סוף לכנסת ה-21: ישראל הולכת לבחירות חוזרות ב-17 בספטמבר

74 מתוך 120 חברי הכנסת שהושבעו רק לפני חודש וחצי הכריעו כי אזרחי המדינה יילכו שוב לקלפיות בעוד שלושה חודשים וחצי. נתניהו: "ליברמן הוליך שולל את מצביעיו - הוא עכשיו חלק מהשמאל"

זמן צפייה: 09:01

הולכים לבחירות: החוק לפיזור הכנסת עבר הלילה (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית. 74 חברי כנסת, שהושבעו רק לפני חודש וחצי, הצביעו בעד סיומה של הכנסת ה-21 ותחילת מערכת הבחירות לכנסת ה-22, שייערכו ב-17 בספטמבר. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה שנערכות בחירות חוזרות לאחר שחבר הכנסת שניתן לו המנדט להרכיב את הממשלה כשל במשימתו.

הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו, כולנו, איחוד מפלגות הימין, רע"ם-בל"ד וחד"ש-תע"ל הצביעו בעד ההצעה. ואילו, כחול לבן, העבודה ומרצ התנגדו. רק ח"כ רועי פולקמן (כולנו) לא נכח בהצבעה.

בנימין נתניהו לאחר הצבעת המליאה על פיזור הכנסת
בנימין נתניהו לאחר הצבעת המליאה על פיזור הכנסת

בתום ההצבעה לפיזור הכנסת, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "לפני כמה שבועות הציבור בישראל החליט החלטה ברורה וחד משמעית – הוא בחר בי להוביל את מדינת ישראל. הציבור אמר את דברו, ואכן 60 מתוך 65 מנדטים שניתנו לימין עשו בדיוק את מה שהבטיחו לעשות. מפלגה אחת עשתה את ההפך הגמור".

נתניהו הצהיר: "ליברמן הוליך שולל את מצביעיו. הוא הציב דרישה ועוד דרישה ובכל פעם שהיא נענתה – העלה דרישה חדשה. כל הבקשות נדחו על הסף. ליברמן לא התכוון לגמור את זה, הוא לא התכוון להגיע להסכמות. הוא רצה בצורה הכי ברורה להפיל את הממשלה הזאת". לדבריו, "ליברמן גורר מדינה שלמה לעוד חצי שנה של בחירות בגלל גחמות אישיות, ניסיון לקבל עוד כמה מנדטים. ליברמן הוא עכשיו חלק מהשמאל".

[brightcove_iframe video_id='news-news-flash-20190530-0036' autoplay='0' credit='' desc='רה"מ נתניהו לאחר הצבעת המליאה' kid='1_fr9b7kku' duration='434'']

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס אף הוא להחלטה לפיזור הכנסת. "זהו רגע מאוד מעניין מבחינה תקשורתית, אבל מאוד לא מרגש מבחינה אזרחית", הצהיר גנץ. "במקום להעביר למישהו אחר את המנדט להרכיב ממשלה - מפעילים סעיף בחוק, מפזרים את הכנסת ומחזירים את המדינה לשלושה חודשים מטורפים, עם מאות מיליוני שקלים, שבמקום שיושקעו בדברים חשובים יושקעו פעם נוספת בבחירות - שיביאו אותנו לאותו המקום. כל זה קורה בגלל שתי מילים בלבד: מבצר משפטי".

בני גנץ
בני גנץ לאחר ההצבעה על פיזור הכנסת

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "מי שנושא באחריות על כך שמדינת ישראל הולכת לבחירות חוזרות היא הליכוד בלבד. לצערי מדינת ישראל הולכת לבחירות חוזרות בגלל סירובן של הליכוד והמפלגות החרדיות לקבל את הצעת 'ישראל ביתנו'. במקום זה הוצעו הצעות שונות ומשונות במטרה אחת - למשוך זמן ולמוסס או לרוקן את החוק מתוכן. מדובר בכניעה לחרדים וכפי שהבהרנו, אנחנו שותפים טבעיים לממשלת ימין אך לא לממשלת הלכה".

אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת | צילום: החדשות 13

עם תחילת ההצבעה, אמר ליברמן כי "ישראל לצערי הולכת לבחירות בגלל סירובו של הליכוד לקבל את הצעת ישראל ביתנו ולהצביע על חוק הגיוס בקריאה שנייה ושלישית כפי שהיה במתכונתו המקורית. כניעה מוחלטת. אנחנו השותפים הטבעיים לממשלת ימין, לא נהיה שותפים לממשלת הלכה".

הליכוד התכנסה בהרכב מלא בישיבה סגורה, בה ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא מפעיל מאמצים אחרונים לפתרון המשבר. בתום הישיבה, רה"מ אמר לחדשות 13: "נשארו עוד 48 דקות". נוסף לכך, ראש הממשלה אמר בישיבת הסיעה: "נראה שהולכים לבחירות. נהיה חדים כתער. בחירות מיותרות, יקרות. לקחת את המדינה ולהכניס אותה למערבות. ובשביל מה? פשוט לא יאומן".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190529-2343' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לפני ההצבעה לפיזור הכנסת' kid='1_25yo5r0u' duration='136'']

כמו כן, יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר לחדשות 13: "הסיפור גמור, הולכים לבחירות". בישיבת הסיעה, אמר דרעי: "ביקשתי הערב סליחה מנתניהו על שבמשך חודש שיכנעתי אותו שליברמן ייכנס לממשלה. נתניהו אמר לי כל הזמן שליברמן פועל באופן אישי נגדו ולא ייכנס לממשלה. לצערי ראש הממשלה צדק".

