נתניהו: הפלסטינים שללו את "עסקת המאה" - מבלי ששמעו מה יש בה

ראש הממשלה מתח ביקורת על הרשות, שלטענתו דחתה את החלק הכלכלי של תוכנית טראמפ ללא קשר לתוכנה. "זו לא הדרך להתקדמות. אנחנו נשמע את ההצעה האמריקנית באופן הוגן ופתוח"

זמן צפייה: 05:01

ראש הממשלה התייחס היום (ראשון) לחלק הכלכלי של תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, במהלך סיור בבקעת הירדן עם יועץ הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון בולטון. "אנחנו נשמע את ההצעה האמריקנית באופן הוגן ופתוח. אינני יכול להבין איך הפלסטינים שללו את התוכנית לפני שאפילו שמעו מה יש בה. זו לא הדרך להתקדמות", נתניהו המשיך: "לאלה שאומרים שכדי להגיע לשלום על ישראל לעזוב את בקעת הירדן, אני אומר: זה לא יביא שלום - זה יביא מלחמה וטרור".

"אבהיר כי ללא ביטחון לא יהיה שלום בטווח הארוך. חבל שהאמריקנים לא יכולים לבוא למקומות האלו, לראות את תוואי השטח ולהבין את החשיבות האסטרטגית שלהם לביטחון ישראל. אני יכול להבטיח כי הנשיא טראמפ יקשיב לדאגות שמביעה ישראל וייקח אותן בחשבון להמשך הדרך".

גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התייחס לוועידת בחריין הקרבה ואמר בתדרוך לעיתונאים כי "מטרת הוועידה זה לתקן את הבעיה הכלכלית בלבד בזמן שקיימת בעיה פוליטית חמורה יותר. בשביל לתת כסף לפלסטינים צריך ראשית להכיר במדינה הפלסטינית. בנוגע למדינות שמשתתפות או לא משתתפות בכנס – אני יודע שאף אחד מהמדינות הללו לא מקיימות נורמליזציה עם ישראל ובלאו הכי אני סבור כי לא יהיו תוצאות לוועידה הזו".

עוד בחדשות 13:

בולטון לנתניהו: "תומכים במאמץ ישראל לבלום התוקפנות האיראנית"

טראמפ: "לא מאמין שאיראן ניסתה להתגרות כשהפילה את המל"ט"

יועץ טראמפ נפגש עם רה"מ: "אסור לאיראן לפרש זהירותנו כחולשה"

רה״מ נתניהו בסיור עם היועץ לביטחון לאומי האמריקני בולטון בבקעת הירדן
רה״מ נתניהו בסיור עם היועץ לביטחון לאומי האמריקני בולטון בבקעת הירדן | צילום: קובי גדעון/לע''מ

בתוך כך, שר החוץ הסעודי עאדל אל ג'וביר התייחס לתוכנית המאה הערב: "שיפור מצבם של הפלסטינים צריך להתקבל בברכה. כמו כן, על החלק מדיני להעמיד בבסיסו הקמת מדינה פלסטינית עצמאית עם מזרח ירושלים בירתה".

בשבת, כזכור, מקורביו של אבו מאזן תקפו את חלקה הכלכלי של תכנית השלום של הנשיא טראמפ. "לא ניתן לקנות את הפלסטינים בכסף", אמרו , "פלסטין אינה למכירה. ועידת בחריין נועדה לכישלון על החלק המדיני להיות קודם לחלק הכלכלי - בכל מקרה כל תוכנית שלום שמציעה ארה"ב מוטה לטובת ישראל ונועדה לכישלון".

בישראל בירכו על המהלך. יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני בעד קידום ופיתוח כלכלי עבור הפלסטינים בעזה וביהודה ושומרון. אבל כל יוזמה כזו, כפי שהוצגה היום במסגרת תוכנית המאה, חייבת להיות חלק מהמאמץ לפירוז רצועת עזה, השבת השבויים והנעדרים ומניעת פעילות טרור באיו"ש. עלינו לפעול ביחד עם העולם בכדי לקבע את ההבנה ששקט ביטחוני- יוביל גם לפרנסה ורווחה באזור כולו".

גם שר האנרגיה יובל שטייניץ התייחס לחלק הכלכלי בתוכנית השלום של ממשל טראמפ. "על פניו, זה נשמע טוב", אמר בתכנית "המטה המרכזי", בחדשות 13, "אנחנו תמיד בעד פיתוח הכלכלה הפלסטינית והפסקת המשבר ההומניטרי. כל העולם רוצה לעזור לפלסטינים - אבל הם מסרבים לעזור לעצמם".

הנשיא טראמפ
הנשיא טראמפ | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר באותו יום, כאמור, הבית הלבן פרסם את חלקה הכלכלי של התוכנית, לקראת הוועידה הכלכלית בבחריין שתתקיים ביום שלישי הקרוב. בכיר בממשל האמריקני מסר כי התוכנית תכלות השקעה של 50 מיליארד דולרים שיושקעו, על פני עשר שנים, בכלכלה הפלסטינית, בגדה המערבית ובעזה, אך גם בירדנית, במצרית ובלבנונית. 5 מיליארד דולר יושקעו במעבר בין הגדה המערבית ורצועת עזה, שיכלול כביש מהיר ומסילת רכבת.

בכיר בבית הלבן אמר כי ממשל טראמפ החליט לפרסם את החלק הכלכלי, על מנת לאפשר למשתתפים בוועידה בבחריין להגיע לדיונים לאחר שקראו את החלק הרלוונטי. אורכה של התוכנית הוא 40 עמודים, ועוד 100 עמודים של נספחים. התוכנית כוללת גם 100 פרויקטים לביצוע בתחומי התשתיות, החינוך, הבריאות והתעשיה, וכן השקעה של מיליארד דולר בתיירות בגדה ובעזה. המטרה: הכפלת התל"ג הפלסטיני בתוך עשור.