בכירים במערכת המשפט: "הקול של אוחנה, הידיים של בלפור"

הגורמים הגיבו להדחת מנכ"לית משרד המשפטים, ואמרו כי "דרך אוחנה מנסה רה"מ להשפיע על זהות פרקליט המדינה הבא". מקורבי השר: "פלמור פוטרה כי הביעה עמדות עצמאיות בפרשת סלמון טקה"

שר המשפטים אמיר אוחנה וראש הממשלה בנימין נתניהו
שר המשפטים אמיר אוחנה וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בכירים במערכת אכיפת החוק תקפו הערב (שלישי) את שר המשפטים אמיר אוחנה, בעקבות הדחת מנכ"לית משרדו אמי פלמור. הבכירים האשימו את השר כי הוא פועל בשם משפחת נתניהו וטענו כי "אוחנה הוא שליח של בלפור וכולנו מבינים את זה. הוא נשלח לגרום נזק והוא עושה את העבודה על הצד הטוב ביותר. לא סתם פלמור פוטרה, זו הסנונית הראשונה. הקול - קול אוחנה והידיים - ידי בלפור".

עוד מסרו הגורמים: "אוחנה הדיח את פלמור כדי להשפיע על זהות פרלקיט המדינה הבא. הוא יודע שהיא מקורבת לשי ניצן - ורצה למנוע את ישיבתה בוועדת האיתור. זהו ניסיון בוטה של נתניהו לנסות להשפיע על מינוי הפרקליט - דרך אוחנה". ההדחה הגיעה יומיים בלבד לאחר שבנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שיתף פוסט שבו נכתב כי פלמור היא אשת שמאל. 

יש לציין כי מנכ"ל משרד המשפטים יושב באופן קבוע בוועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה, ולכן יש משמעות גדולה לזהותו. בנציבות שירות המדינה ידרשו מאוחנה נימוקים להדחה המפתיעה, כאשר על פי הנחיות היועמ"ש צריכה להיות סיבה יוצאת דופן, כזו שאין מנוס ממנה - כדי להדיח מנכ"לית מכהנת בתקופת ממשלת מעבר. מינוי פרקליט המדינה הבא כאמור, ככל הנראה לא יתרחש בתקופת כהונתו של אוחנה, שהסיכוי שימשיך לכהן כשר המשפטים בממשלה הבאה אינו גבוה.

לכתבות נוספות בנושא: 

אוחנה על הדחת פלמור: "אין שחר לספקולציות – ההחלטה היא שלי"

דרמה במשרד המשפטים: השר אוחנה הדיח את המנכ"לית פלמור

אוחנה: "בעיית האמון במח"ש קשה – וחוצת מגזרים"

Israel Justice Minister, Amir Ohana Attends A Special Cabinet Meeting In The Israeli Occupied Golan Heights
שר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: רויטרס

מקורבי אוחנה אמרו כי הוא "החליט להדיח את פלמור לאחר שהציגה עמדות עצמאיות מדי, למשל לגבי השוטרים בפרשת סלמון טקה". כמו כן, טען אוחנה כי השרה לשעבר איילת שקד עשתה טעות שהחזיקה את פלמור, כיוון שהיא השפיעה עליה בצורה לא טובה, כך לפי המקורבים. "בשל פעולותיה של פלמור והשפעתה הגדולה על שקד רוכך חוק היועמ"שים, והשרה אף הובלה לפעול נגד מתמחים".

מהליכוד נמסר בתגובה לטענות כי "כמעט כל שר מחליף את מנכ״ל משרדו עם כניסתו לתפקיד - כך היה מאז ומעולם. זאת משילות בסיסית וזאת דמוקרטיה, ההפך הוא היוצא מן הכלל. לשר משפטים מהשמאל היה לוקח שעתיים להחליף את מנכ״ל משרדו כדי להבטיח שמדיניותו תיושם. שר המשפטים אוחנה אמר שהחליט להחליף את מנכ"לית משרדו כבר לפני שבועות, כך שכל קשר בין החלטתו לבין פוסט שפורסם ברשת רק לפני יומיים זה לא יותר מעוד פייק ניוז".

אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים
אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים | צילום: עיריית ב"ש

אוחנה התייחס מוקדם יותר הערב לסערה סביב הדחת פלמור, ואמר כי "אין שחר לכל הספקולציות הפרועות בנוגע להחלטה, שהתקבלה על ידי ועל ידי בלבד". הנוהג המקובל הוא ששר ממנה מנכ"ל, זו משרת אמון - ההיפך הוא החריג, כך נראית משילות. בשבועות האחרונים שוחחתי עם אמי באשר לסיום תפקידה, והיא הביעה נכונות והסכמה לסיום התפקיד".

בתוך כך, יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ, הגיב להחלטה ומסר כי "ההדחה של מנכ"לית מקצועית ומוערכת בתקופת ממשלת מעבר היא חציית קו אדום. נתניהו ואנשיו ממשיכים לפגוע בשירות הציבורי, בשומרי הסף ובשלטון החוק - ולא ינוחו עד שישלטו באחרון אנשי המקצוע במערכת כדי לשרת אינטרסים זרים".

יו״ר הימין החדש ושרת המשפטים לשעבר איילת שקד הגיבה אף היא למהלך: "אמי פלמור ניהלה את משרד המשפטים בתקופת כהונתי בצורה מקצועית ויעילה. במהלך כהונתי, ביצענו פעולות נרחבות לשיפור השירות לאזרח בכל מחלקות המשרד, לשילוב ולקידום אוכלוסיות מוחלשות ולקידום המשרד כמשרד שמטרתו לקדם צדק והוגנות. אמי היא משרתת ציבור מסורה, מקצועית ומצוינת, ואני בטוחה שתצליח בכל תפקיד בו תכהן - במגזר הציבורי ובכלל".

איילת שקד
איילת שקד | צילום: חדשות 13

בתוך כך, תנועת רגבים, המזוהה עם הימין, הודתה למנכ"לית משרד המשפטים היוצאת פלמור. מאיר דויטש, מנכ"ל התנועה, אמר: "על אף שלא בכל הסוגיות ראינו עין בעין, בנושא המאבק בפוליגמיה מצאנו בפלמור שותפה יוצאת דופן. פלמור הביאה לראשונה את מדינת ישראל להכיר בצורך להתמודד באופן בלתי מתפשר בתופעת. בתבונה ובנחישות רתמה את כל משרדי הממשלה למאבק בסוגיה החשובה כל כך".

היום, לאחר ההחלטה, אמר אוחנה כי "אמי היא שליחת ציבור במובן המלא של המושג. במהלך תקופתה היא הייתה אמונה על תהליכים רבים וחשובים להם השלכות אורך ורוחב על פניה של החברה הישראלית כולה. אמי תרמה תרומה משמעותית לשירות הציבורי ולמשרד המשפטים, ועל כך אני מודה לה. אני מאחל לה הצלחה רבה בכל נתיב בו תבחר ללכת ולממש את יכולותיה וכישוריה הרבים".

פלמור מצידה, הודתה לקודמותיו של אוחנה בתפקיד ואיחלה למחליפה בהצלחה: "אני מבקשת להודות לשרות ציפי לבני ואיילת שקד על ההזדמנות, האמון והגיבוי שקיבלתי לנהל משרד מהחשובים והמשפיעים במדינה. אני מודה לשר אמיר אוחנה על דבריו החמים. אני נפרדת מהמשרד אחרי 23 שנים של עבודה מספקת, הן כפרקליטה פלילית, הן כמנהלת מחלקת החנינות והן כמנהלת כללית. בשנים אלה נגעתי בנושאים רבים ורגישים, משפטיים, כלכליים, וחברתיים".