דרמה במשרד המשפטים: השר אוחנה הדיח את המנכ"לית פלמור

המנכ"לית תפרוש בימים הקרובים, לאחר חמש שנים וחצי בתפקיד - ותוחלף ע"י אופיר כהן. אוחנה: "מאחל לאמי הצלחה בכל נתיב בו תבחר ללכת". פלמור: "מודה לשרות לבני ושקד על ההזדמנות והאמון"

אמיר אוחנה ואמי פלמור
אמיר אוחנה ואמי פלמור | צילום: רויטרס

שר המשפטים אמיר אוחנה (הליכוד) הדיח היום (שלישי) את מנכ"לית המשרד אמי פלמור לאחר חמש וחצי שנים בתפקיד. פלמור תפרוש מתפקידה בימים הקרובים. אוחנה אמר כי "אמי היא שליחת ציבור במובן המלא של המושג. במהלך תקופתה היא הייתה אמונה על תהליכים רבים וחשובים להם השלכות אורך ורוחב על פניה של החברה הישראלית כולה. אמי תרמה תרומה משמעותית לשירות הציבורי ולמשרד המשפטים, ועל כך אני מודה לה. אני מאחל לה הצלחה רבה בכל נתיב בו תבחר ללכת ולממש את יכולותיה וכישוריה הרבים". מי שימונה למנכ"ל במקום פלמור הוא מקורבו של השר אוחנה, אופיר כהן, ממייסדי העמותה למען משרתי המילואים.

פלמור הודתה לקודמותיו של אוחנה בתפקיד ואיחלה למחליפה בהצלחה:  "אני מבקשת להודות לשרות ציפי לבני ואיילת שקד על ההזדמנות, האמון והגיבוי שקיבלתי לנהל משרד מהחשובים והמשפיעים במדינה. אני מודה לשר אמיר אוחנה על דבריו החמים. אני נפרדת מהמשרד אחרי 23 שנים של עבודה מספקת, הן כפרקליטה פלילית, הן כמנהלת מחלקת החנינות, והן כמנהלת כללית. בשנים אלה נגעתי בנושאים רבים ורגישים, משפטיים, כלכליים, וחברתיים".

"אני פורשת מהתפקיד מלאת סיפוק, ומודה ל-5000 עובדי המשרד ול-40 מנהלי היחידות, וכל מי שעבד לצידי במסירות ונאמנות לאורך השנים. אני מאחלת הצלחה רבה לשר אוחנה ולמחליפי, ואסייע בהעברה מסודרת של התפקיד", הוסיפה פלמור.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

האם הפיליפינית ושני ילדיה שנעצרו הבוקר נשלחו לגירוש מיידי

בריטניה: בוריס ג'ונסון נבחר לראשות הממשלה ויחליף את תרזה מיי

לקראת איחוד עם מרצ? ברק התנצל על אירועי אוקטובר 2000

אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים
אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים | צילום: עיריית ב"ש

יומיים לפני ההדחה, שיתף יאיר נתניהו פוסט בו כינה את פלמור "אשת שמאל". כמו כן, בצל חקירות נתניהו, בקרוב ייבחר פרקליט מדינה חדש, ומנכ"ל משרד המשפטים חבר בוועדת האיתור של פרקליט המדינה.

יו״ר הימין החדש ושרת המשפטים לשעבר איילת שקד הגיבה למהלך: "אמי פלמור ניהלה את משרד המשפטים בתקופת כהונתי בצורה מקצועית ויעילה. במהלך כהונתי, ביצענו פעולות נרחבות לשיפור השירות לאזרח בכל מחלקות המשרד, לשילוב ולקידום אוכלוסיות מוחלשות ולקידום המשרד כמשרד שמטרתו לקדם צדק והוגנות. אמי היא משרתת ציבור מסורה, מקצועית ומצוינת, ואני בטוחה שתצליח בכל תפקיד בו תכהן - במגזר הציבורי ובכלל".

ממפלגת כחול לבן נמסר בתגובה להדחת פלמור כי "הנזקים שגורם שר משפטים זמני בממשלת מעבר הם חסרי פרופורציה. פלמור היא שליחת ציבור מוערכת שפעלה ללא לאות לטובת אזרחי ישראל ולשמירה על הדמוקרטיה וערכי החוק. הדחתה דווקא בעיתוי זה, מוכיחה עד כמה ציניים שליחיו של נתניהו".

ממפלגת ישראל דמוקרטית נמסר: "ההדחה של פלמור היא עוד מדרגה בדרך לפירוקה המוחלטת של המערכת הדמוקרטית. דמוקרטיה חייבת שומרי סף, פלמור היתה מהאיכותיות שבהן. כשרואים את השחיתות בשלטון של היום הצורך בכך רק מודגש".

איילת שקד
איילת שקד | צילום: חדשות 13

התנועה לאיכות השלטון הגיבה אף היא להדחת פלמור, ובהודעה מטעמה נכתב כי "למרות שהממשלה המכהנת כיום היא ממשלת מעבר, שיכרון הכוח של השר אוחנה ככל הנראה גרם לו לשכוח את העובדה שהוא למעשה שר משפטים זמני ועל כן הוא מרשה לעצמו לנסות לפגוע במערכת אכיפת החוק. מדובר בהתעלמות מוחלטת מהוראות היועמ"ש בנושא, התעלמות מוחלטת מהיותה של ישראל במערכת בחירות והתעלמות מוחלטת מכך שעוד חודשיים ייתכן שהוא לא יהיה עוד שר המשפטים. פיטורי הבזק והפגיעה באדם מקצועי כאמי פלמור הם חריגה ברורה מסמכות ואין בכוונתנו לתת לזה לעבור לסדר היום".

בהמשך,  פנתה התנועה לאיכות השלטון במכתב לשר אוחנה וליועמ"ש אביחי מנדלבליט בשרישה לבטל את פיטוריה של פלמור, שנעשו לפי הטענות בניגוד להנחיות ולכללי המנהל התקין. "אם לא יבוטלו פיטורי פלמור תוך 24 שעות, נשקול הליכים משפטיים", נכתב.

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) צייצה בטוויטר כי "ההדחה של מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור היא חריגה בוטה מסמכויות ממשלת המעבר, בייחוד כשמדובר בממשלת המעבר הארוכה בהיסטוריה. ההדחה מריחה רע מאוד, כאילו נועדה להבהיל כל עובד ציבור שלא מיישר קו עם רוח המפקד".

המהלך של אוחנה מגיע כחודש וחצי לאחר סיום תפקידה של שקד כשרת המשפטים. במהלך טקס הפרידה משקד אמרה פלמור: "הגעת לכאן לפני ארבע שנים בדיוק וזכית לכהן ארבע שנים מלאות. המושג 'מלאות' כשמדובר באיילת שקד, משמעו עשייה יומיומית, בלתי פוסקת, בכל תחום מתחומי פעילותו של המשרד. איילת שקד במשך ארבע שנים עסקה יום יום ושעה שעה גם באזרח הקטן".