לקראת הפסגה המשולשת: רה"מ נפגש עם היועץ הרוסי לביטחון לאומי

בפתח הפגישה אמר רה"מ: "מקווה שהשיח הבילטראלי יסייע להרחבת היציבות". מחר ידון פטרושב עם ג'ון בולטון ומאיר בן שבת • הקרמלין: "הסנקציות החדשות שמטילה ארה"ב על איראן אינן חוקיות"

זמן צפייה: 15:08

ניקולאי פטרושב, היועץ לביטחון לאומי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לביטחון, נחת היום (שני) בישראל לקראת פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בהמשך היום, וכן לקראת הפסגה המשולשת מחר עם מקבילו האמריקני ג'ון בולטון וראש המל"ל מאיר בן שבת.

בפתח פגישתו של רה"מ עם היועץ לביטחון לאומי הרוסי התייחס נתניהו לאיום האיראני ואמר: "אני בטוח שמבינים ברוסיה מה המשמעות עבורנו של משטר שקורא להשמיד אותנו, לא רק לכבוש, אלא להשמיד - ופועל באופן יומיומי להשגת מטרה זו. ולכן ישראל לא תאפשר לאיראן שקוראת להשמדתנו להתבסס בגבולותינו וכמובן שנעשה הכול למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני. הגנה עצמית זה לקח חשוב מאוד בהיסטוריה של המאה ה-20, בוודאי עבור העם היהודי ומדינתו".

כמו כן, התייחס גם לפגישה המשולשת עם ארה"ב וציין: "המטרה המשותפת שלנו היא לקדם דיאלוג משמעותי יחד עם ארה"ב, כדי להתמודד עם אתגרי הביטחון המורכבים של האזור שלנו תוך הבעת מחויבות לביטחון ישראל. זה המשך טבעי לשיתוף הפעולה הטוב שמתקיים בין שתי המדינות שלנו. שיתוף הפעולה ברמה הביטחונית בין רוסיה לישראל כבר תרם רבות לביטחון וליציבות באזור ועשה שינוי מהותי במצב". עוד הוסיף כי "במעמד זה אני רוצה להודות לנשיא פוטין על אמירתו שביטחון ישראל הוא דבר שחשוב לרוסיה. אני מאוד מעריך את זה".

לעוד כתבות בנושא

רוסיה במסר הרגעה לאיראן: נעדכן בפרטי הפסגה המשולשת בישראל

בולטון לנתניהו: "תומכים במאמץ ישראל לבלום התוקפנות האיראנית"

נתניהו: הפלסטינים שללו את "עסקת המאה" – מבלי ששמעו מה יש בה

רה''מ נתניהו עם היועץ הרוסי ניקולאי פטרושב
רה''מ נתניהו עם היועץ הרוסי ניקולאי פטרושב | צילום: חיים צח/לע״מ

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "מחר אני אוביל פסגה חסרת תקדים בין שתי המעצמות הגדולות - ארה״ב ורוסיה, וישראל - כאן בישראל. העובדה שהפסגה הזאת מתקיימת כאן היא עדות נוספת למעמדה הייחודי של ישראל בין האומות בעת הזאת".

"היום אפגש עם מזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה ניקולאי פטרושב, ומחר אוביל את הפסגה המשולשת. אנחנו נעסוק כמובן באיראן, בסוריה ובנושאים אחרים שמקשים על השגת ביטחון ויציבות באזורנו ואנחנו יודעים שהאזור זקוק לזה מאוד, במיוחד בעת הזאת".

יועצו לביטחון לאומי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ניקולאי פטרושב, והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת
יועצו לביטחון לאומי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ניקולאי פטרושב, והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת | צילום: חדשות 13

מהקרמלין נמסר כי "הסנקציות החדשות שמטילה ארצות הברית על איראן הן לא חוקיות", אך לא נאמר באילו אמצעים רוסיה מתכוונת לנקוט נגדן. בנוסף, סגן שר החוץ הרוסי אמר כי "הפריסה של סוללות טילים אמריקניות סמוך לגבול עם רוסיה עלולה להוביל למשבר דומה למשבר הטילים בקובה".

יועצו של נשיא איראן חסן רוחאני צייץ בטוויטר מוקדם יותר כי "ההצעה האמריקנית למשא ומתן ללא תנאים מוקדמים אינה מקובלת כל עוד יש סנקציות. ארצות הברית צריכה להציע תמריצים נוספים מעבר להסכם הגרעין אם היא רוצה ויתורים מאיראן מעבר להסכם", כתב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

כמו כן, שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט אמר בריאיון לרשת BBC: "איננו מאמינים שארצות הברית או איראן רוצות מלחמה, אך אנו מודאגים מאוד שמלחמה עלולה לפרוץ. אנו עומדים  בקשר קרוב מאוד עם ארה"ב לגבי הסיטואציה המסוכנת מאוד באזור המפרץ. עשינו כל מה שאנחנו יכולים כדי למנוע הסלמה של המצב".

אמש, אמר בולטון אמר לראש הממשלה נתניהו ולראש המל"ל בפגישתם כי ממשל טראמפ תומך בצורה מוחלטת במאמציה של ישראל להוציא את הכוחות האיראנים מסוריה - כך מסר לחדשות 13 דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן גארט מרקיז.

"בולטון נפגש עם נתניהו ועם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת", אמר דוברו של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן. "במהלך הפגישות הודגש כי ארה"ב וישראל שמות בראש סדר העדיפויות את בלימת התוקפנות האיראנית באזור באמצעות הגברת הלחץ הכלכלי והגדלת המחיר שאיראן משלמת על פעילותה החתרנית. ממשל טראמפ תומך שאינה משתמעת לשתי פנים במאמציה של ישראל להגן על עצמה ולהסיג לאחור את ההשפעה של המשטר האיראני ושלוחיו באזור".

ג'ון בולטון
ג'ון בולטון | צילום: רויטרס

בתוך כך, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייסח למתיחות עם איראן ואמר: "לא שלחתי מסר לטהראן שמזהיר מפני תקיפה, אני לא מחפש מלחמה. אני רוצה לדבר עם איראן בלי תנאים מקדימים, אבל היא חייבת להתחייב לוותר על נשק גרעיני וטילים בליסטיים". "אני מאמין שאיראן רוצה לשאת ולתת איתנו", הוסיף הנשיא האמריקני. את הדברים אמר בריאיון ברשת NBC. גם סגן נשיא ארה"ב מייק פנס התייחס לנושא ואמר כי "כל האופציות על השולחן".

רוחאני האשים אתמול את ארה"ב בהבערת המתיחות במפרץ הפרסי באמצעות מה שכינה "חילול המרחב האווירי של המדינה", על ידי המל"ט האמריקני שהופל בשבוע שעבר - כך דיווחה סוכנות הידיעות פארס. רוחאני טען כי התוקפנות האמריקנית מסמלת את התחלתה של מתיחות חדשה באזור, והוסיף "האזור כאן מאוד רגיש, וחשוב למדינות רבות. כך שאנחנו מצפים מהמוסדות הבין-לאומיים לפעול בהתאם".