ריבלין נגד אדלשטיין: "יש לציית לצווי בית המשפט"

הנשיא ביקר את החלטת יו"ר הכנסת לא לציית לפסיקה נגדו ואמר כי "לא יעלה על דעת איש שלא לקיים החלטות בג"ץ". כמו כן, קרא לציית להנחיות החדשות ופנה לנתניהו וגנץ: "מצאו דרך להנהגה משותפת"

זמן צפייה: 06:07

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פנה היום (רביעי) לציבור בנאום, וביקר את סירוב יו"ר הכנסת היוצא יולי אדלשטיין לקיים את פסיקת בג"ץ, ואמר: "אנו עדים בימים אלה להתנגשות חריפה ביותר בין הרשויות, השופטת והמחוקקת. למרות השסע העמוק בין המחנות, הרטוריקה החריפה בין הצדדים, אני יודע כי רובה ככולה של ההנהגה הישראלית, מימין ומשמאל, יודעת שחובה על כולנו לציית לצווי בית המשפט, וכי לא יעלה על דעתו של איש שלא לקיימם".

"עתה, משהתפטר יושב ראש הכנסת, אני בטוח, שהוראת בג"ץ תכובד, ושהדמוקרטיה הישראלית, תצא מחוזקת ואיתנה מתקופת מבחן קשה זאת", הוסיף ריבלין.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

היועמ"ש נגד אדלשטיין: עליו לקיים מיד את פסיקת בג"ץ

מנדלבליט לבג"ץ: יש למנות ממלא מקום ליו"ר הכנסת – עוד היום

בריטניה: הנסיך צ'ארלס נדבק בקורונה; מצבו טוב

הצהרת נשיא המדינה ראובן ריבלין בנוגע לפלונטר הפוליטי
הצהרת נשיא המדינה ראובן ריבלין בנוגע לפלונטר הפוליטי | צילום: חדשות 13

עוד ביקש הנשיא להישמע להנחיות משרד הבריאות. "לציית להוראות משרד הבריאות, לציית להוראות הממשלה, לציית להוראות כוחות החרום וההצלה. גם אם יש לנו ביקורת על ההוראות, וגם אם אנחנו חושבים שהן מוטעות - נעשה ונשמע".

באותו הנושא, הוסיף ריבלין: "הציות, ההישמעות להוראות, אינם חובתם הבלעדית של אזרחי ישראל. בימים הרי גורל אלו, הם בראש ובראשונה, חובתם העילאית של נבחרי הציבור, של מנהיגיו, של רבניו ומורי דרכו, מכל המגזרים".

כמו כן, התייחס ריבלין לאפשרות להקמת ממשלת חירום ואמר: "אני פונה מכאן לראשי המפלגות הגדולות - מצאו את הדרך להציג הנהגה משותפת ואחראית, לחברה הישראלית הנמצאת בשעת משבר קשה. שימו לנגד עיניכם את המגיפה הנוראית המכה בנו, הגובה מאיתנו קורבנות יקרים ופוגעת אנושות בכלכלת ישראל, ובבתים רבים כל כך הנאבקים על הישרדותם הכלכלית".

כזכור, אדלשטיין, שהתפטר וחסם את האפשרות לקיים הצבעה על מחליפו עד לשבוע הבא, אמר היום ליועמ"ש הכנסת אייל ינון כי אין בכוונתו לכנס את המליאה להצבעה על מחליפו, חרף פסיקת בג"ץ. זאת לאחר שינון פנה אליו דרש ממנו לציית לצו ולכנס את המליאה.

אדלשטיין אמר למקורביו לאחר ההחלטה: "המליאה נעולה וזה סוף פסוק. בג"ץ לא יכול לשלוח שופטים לפתוח את המליאה, ואני מקווה שלא ינהגו בחוסר אחריות ובחוסר ממלכתיות כה קיצוני"

נשיאת בית המשפט העליון הודיעה ליועמ"ש הכנסת, איל ינון: "חווה דעתך על המתווה שהוצע בעתירה לבג"ץ, שלפיו הוועדה המסדרת תביא לדיון והצבעה כבר היום בחירה של יושב ראש כנסת קבוע".

לאחר מכן, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פרסם את עמדתו בנוגע לסירוב יו"ר הכנסת היוצא יולי אדלשטיין לקיים את פסיקת בג"ץ, בתגובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון, לפיה יש למנות ממלא מקום ליו"ר הכנסת עוד היום.

"עשה כל צעד שצריך, לרבות הודעה על כך שכהונתו של אדלשטיין בטלה לאלתר ושוותיק חברי הכנסת ימונה ליו"ר", כתב היועמ"ש לבג"ץ. "והכול – על-מנת לתת ביטוי לעיקרון הבסיסי והמובן מאליו, בדבר החובה היסודית לציית לפסקי דין של בית המשפט ועיקרון של שוויון הכול בפני החוק".

ברגעים אלה מתקיים דיון בבג"ץ בנושא.