לאחר פיזור הכנסת: כיצד הציבור יפעל בבחירות הקרובות? • פרשנות

לראשונה, ייערכו בחירות חוזרות בעקבות הכישלון להקים ממשלה - ואין תקדים שמנבא כיצד העם צפוי לנהוג. ייתכן שחוסר שביעות הרצון יתבטא בהחרמת הקלפי, או בהצבעות מחאה נגד מי שנתפס כאשם בצעד

זמן צפייה: 02:32

ההחלטה לפזר את הכנסת, בעקבות חוסר הצלחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה, היא מהלך תקדימי שטרם התרחש בתולדות ישראל. היות שכך, אין כל תקדים היסטורי שממנו ניתן ללמוד כיצד צפוי הציבור להתנהג במערכת הבחירות הקרבה.

הנחת העבודה של הפוליטיקאים היא שהציבור לא יסלח - בדרך כלל הציבור לא מעוניין בקיום בחירות שלא במועדן, ועל אחת כמה וכמה במצב העניינים הנוכחי. העם עשוי לכעוס ולהביע את התנגדותו באמצעות הדרת רגליו מהקלפי, או לחילופין באמצעות הצבעת מחאה שלא ניתן עדיין לצפות - ייתכן שהמחאה תופנה כלפי נתניהו שלא הצליח להרכיב ממשלה, נגד ליברמן שעשוי להיתפס כאחראי למצב, או נגד מפלגות אחרות.

המפלגות עצמן מייחסות חשיבות רבה למשחק ההאשמות, ומנסות כעת למסגר את האשם בהשתלשלות האירועים. גם במערכת הבחירות האחרונה ניתן היה לאתר את הניסיונות ההדדיים להפנות אצבע מאשימה כלפי היריבים הפוליטיים, אך הפעם נראה כי מדובר באסטרטגיה של ממש, שתלווה את מערכת הבחירות ביתר שאת.

עוד בחדשות 13:

נתניהו: "עשיתי הכול למנוע בחירות – ליברמן רצה להפיל הממשלה"

סוף לכנסת ה-21: ישראל הולכת לבחירות חוזרות ב-17 בספטמבר

נתניהו וליברמן
נתניהו וליברמן | צילום: רויטרס

בתום 12 שעות מתוחות - המליאה הכריעה: ישראל הולכת לבחירות

כזכור, הלילה (חמישי) עבר החוק לפיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. 74 חברי כנסת, שהושבעו רק לפני חודש וחצי, הצביעו בעד סיומה של הכנסת ה-21 ותחילת מערכת הבחירות לכנסת ה-22, שייערכו ב-17 בספטמבר. זו, כאמור, הפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה שנערכות בחירות חוזרות לאחר שחבר הכנסת שניתן לו המנדט להרכיב את הממשלה כשל במשימתו. הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו, כולנו, איחוד מפלגות הימין, רע"ם-בל"ד וחד"ש-תע"ל הצביעו בעד ההצעה. ואילו, כחול לבן, העבודה ומרצ התנגדו. רק ח"כ רועי פולקמן (כולנו) לא נכח בהצבעה.

בתום ההצבעה לפיזור הכנסת, אמר ראש הממשלה: "לפני כמה שבועות הציבור בישראל החליט החלטה ברורה וחד משמעית – הוא בחר בי להוביל את מדינת ישראל. הציבור אמר את דברו, ואכן 60 מתוך 65 מנדטים שניתנו לימין עשו בדיוק את מה שהבטיחו לעשות. מפלגה אחת עשתה את ההפך הגמור".

נתניהו הצהיר: "ליברמן הוליך שולל את מצביעיו. הוא הציב דרישה ועוד דרישה ובכל פעם שהיא נענתה – העלה דרישה חדשה. כל הבקשות נדחו על הסף. ליברמן לא התכוון לגמור את זה, הוא לא התכוון להגיע להסכמות. הוא רצה בצורה הכי ברורה להפיל את הממשלה הזאת". לדבריו, "ליברמן גורר מדינה שלמה לעוד חצי שנה של בחירות בגלל גחמות אישיות, ניסיון לקבל עוד כמה מנדטים. ליברמן הוא עכשיו חלק מהשמאל".

בנימין נתניהו לאחר הצבעת המליאה על פיזור הכנסת
בנימין נתניהו לאחר הצבעת המליאה על פיזור הכנסת

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס אף הוא להחלטה לפיזור הכנסת. "זהו רגע מאוד מעניין מבחינה תקשורתית, אבל מאוד לא מרגש מבחינה אזרחית", הצהיר גנץ. "במקום להעביר למישהו אחר את המנדט להרכיב ממשלה - מפעילים סעיף בחוק, מפזרים את הכנסת ומחזירים את המדינה לשלושה חודשים מטורפים, עם מאות מיליוני שקלים, שבמקום שיושקעו בדברים חשובים יושקעו פעם נוספת בבחירות - שיביאו אותנו לאותו המקום. כל זה קורה בגלל שתי מילים בלבד: מבצר משפטי".

יו”ר יהדות התורה, יעקב ליצמן, הצהיר לאחר ההחלטה לפזר את הכנסת כי "קיום בחירות חדשות, כחודש אחרי הבחירות האחרונות, מנוגד לרצון העם ולכל היגיון בריא. מדובר בכפייה פוליטית ללא שום סיבה אמיתית, תוך בזבוז משווע של מיליארדים מיותרים שיכולים ללכת לדברים חשובים כמו תוספת משאבים למערכת הבריאות, לחינוך או כול מטרה אחרת לטובת הציבור".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "לצערי מדינת ישראל הולכת לבחירות חוזרות בגלל סירובן של הליכוד והמפלגות החרדיות לקבל את הצעת 'ישראל ביתנו' ולהצביע על חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית בנוסח המקורי כפי שעבר בקריאה הראשונה, כשהח"כים החרדים לא ישתתפו בהצבעה. במקום זה הוצעו הצעות שונות ומשונות במטרה אחת- למשוך זמן ולמוסס או לרוקן את החוק מתוכן. מי שנושא באחריות על כך שמדינת ישראל הולכת לבחירות חוזרות היא הליכוד בלבד".