מנדלבליט לבג"ץ: יש למנות ממלא מקום ליו"ר הכנסת – עוד היום

היועץ המשפטי לממשלה פרסם את עמדתו בנוגע לעתירה נגד סירוב אדלשטיין לקיים את פסקת בג"ץ: "יש לעשות כל צעד שצריך על מנת לתת ביטוי לעיקרון ציות לביהמ"ש ושוויון הכול בפני החוק"

אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה היוצא אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

הפלונטר הפוליטי: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פרסם הערב (רביעי) את עמדתו בנוגע לסירוב יו"ר הכנסת היוצא יולי אדלשטיין לקיים את פסיקת בג"ץ, בתגובה לעתירת התנועה לאיכות השלטון, לפיה יש למנות ממלא מקום ליו"ר הכנסת עוד היום.

"עשה כל צעד שצריך, לרבות הודעה על כך שכהונתו של אדלשטיין בטלה לאלתר ושוותיק חברי הכנסת ימונה ליו"ר", כתב היועמ"ש לבג"ץ. "והכול – על-מנת לתת ביטוי לעיקרון הבסיסי והמובן מאליו, בדבר החובה היסודית לציית לפסקי דין של בית המשפט ועיקרון של שוויון הכול בפני החוק".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

עלייה חדה במניין המתים בספרד: 738 בני אדם ביממה האחרונה

בריטניה: הנסיך צ'ארלס נדבק בקורונה; מצבו טוב

"לא הספקתי להיפרד": משפחות המתים מקורונה מתאבלות

מנדלבליט, הגיב מוקדם יותר היום לעתירה ואמר כי עליו לקיים מיד את פסק הדין. "הודעתו על התפטרותו מתפקידו אינה מאפשרת את הימנעותו מקיום פסק הדין", נמסר.

אדלשטיין הגיב לדברי בג"ץ ואמר: "אני מצר על כך שבית המשפט החליט את אשר החליט, ובחר באופן תקדימי להתערב בעבודת הכנסת ושיקול דעתי. צו מצפוני לא אפשר לי לקיים את פסק הדין".

יועמ"ש הכנסת, אייל ינון, הגיב גם הוא לעתירה ואמר שללא הוראות של בגץ המליאה לא תכונס, וכי עד שייבחר יושב ראש כנסת קבוע, זקן חברי הכנסת, עמיר פרץ, צריך למלא את תפקיד יושב הראש.

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה דחופה לבית המשפט העליון בבקשה שייתן צו הצהרתי, לפיו יש לראות את התפטרותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כמיידית, וכנכנסת לתוקפה החל מרגע הכרזתה.

"בפעולת אי הציות לצו בית המשפט הברור והמוחלט אשר ניתן כנגדו באופן אישי, התפרק למעשה אדלשטיין מסמכויותיו כיושב ראש הכנסת, ואין הוא עוד בעל הסמכות לקבל החלטות בכובעו זה", נכתב בעתירה. התנועה לאיכות השלטון ביקשה מבית המשפט "לקבוע כי ההסדר החל בעת הזאת הוא ההסדר החוקתי הקבוע בחוק יסוד הכנסת, ולפיו ימונה במיידית ליושב ראש זמני ותיק חברי הכנסת".

עוד טענו העותרים כי אנו נמצאים ב"ימים שחורים לדמוקרטיה הישראלית, בהם אדם אחד לוקח את הרשות המחוקקת, הריבון והמושל במדינת ישראל, כבת ערובה ומסרב להרפות. זוהי שעת חירום, ובעת קשה זו על בית המשפט לקבל החלטות קשות. אנו קוראים לבית המשפט להתערב באופן בהול ולהגן על הכנסת מפני אותה השתלטות עוינת של מי שהיה עד לאחרונה סמל ממלכתי של שפיות שלטונית".

"תמו להן שבע השנים הטובות", סיכמו, "צר לנו על יושב ראש הכנסת אשר ייזכר לדיראון עולם בדברי הימים של מדינת ישראל".

העתירה הגיעה לאחר שאדלשטיין, שהתפטר וחסם את האפשרות לקיים הצבעה על מחליפו עד לשבוע הבא, אמר ליועמ"ש הכנסת אייל ינון כי אין בכוונתו לכנס את המליאה להצבעה על מחליפו, חרף פסיקת בג"ץ.