הצעת החוק לפיזור הכנסת אושרה לקריאה שנייה ושלישית

לאחר אישור הוועדה, מחר יחל הדיון במליאה • גורם בליכוד מסר כי במידה שתוקם ממשלה, ייתכן שלא יהיה מנוס מלמנות את סמוטריץ' לשר המשפטים • גורמים חרדיים: אפסו הסיכויים לפשרה עם ליברמן

זמן צפייה: 10:25

לקראת בחירות? הוועדה המיוחדת להצעת החוק לפיזור הכנסת אישרה הערב (שלישי) את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. מחר ב-12:00 יחל הדיון במליאת הכנסת. טרם הוחלט על מועד הבחירות.

בתוך כך, גורם בליכוד המעורה בפרטים מסר הערב לחדשות 13 כי במידה שהכנסת לא תתפזר ותוקם ממשלה, ייתכן שלא יהיה מנוס מלהעניק את תיק המשפטים לח"כ בצלאל סמוטריץ' (איחוד מפלגות הימין). זאת, בשל לוח הזמנים העמוס, וחרף העדפתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להעניק את התיק לח"כ יריב לוין.

עוד בחדשות 13:

הליכוד: אין התקדמות עם ליברמן – דוחה כל הצעה ומושך זמן

מקורבי נתניהו ייעצו לו: אם תלך לבחירות – חוקי החסינות בסכנה

מזכירות הליכוד אישרה ברוב מוחץ: ריצה משותפת עם כחלון

נתניהו, ליצמן וליברמן
נתניהו, ליצמן וליברמן | צילום: רויטרס

בד בבד, גורמים חרדיים טוענים כי אפסו הסיכויים להגיע להסכמה עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. לדבריהם, גם אם ליברמן יתרצה ויסכים להתפשר על סעיפים בחוק הגיוס - שמהווה את סלע המחלוקת המרכזי - יהיה צורך לכנס מחדש את המועצה החסידית ולקבל אישורים לכך, ולא סביר שהדבר יתאפשר במסגרת הזמן שנותר להקמת הממשלה. יתר על כן, גם במידה שהדבר יתאפשר - נותרים שני מכשולים רציניים שעליהם החרדים לא יתפשרו: מתווה הכותל וחוק הגיור.

בהמשך להחלטת מזכירות הליכוד לצרף את מפלגת כולנו לרשימת הליכוד, בכירי מפלגת השלטון זועמים על מהלכי נתניהו. לאחר הבחירות בחודש שעבר, נתניהו לא יכל לצרף אליו את כחלון בשל ההתנגדות מתוך מפלגתו, אך כעת, ברקע האיום בבחירות נוספות - נתניהו נאלץ לעשות זאת דרך פורום שאינו מוסמך לקבל את ההחלטה הזאת, כיוון שמרכז הליכוד הוא היחיד שבכוחו לקבל החלטה מסוג זה. בעקבות ההחלטה לחבור לליכוד, במהלך הערב הפגינו פעילי "כחול לבן" מול ביתו של שר האוצר בחיפה.

בתוך כך, לחדשות 13 נודע כי נתן אשל, מקורבו של ראש הממשלה, פועל לצירוף איילת שקד לליכוד - ואף שוחח על כך עם בני הזוג נתניהו. מהליכוד ומשקד לא נמסרה תגובה.

נתניהו
נתניהו | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, מסר דובר מפלגת הליכוד, יונתן אוריך, כי "לא נקבעה פגישה ואין כרגע שום התקדמות עם ליברמן. הוא דוחה כל הצעה ומנסה למשוך זמן". בד בבד, לפי ח"כ דוד ביטן, בניסיון לפתור את המשבר סביב הרכבת הממשלה, הוא ניסח הצעת פשרה לפיה חוק הגיוס יעבור בלי יעדי הגיוס. במקום, תעבור חקיקת משנה שתקבע ששר הביטחון יהיה האחראי לקביעת היעדים ולא ועדת חוץ וביטחון – כך שבפועל, משמעות הדבר היא שתוקם ועדה תחת ליברמן.

ביטן מסר כי יו"ר ישראל ביתנו לא קיבל את הפשרה, אך הנוסח שונה מעט וכעת ממתינים לתשובתו. עם זאת, גורם במפלגות החרדיות אמר כי הם "מעריכים שליברמן יסכים להצעת ביטן".

בתוך כך, מליאת הכנסת תתכנס מחר לדון בהצעת החוק לפיזור הכנסת בשעה 12:00, ותסתיים בחצות. סיעות האופוזיציה יוכלו לבקש לקצר את הדיון ולסיימו מוקדם יותר, אך לבקשת ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן, הקואליציה תאפשר להאריך את הדיון מעבר לחצות. כמו כן, הוועדה המסדרת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת חוק פיזור הכנסת.

נתניהו וליברמן
נתניהו וליברמן | צילום: רויטרס

כזכור, מזכירות הליכוד אישרה היום ברוב מוחץ את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לצרף את מפלגת כולנו לרשימת הליכוד. במקום החמישי יוצב שר האוצר משה כחלון, במקום ה-15 שר הכלכלה אלי כהן, אחריו יפעת שאשא ביטון שתוצב במקום ה-29, ורועי פולקמן במקום ה-35.

נתניהו הודה למזכירות הליכוד ומסר: "האחדות בינינו הביאה לנו ניצחון מול התקשורת והשמאל. אני נרגש מהאמון שנתתם בי במהלך השנים האחרונות ובישיבה הזאת. אנחנו הולכים יחד, מה שלא יהיה, וביחד ננצח".

בתגובה, נמסר מכחלון: "החלטנו שבמידה ויוקדמו הבחירות לכנסת ה-22, מפלגת כולנו תרוץ ברשימה משותפת עם הליכוד לבחירות. 'כולנו' תמשיך להיות מפלגה חברתית, ימנית, לאומית וממלכתית ותשמור על הערכים שלשמם קמנו. אני מאוד מקווה שראש הממשלה יצליח להרכיב את הממשלה ב-30 השעות הקרובות, אחרת כשר אוצר אני יכול לומר בביטחון מלא - הרבה מאוד מיליוני שקלים יבוזבזו לשווא. אין טעם להגיע לבחירות פעמיים תוך זמן קצר. מדובר על מאות מליונים שאנחנו צריכים אותם למקומות אחרים".