אוחנה להרשקוביץ: ביני לפלמור אין את האמון הנדרש לקדם יוזמות

פרסום ראשון: שר המשפטים שלח לנציב המדינה מכתב ובו טען שהדחת המנכ"לית הכרחית עבור המשך תפקוד המשרד. "לא הצלחתי לאתר עובד מדינה שישמש ממלא מקום" • הרשקוביץ: "פרט את הנימוקים להדחה"

אמיר אוחנה ואמי פלמור
אמיר אוחנה ואמי פלמור | צילום: רויטרס

פרסום ראשון: שר המשפטים אמיר אוחנה שלח מכתב לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ בנוגע להדחת מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, ובו כתב כי "המשך תפקוד תקין של המשרד וקידום היוזמות החשובות שבכוונתי לקדם בתקופה זו מחייבים מינוי מנכ"ל חדש, אשר תשרור בינינו מערכת יחסים מצוינת ורמת אמון מלאה - שלא קיימת בעת הנוכחית".

עוד הוסיף שר המשפטים: "בשבועות האחרונים, נפגשתי עם פלמור מספר פעמים, וסיכמנו בינינו כי תסיים את תפקידה. בפגישות שקיימנו היא הביעה נכונות והסכמה לסיים את התפקיד. לא הצלחתי לאתר מבין עובדי המשרד עובד מדינה בכיר שישמש כממלא מקום המנכ"ל ואשר שוררת בינינו רמת האמון הנדרשת לתקופה הקרובה".

לכתבות נוספות בנושא:

בכירים במערכת המשפט: "הקול של אוחנה, הידיים של בלפור"

אוחנה על הדחת פלמור: "אין שחר לספקולציות ההחלטה היא שלי"

דרמה במשרד המשפטים: השר אוחנה הדיח את המנכ"לית פלמור

אמיר אוחנה
אמיר אוחנה

ברקע הסערה סביב הדחת פלמור, פנה הבוקר (רביעי) נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ במכתב לשר המשפטים אמיר אוחנה, בבקשה שיפרט את נימוקיו למהלך. "מה היה דחוף לך כל כך שהיא תפרוש בעיתוי הזה?", כתב. בדומה לעמדת היועמ"ש, גם היועצת המשפטית של משרד המשפטים, לאה רקובר, סבורה כי אין מניעה משפטית להדחת פלמור.

אמש כזכור, תקפו בכירים במערכת אכיפת החוק את אוחנה בעקבות הדחת פלמור, והאשימו את השר כי הוא פועל בשם משפחת נתניהו. "אוחנה הוא שליח של בלפור וכולנו מבינים את זה. הוא נשלח לגרום נזק והוא עושה את העבודה על הצד הטוב ביותר. לא סתם פלמור פוטרה, זו הסנונית הראשונה. הקול - קול אוחנה, והידיים - ידי בלפור", טענו.

עוד מסרו הגורמים כי "אוחנה הדיח את פלמור כדי להשפיע על זהות פרלקיט המדינה הבא. הוא יודע שהיא מקורבת לשי ניצן - ורצה למנוע את ישיבתה בוועדת האיתור. זהו ניסיון בוטה של נתניהו לנסות להשפיע על מינוי הפרקליט - דרך אוחנה". ההדחה הגיעה יומיים בלבד לאחר שבנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שיתף פוסט שבו נכתב כי פלמור היא אשת שמאל. 

דניאל הרשקוביץ
דניאל הרשקוביץ

יש לציין כי מנכ"ל משרד המשפטים יושב באופן קבוע בוועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה, ולכן יש משמעות גדולה לזהותו. על פי הנחיות היועמ"ש, צריכה להיות סיבה יוצאת דופן, כזו שאין מנוס ממנה, כדי להדיח מנכ"לית מכהנת בתקופת ממשלת מעבר. מינוי פרקליט המדינה הבא ככל הנראה לא יתרחש בתקופת כהונתו של אוחנה, כיוון שהסיכוי שימשיך לכהן כשר המשפטים בממשלה הבאה אינו גבוה.

 

מקורבי אוחנה אמרו כי הוא "החליט להדיח את פלמור לאחר שהציגה עמדות עצמאיות מדי, למשל לגבי השוטרים בפרשת סלמון טקה". כמו כן, טען אוחנה כי השרה לשעבר איילת שקד עשתה טעות שהחזיקה את פלמור, כיוון שהיא השפיעה עליה בצורה לא טובה, כך לפי המקורבים. "בשל פעולותיה של פלמור והשפעתה הגדולה על שקד רוכך חוק היועמ"שים, והשרה אף הובלה לפעול נגד מתמחים".

אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים
אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים | צילום: עיריית ב"ש

מהליכוד נמסר בתגובה לטענות כי "כמעט כל שר מחליף את מנכ״ל משרדו עם כניסתו לתפקיד - כך היה מאז ומעולם. זאת משילות בסיסית וזאת דמוקרטיה, ההפך הוא היוצא מן הכלל. לשר משפטים מהשמאל היה לוקח שעתיים להחליף את מנכ״ל משרדו כדי להבטיח שמדיניותו תיושם. שר המשפטים אוחנה אמר שהחליט להחליף את מנכ"לית משרדו כבר לפני שבועות, כך שכל קשר בין החלטתו לבין פוסט שפורסם ברשת רק לפני יומיים זה לא יותר מעוד פייק ניוז".

אוחנה התייחס מוקדם יותר אמש לסערה, ואמר כי "אין שחר לכל הספקולציות הפרועות בנוגע להחלטה, שהתקבלה על ידי ועל ידי בלבד. הנוהג המקובל הוא ששר ממנה מנכ"ל, זו משרת אמון - ההיפך הוא החריג, כך נראית משילות. בשבועות האחרונים שוחחתי עם אמי באשר לסיום תפקידה והיא הביעה נכונות והסכמה לסיום התפקיד".