ניתוק מיקרופון וכיסא טבעוני: הרגעים הבלתי נשכחים בכנסת ה-21

ח"כ שנישק את רגליה של אמו, סירוב לשבת על כיסא עור והשביס של שרן השכל: למרות שנקטפה בדמי ימיה סיפקה הכנסת הזאת יבול גימיקים נאה. "עוד לא נשאתי נאום בכורה - וכבר נושא נאום פרידה"

זמן צפייה: 02:13

בחירות חוזרות: היום מלאו חודש ימים להשבעת הכנסת, אך ספק אם ההיסטוריונים יעמיקו חקור בקורות הפרק הפוליטי הזה בדברי ימינו. ככה זה כשלשכות עוד לא אוישו, הרכבים טרם חולקו ונאומי בכורה עוד לא ננאמו. מהכנסת הזאת נזכור בעיקר את לשונו הציורית של מיקי מכלוף זוהר שניהל את כל הועדות, אחת במספר, והעביר את כל החוקים, אחד במספר. אך למרות שנקטפה בדמי ימיה, עדיין סיפקה הכנסת הזאת יבול גימיקים נאה - מהשביס של שרן השכל דרך הכסא של מיקי חיימוביץ ועד לניתוק המיקרופונים. "הכנסת תתפזר לפני גמר כהונתה", אמר אתמול ח"כ אסיף זמיר בעת הדיון בהצעת החוק אתמול (רביעי), "זה בלשון המעטה. היא תיגמר בטרם עת".

בין הרגעים המרגשים ביום ההשבעה, ניתן למצוא את הרגע בו נישק ח"כ הטרי גדי יברקן, ממפלגת כחול לבן, את רגליה של אימו ביום השבעתו. עוד מאותה מפלגה, סיפקה מיקי חיימוביץ' כותרות כשסירבה לשבת על כיסא מעור מטעמים אידיאולוגיים, ושיגרה מכתב ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין בבקשה להחליף את מושב הכיסא שעתיד לשמש אותה במליאת הכנסת, לכזה שאינו מרופד בעור של פרה.

חיימוביץ', שמנהלת אורח חיים טבעוני בשש השנים האחרונות, כתבה לאלדשטיין: "מבירור שנעשה בלשכתי עולה כי ריפוד כיסאות חברי הכנסת עשוי מעור פרה. כידוע, רוב העור המשמש בתעשיית מוצרי העור, מופק מחיות שנוצלו בתעשיות אחרות. אותם בעלי חיים עוברים סבל רב ורוב חייהם הם קורבנות של טיפול אלים והזנחה. מטעמים מוסרים ומצפוניים אינני עושה כל שימוש בעור בכל נוהלי חיי".

מיקי חיימוביץ' ביום הסתגלות לכנסת
מיקי חיימוביץ' ביום הסתגלות לכנסת | צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת

בווידאו: רגעי השיא של הכנסת ה-21

[brightcove_iframe video_id='programs-yaakov-eilon-articles-20190530-1731' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_uimnz7hi' duration='83'']

לכתבות נוספות בנושא:

הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה לקריאה שנייה ושלישית

העלות למשק של יום השבתון בבחירות החוזרות: שני מיליארד שקלים

לאחר פיזור הכנסת: כיצד הציבור יפעל בבחירות הקרובות? • פרשנות

ברגע של כנות מוחלטת, בעת הדיון בהצעת החוק לפיזור הכנסת, אמר ח"כ זמיר: "עוד לא נשאתי נאום בכורה, ועכשיו אני נושא דברי פרידה", וח"כ מיקי זוהר צולם על ידי ח"כ תמר זדנברג כשהוא מסביר על כי חוק החסינות אינו פרסונלי: "מדובר בחוק אישי לגבי כל אחד מחברי הכנסת. מהרגע שזה לא רק לאדם אחד בכנסת, זה לא חוק פרסונלי".

אסף זמיר
אסף זמיר | צילום: עופר חגיאב

היו בכנסת קצרת החיים הזו גם כמה רגעים צורמים, אחד מהם היה כשהחליט יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, לנתק את המיקרופון בעת דבריה של ח"כ סתיו שפיר. ואחר היה כשח"כ עופר כסיף אמר מעל בימת הכנסת בנאום הפתיחה שלו כי "משנתו של הרב קוק הייתה נגועה מיסודה בתורת גזע מבישה", וכשח"כ אייכלר ביקש: "אני מבקש שתחזור בך", סירב כסיף: "אני אומר את מה שאני רואה לנכון, כך הדברים".

כזכור, אתמול עבר החוק לפיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. 74 חברי כנסת, שהושבעו רק לפני חודש וחצי, הצביעו בעד סיומה של הכנסת ה-21 ותחילת מערכת הבחירות לכנסת ה-22, שייערכו ב-17 בספטמבר. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה שנערכות בחירות חוזרות לאחר שחבר הכנסת שניתן לו המנדט להרכיב את הממשלה כשל במשימתו.

הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו, כולנו, איחוד מפלגות הימין, רע"ם-בל"ד וחד"ש-תע"ל הצביעו בעד ההצעה. ואילו, כחול לבן, העבודה ומרצ התנגדו. רק ח"כ רועי פולקמן (כולנו) לא נכח בהצבעה.

בתום ההצבעה לפיזור הכנסת, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "לפני כמה שבועות הציבור בישראל החליט החלטה ברורה וחד משמעית – הוא בחר בי להוביל את מדינת ישראל. הציבור אמר את דברו, ואכן 60 מתוך 65 מנדטים שניתנו לימין עשו בדיוק את מה שהבטיחו לעשות. מפלגה אחת עשתה את ההפך הגמור".

נתניהו הצהיר: "ליברמן הוליך שולל את מצביעיו. הוא הציב דרישה ועוד דרישה ובכל פעם שהיא נענתה – העלה דרישה חדשה. כל הבקשות נדחו על הסף. ליברמן לא התכוון לגמור את זה, הוא לא התכוון להגיע להסכמות. הוא רצה בצורה הכי ברורה להפיל את הממשלה הזאת". לדבריו, "ליברמן גורר מדינה שלמה לעוד חצי שנה של בחירות בגלל גחמות אישיות, ניסיון לקבל עוד כמה מנדטים. ליברמן הוא עכשיו חלק מהשמאל".