלקת פיסת הבד עליה רשומות מילות הקוד לצורך ההתקשרות המוצפנת.

אבו אלסבח ניצל את ההיתר ההומניטארי שקיבל מישראל לשם כניסתו לטובת טיפול רפואי בחברון, אך בפועל לא הגיע לבית החולים אלא חבר לגורמים בחברון לטובת קידום פעילות טרור ומימוש משימותיו. כאמור, בפעילות משותפת של שב"כ והמשטרה הוא נעצר, זמן קצר לאחר שנכנס לאזור טייבה. ביחד עימו נעצרו שב"חים נוספים מהרצועה אשר נחשדו כמי שמסייעים או מודעים לפעילותו. בסופו של דבר הם שוחררו. בתום החקירה של פאדי הוגש נגדו כתב אישום חמור לבית המשפט הצבאי ביהודה.

גורם בכיר בשב"כ התייחס למעצר: "סיכול חוליות הטרור חשף את המאמץ המתמיד שמשקיעה הזרוע הצבאית של חמאס בהקמת תשתיות טרור באיו"ש לצורך הוצאת פיגועים כנגד אזרחי מדינת ישראל. מדובר בפעילות שיטתית ורחבה שמניעה הזרוע הצבאית מול איו"ש והמעידה על האסטרטגיה אותה ממשיכה הנהגת חמאס להוביל כדי לערער את היציבות בכלל האזור". לדבריו, "גם במקרה זה, שוב אנו עדים לכך שארגון החמאס בוחר לנצל את ההיתרים ההומניטארים שניתנים ע"י מדינת ישראל ועושה שימוש בתווך זה כדי לקדם את פעילותו העוינת של הארגון בישראל ואיו"ש".