אדלשטיין התפטר מתפקידו: "בג"ץ מחריב את עבודת הכנסת"

לאחר שמנע את כינוס המליאה, יו"ר הכנסת פרש לפני ההצבעה על מחליפו, אותה ניסה למנוע: "לא אתן לישראל להידרדר לאנרכיה". לאחר מכן נעל את המליאה, ולא העלה את ההצבעה על מחליפו לסדר היום

זמן צפייה: 07:32

הפלונטר הפוליטי: יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, התפטר היום (רביעי) מתפקידו, לאחר שבג"ץ פסק כי הוא חייב לפרסם את סדר יום הכנסת, ואת מועד ההצבעה על מחליפו, אותה ניסה למנוע. בנאום מעל בימת המליאה אמר אדלשטיין כי "החלטת בג"ץ סותרת את תקנון הכנסת ומחריבה את עבודתה של הכנסת. החלטת בג"ץ חותרת תחת יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית - לא אניח לישראל להידרדר לאנרכיה". לאחר נאומו, נעל אדלשטיין את המליאה, ולא העלה את ההצבעה על מחליפו לסדר היום.

"החלטת בג"ץ אינה מבוססת על לשון החוק, אלא על פרשנות חד צדדית וקיצונית. אני קובע שהחלטת בג"ץ היא החלטה שגויה וחמורה המביאה לידי ביטוי ליקוי מאורות מסוכן", טען אדלשטיין. "בימים אלה העם שלנו זקוק לאחדות, זקוק לממשלת אחדות. אי לכך, למען מדינת ישראל ובכדי לחדש את הרוח הממלכתית בישראל - אני מתפטר בזאת מתפקידי כיושב ראש הכנסת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ארה"ב: הקונגרס אישר חבילת הטבות למשק בסך שני טריליון דולר

יציאה מהבית עד 100 מטר וצמצום התחב"צ: אושרה החמרת ההנחיות

התחזית: מעונן חלקית עד בהיר – ירידה קלה בטמפ'

יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

ח"כ תמר זנדברג אמרה בתגובה לפרישת יו"ר הכנסת: "התפטרות אדלשטיין לא מבטלת את פסיקת בג"ץ. אם לא יכול מצפונית לקיימה טוב שהתפטר אבל הפסיקה לא נוגעת לו כאזרח פרטי, אלא כיו"ר מוסד שלטוני. או שהוועדה המסדרת לוקחת פיקוד ומפעילה את הכנסת או שהיא בוחרת סגן שיעשה זאת. בכל מקרה אדלשטיין לא יכול להפר פסיקת בג"ץ בהתפטרות והכנסת חייבת לקיימה".

התנועה לאיכות השלטון הגיבה על פרישתו של יו"ר הכנסת, ומסרה כי "התפטרות אדלשטיין, על פי החוק, תיכנס לתוקף תוך 48 שעות, ולכן, למרות ההתפטרות, על אדלשטיין לציית להחלטת בג"ץ ולכנס היום ישיבה ולהצביע על זהות יו"ר הכנסת הבא. אם אדלשטיין לא יכנס את הישיבה לאלתר, התנועה תפנה לבג"ץ".

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין נואם
יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין נואם | צילום: ערוץ הכנסת

בתוך כך, הוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה אישרה את מינויו של ח"כ עפר שלח לתפקיד היו"ר, שאמר: "הוועדה קמה בשעת משבר לאומי אדיר, שלכנסת יש תפקיד מכריע בהתמודדות עימו. נסייע ככל שיידרש לפעולתם של הממשלה וגופי הביצוע, נפקח עליהם לטובת הציבור ונעצב תשתית רעיונית וחוקית למערכת לאומית, בתחומי הבריאות, הכלכלה והממשל, כדי שנהיה מוכנים טוב יותר בעתיד".

אתמול פנה יו"ר הוועדה המסדרת, אבי ניסנקורן, לאדלשטיין וביקש ממנו לאשר באופן דחוף הקמה של ועדה מיוחדת להתמודדות עם משבר הקורונה ושלוש ועדות מיוחדות נוספות. "זאת בהתאם להחלטת הוועדה המסדרת, בכדי לאפשר לחברי הכנסת למלא את תפקידם ולשרת את אזרחי ישראל", נכתב בהודעת כחול לבן.

ח''כ אבי ניסנקורן וח''כ עפר שלח
ח''כ אבי ניסנקורן וח''כ עפר שלח | צילום: חדשות 13

במקביל, מפלגת הליכוד תקפה את הקמת הוועדה המסדרת, ובהודעה שפרסמה נכתב: "כחול לבן יחד עם ליברמן והמשותפת החליטו לגזול את הכנסת מ-2.5 מיליון מצביעי מחנה הימין. תוך דורסנות חסרת תקדים, התעלמות מכל נוהג קיים מאז ומעולם בכנסת, הם החליטו להקים לא פחות משש ועדות זמניות כשבכולן קבעו רוב לעצמם כשנציג מטעמם עומד בראשן, וזאת בניגוד מוחלט לחלוקת המנדטים הכוללת בין סיעות הכנסת ומהנוהל המקובל. מחנה הימין לא ישתתף בדיונים ובהצבעות הלא דמוקרטיות הללו שדורסות ומתעלמות מ-58 חברי כנסת שהעם בחר".

שלשום פסק בג"ץ פסק כי על אדלשטיין לכנס את המליאה לבחירת יו"ר כנסת חדש עד יום רביעי, לאחר שזה הודיע שאין בכוותנו לעשות זאת. חמישה שופטי בית המשפט העליון קבעו זאת פה אחד, ובהחלטה ציינה נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות כי "הסירוב הנמשך לאפשר הצבעה במליאת הכנסת על בחירתו של יו"ר קבוע לכנסת, חותר תחת יסודות התהליך הדמוקרטי".