ועדת הבחירות החליטה: נתניהו לא ייפגש עם מלצר

בקשתו של ראש הממשלה נדחתה עד לאחר הבחירות. רה"מ דרש לערוך פגישה דחופה עם יו"ר הוועדה לאחר פרסום תחקיר בדבר זיופים בקלפיות בבחירות לכנסת ה-21. "הוועדה אינה גוף חוקר"

זמן צפייה: 00:59

ועדת הבחירות המרכזית הודיעה היום (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי היא דוחה את בקשתו לקיים פגישה בנושא זיופים בקלפיות עם יו"ר הוועדה, השופט חנן מלצר, עד לאחר הבחירות.

הבקשה של ראש הממשלה הגיעה בעקבות תחקיר של קלמן ליבסקינד שפורסם ב"מעריב", לפיו ארבעה ימים לאחר הבחירות לכנסת ה-21 השופט מלצר קיבל עדויות מ-97 חברי קלפי שעבדו בקלפיות במגזר הערבי וטענו לזיופים, אלימות, הצעות שוחד ועוד אישומים חמורים. מלצר העביר את המידע למשטרה, אך על פי התחקיר, מתוך 82 עדים שאותרו  – 80 מסרו כי המשטרה כלל לא יצרה איתם קשר כדי לגבות עדות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

יום הבוחר: נקודות המפנה הגדולות של מערכות הבחירות בישראל

סקר אחרון לפני הבחירות: נתניהו וגנץ בשוויון; 58 לגוש הימין

עשרת אלפים קלפיות – וכשישה מיליון מצביעים: הבחירות במספרים

מלצר ונתניהו
מלצר ונתניהו | צילום: חדשות 13

מטעם ועדת הבחירות נמסר כי בעקבות פנייתו של ראש הממשלה, ראשי מפלגות אחרים תבעו גם להיפגש עם השופט מלצר, והוחלט לדחות את הבקשה. "בדעת רוב חברי הנשיאות, הוחלט שלא להיפגש באופן אישי עם ראש הממשלה ועם אף אחד מראש המפלגות, וזאת נוכח סדר הזמנים הצפוף ונוכח העובדה שהוועדה אינה גוף חוקר ואין בידיה את הסמכות הקונקרטית להנחות את המשטרה, ושים לב לכך שהוועדה עשתה ופעלה רבות מול המשטרה והפרקליטות לזרז את החקירות. עם זאת, הוחלט כי ראש הממשלה וכן כל אחד מראשי המפלגות שמעוניין בכך, יכולים אם יחפצו בכך לפנות בכתב לוועדה".

נתניהו פרסם סרטון בחשבון הטוויטר שלו שבו התייחס לדברים: "המשטרה השקיעה רבע מיליארד שקלים בחקירות סרק נגדי, אבל אף אחד לא בדק 82 קלפיות חשודות בזיופים מהבחירות האחרונות? אף אחד אפילו לא התקשר לנציגים שישבו באותן קלפיות. איזה הסבר יש לזה? ועכשיו גם הפילו לנו את חוק המצלמות".

Bibipe
ראש הממשלה בנימין נתניהו

אתמול, בריאיון לאילה חסון ב"המטה המרכזי", נתניהו התייחס לדברים וטען כי "כינסתי ישיבת חירום של כמה מנציגי הליכוד ודרשתי פגישה דחופה עם השופט מלצר. מתברר, וזה מטלטל, שהמשטרה לא הגיעה ל-80 מתוך 82 עדים מתוך הקלפיות בהן דווח על זיופים".

ביום רביעי נפל סופית חוק המצלמות לאחר דיון סוער שנערך במליאת הכנסת. הממשלה הזדקקה לרוב של 61 קולות כדי להעביר את החוק, ופירוש הדבר שראש הממשלה נתניהו היה צריך את תמיכת גוש הימין כולו – כולל חברי מפלגת ישראל ביתנו. עם זאת, רק 58 חברי כנסת משני צדי המפה הפוליטית הגיעו להצבעה – והחוק נפל, כאמור. כל הח"כים שהגיעו להצבעה הצביעו בעד, לא היו מתנגדים או נמנעים.

נתניהו בנאום על חוק המצלמות
נתניהו בנאום על חוק המצלמות | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

בטרם ההצבעה, אמר נתניהו: "אם ליברמן היה כאן ומביא את הח"כים שלו להצביע ועומד בהתחייבות שנתן לבוחר, אם לא היה מזגזג שוב, היינו מעבירים את החוק הזה ברוב מוחץ - ובוודאות היינו מונעים זיופים וגניבת בחירות. איך אפשר להתנגד לצילום בטלפון סלולרי שאנחנו משתמשים בו בכל מקום, כל המרחב הציבורי היום מכוסה בטלפונים סלולריים".

ביום שני, לאחר דיון סוער בוועדה המסדרת, נכשלה הממשלה בניסיון להשיג פטור מחובת הנחה וקיצור הליכים לחוק המצלמות. המשמעות הייתה שמפלגת השלטון יכלה להעלות את החוק לדיון בקריאה ראשונה רק היום. ההצבעה הסתיימה בתיקו של 12:12, כאשר נציגת ישראל ביתנו יוליה מלינובסקי הצביעה נגד החוק.

נתניהו תקף את יו"ר ישראל ביתנו, שהקול של מפלגתו היווה את הקול המכריע בהצבעה בוועדה: "ליברמן שוב חבר לשמאל ולמפלגות הערביות. פעם הוא אמר שתוך 48 שעות הוא יחסל את הנייה, עכשיו תוך 48 שעות הוא עשה זיגזג והלך עם אחמד טיבי ואיימן עודה". רה"מ תקף גם את ראשי כחול לבן בני גנץ ויאיר לפיד ואמר כי "זה לא מפתיע שלפיד וגנץ חברו לאחמד טיבי ולאיימן עודה כדי לקבור את חוק המצלמות, כי הם הולכים יחד לממשלת שמאל שבה אחמד טיבי ואיימן עודה יהיו שרים בממשלה של לפיד וגנץ".