נתניהו מגיע למליאת הכנסת טרם ההצבעה על פיזורה
נתניהו מגיע למליאת הכנסת טרם ההצבעה על פיזורה | צילום: החדשות 13

חבר הכנסת צחי הנגבי (הליכוד) אמר הערב לחדשות 13: "אני בבית הזה 31 שנה. הייתי בסרט הזה פעמיים, כשהימין הפיל את עצמו. זו הפעם השלישית".

אבי גבאי התייחס לפרסום מוקדם יותר היום בדבר ההצעה של נתניהו לתת מספר תיקים למפלגת העבודה, ואמר לחדשות 13: "קיבלנו הצעה, הצגנו בפני הסיעה. שקלנו במשך פחות מ-24 שעות. על זה ייפול העולם? ההצעה הייתה בכל מה שקשור בנושא הדמוקרטיה בסדר גמור, שלא יהיו חוקי חסינות וחוקי התגברות. הציעו לנו את האוצר ואת התקשורת".

סיעת הליכוד בראשות בנימין נתניהו בכנסת
סיעת הליכוד בראשות בנימין נתניהו בכנסת | צילום: החדשות 13

מוקדם יותר היום, הליכוד הודיעה כי היא מסרה הצעה אחרונה למפלגות החרדיות ולישראל ביתנו על מנת "למנוע בחירות מיותרות", אך ליברמן והחרדים דחו את ההצעה. ממפלגת ישראל ביתנו נמסר: "ההצעה שלנו ידועה והיא עדיין בתוקף". כמו כן, יו"ר יהדות התורה וסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, מסר: "לא ניסוג מעבר למה שהסכמנו לו. עדיין מאמין שניתן להקים ממשלה. אני בדרך לחתום על ההסכם הקואלציוני".

במקביל, במטרה למנוע הקמת הממשלה, האופוזיציה פעלה לזרז את ההצבעה - הסירה את כל בקשות הדיבור וסיימה לנמק את ההסתייגות לחוק לפיזור הכנסת. מיד לאחר מכן, עלה ח"כ יואב קיש (הליכוד) ומרבית חברי האופוזיציה בחרו לעזוב את המליאה.

נתניהו וליברמן (ארכיון)
נתניהו וליברמן (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

לפני כן, מפלגת השלטון הודיעה כי "בשעה זו נסגרו הסכמים קואליציוניים סופיים עם 60 ח"כים", והוסיפו כי "ההסכם עם כחלון סופי אך ייחתם רק לאחר שאביגדור ליברמן יצטרף". עם זאת, בכולנו דבקים בעמדתם ומסרו כי הם "לא חתמו על הסכם קואליציוני" וכי יעשו כך רק אם יהיו למעלה מ-60 ח"כים. זאת, כשלוש שעות לפני המועד האחרון להרכבת הממשלה.

מוקדם יותר, נודע כי ראש הממשלה ניהל משא ומתן מול יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי לו הציע את תיק הביטחון, ולטל רוסו את תפקיד שר הביטחון, זאת בנוסף לתיק האוצר.

עם זאת, גבאי דחה את ההצעה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "במהלך החודש האחרון מפלגת העבודה קיבלה מספר הצעות להשתלב בממשלה. ההצעה האחרונה אמש כללה התחייבות לחבילת צעדים לשמירה על הדמוקרטיה. לרבות ביטול חקיקת פסקת ההתגברות, החסינות, חוקים פרסונלים ועוד. חברי הסיעה דנו בהצעה והחלטנו לא לקבל את ההצעה. עמדתנו נותרה שאין מקום לבחירות נוספות ועל הנשיא לתת את המנדט להרכבת הממשלה לחבר הכנסת בני גנץ".

נתניהו גנץ וגבאי
נתניהו גנץ וגבאי | צילום: רויטרס

כמו כן, נודע לחדשות 13 כי נתניהו בדק אפשרות של כניסת כחול לבן לממשלה בתמורה ליותר מחמישה תיקים, בהם הביטחון, האוצר, המשפטים, התרבות והתקשורת, אך במפלגה סרבו.

למעשה, המטרה של הקואליציה הייתה לפורר את כחול לבן. הם מיפו את הח"כים מהמפלגה והציגו להם רשימת הצעות. לח"כ רדיר מריח, נציגת העדה הדרוזית, הציעו לשנות את חוק הלאום – היא סירבה. לפנינה תמנו-שטה הביאו הצעה הכוללת העלאה של חלק מיהודי פלאשמורה מאתיופיה. כמו כן, הוצע למספר חברי כנסת מינוי עתידי לשגרירים אם יצטרפו לקואליציה או אם יתמכו בה מבחוץ.

ח"כ מיקי זוהר הסביר לחדשות 13 מדוע לא הליכוד לא תצרף את כחול לבן לממשלה: "הבטחנו שנלך לממשלה עם שותפות טבעיות, ליברמן. ליברמן היה הראשון שקיבל הצעה. לצערנו הוא החליט שהוא לא רוצה וזה אומר שאין ממשלה".