בולטון לנתניהו: "תומכים במאמץ ישראל לבלום התוקפנות האיראנית"

יועצו לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ אמר במהלך פגישתו עם ראש הממשלה וראש המל"ל כי וושינגטון תומכת במאמצי ישראל להוציא את הכוחות האיראניים מסוריה. רוחאני: "ארה"ב מבעירה את האזור"

זמן צפייה: 01:25

יועצו לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ ג'ון בולטון אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש המל"ל מאיר בן שבת בפגישתם הבוקר (ראשון) כי ממשל טראמפ תומך בצורה מוחלטת במאמציה של ישראל להוציא את הכוחות האיראנים מסוריה - כך אמר לחדשות 13 דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן גארט מרקיז. מוקדם יותר היום פורסם כי ארה"ב תטיל מחר סנקציות נוספות על איראן.

"בולטון נפגש עם נתניהו ועם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן-שבת", אמר דוברו של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן. "במהלך הפגישות הודגש כי ארה"ב וישראל שמות בראש סדר העדיפויות את בלימת התוקפנות האיראנית באזור באמצעות הגברת הלחץ הכלכלי והגדלת המחיר שאיראן משלמת על פעילותה החתרנית. ממשל טראמפ תומך שאינה משתמעת לשתי פנים במאמציה של ישראל להגן על עצמה ולהסיג לאחור את ההשפעה של המשטר האיראני ושלוחיו באזור".

בתוך כך, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייסח היום למתיחות עם איראן ואמר: "לא שלחתי מסר לטהראן שמזהיר מפני תקיפה, אני לא מחפש מלחמה. אני רוצה לדבר עם איראן בלי תנאים מקדימים, אבל היא חייבת להתחייב לוותר על נשק גרעיני וטילים בליסטיים". "אני מאמין שאיראן רוצה לשאת ולתת איתנו", הוסיף הנשיא האמריקני. את הדברים אמר בריאיון ברשת NBC. גם סגן נשיא ארה"ב מייק פנס התייחס לנושא ואמר כי "כל האופציות על השולחן".

עוד כתבות בנושא >>

יועץ טראמפ נפגש עם רה"מ: "אסור לאיראן לפרש זהירותנו כחולשה"

טראמפ: "לא חזרתי בי מתקיפה באיראן – רק עצרתי אותה בשלב זה"

טראמפ יטיל סנקציות על איראן בשני: "אופציה צבאית על השולחן"

בולטון ובן שבת
בולטון ובן שבת | צילום: חיים צח לע''מ

מחר ייפגש בולטון בירושלים עם היועץ לביטחון לאומי של הנשיא פוטין ניקולאי פטרושב כדי להכין את הפסגה בין פוטין לטראמפ שתתקיים בהמשך השבוע בפסגת מדינות ה-G20 ביפן. ביום שלישי ישתתף בולטון בפסגה המשולשת של היועצים לביטחון לאומי של ישראל-רוסיה-ארה"ב.

כאמור, נתניהו נפגש היום עם בולטון בלשכתו שבירושלים. השניים נתנו הצהרה לתקשורת ודנו במתיחות במפרץ הפרסי ובמשבר בין ארצות הברית לאיראן, וכן בגרעין האיראני. בולטון התייחס לתקרית הפלת המל"ט האמריקני בשבוע שעבר על ידי האיראנים, והבהיר: "אסור שאיראן, וכל מעצמה עוינת אחרת, יפרשו בטעות את הזהירות ושיקול הדעת שהפעלנו כחולשה". "איראן ממשיכה לבנות בסיסים בסוריה. היא מספקת נשק מתוחכם ללבנון, אפגניסטן ותימן, והיא ממשיכה להפעיל לפעול במזרח התיכון", המשיך בולטון. "היא ממשיכה לאיים על ישראל ובנות ברית נוספות שלנו במזרח התיכון. כמו שאמר הנשיא ביום חמישי – הסנקציות על איראן הכרחיות, ועוד סנקציות יוטלו הלילה. אנחנו מצפים שההכרזה על הסנקציות תתקיים ביום שני - הישארו עמנו", סיכם.

בפתח דבריו, התייחס בולטון לפסגה המשולשת עבורה הגיע לירושלים, ואמר כי "אני מעריך את מנהיגותו של ראש הממשלה והשותפות בין ישראל לארצות הברית". "אין ספק שתחת שלטון נתניהו וטראמפ מערכת היחסים בין שתי המדינות התחזקה", הוסיף. "הכרנו בירושלים כעיר הבירה של ישראל והעברנו את השגרירות לירושלים. הכרנו בריבונות ישראל ברמת הגולן ואני בטוח שהיחסים ביננו יוסיפו וישתפרו. אני בטוח שנוכל לעבוד יחד, מכיוון שמערכת היחסים החזקה בין נתניהו לטראמפ מאפשרת לנו לדון בנושאי ביטחון", הוסיף בולטון, ואמר כי "אני מקווה שהפגישות האלו יעזרו לנו לקדם פתרונות ביטחוניים עבור האזור".

נתניהו ובולטון בלשכת רה''מ בירושלים
נתניהו ובולטון בלשכת רה''מ בירושלים | צילום: רויטרס

בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני האשים היום את ארה"ב בהבערת המתיחות במפרץ הפרסי באמצעות מה שכינה "חילול המרחב האווירי של המדינה", על ידי המל"ט האמריקני שהופל בשבוע שעבר - כך דיווחה סוכנות הידיעות פארס. רוחאני טען כי התוקפנות האמריקנית מסמלת את התחלתה של מתיחות חדשה באזור, והוסיף "האזור כאן מאוד רגיש, וחשוב למדינות רבות. כך שאנחנו מצפים מהמוסדות הבין-לאומיים לפעול בהתאם".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא היום לכל הצדדים לשמור על איפוק: "על כולם לשמור על עצבים מברזל", אמר. "ההימנעות מהסלמה היא חיונית, העולם לא יכול להרשות לעצמו עימות משמעותי במפרץ הפרסי".

במהלך הלילה התייחס טראמפ לכך שעצר ברגע האחרון תגובה צבאית אמריקנית לאחר הפלת המל"ט באזור דרום איראן, וכתב: "בניגוד לדיווחים, מעולם לא נסוגותי מתקיפה באיראן, רק עצרתי אותה בשלב זה".

ג'ון בולטון
ג'ון בולטון | צילום: רויטרס

גם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למתיחות עם טהראן ואמר: "אנו מוכנים לשוחח עם איראן בעת המתאימה. כשהיא תרצה להחליף את דרכה האלימה בשיחות דיפלומטיות, היא תדע איך ליצור איתנו קשר". במקביל, רשת הטלוויזיה "אל-ערביה" דיווחה כי חברת התעופה הלאומית של סעודיה שינתה את נתיבי הטיסות שלה, כך שכלי הטיס שברשותה לא יעברו מעל מצרי עומאן והורמוז.

אתמול, כזכור, טראמפ אמר כי "האופציה הצבאית מול איראן עדיין על השולחן". עוד הוסיף טראמפ במהלך שיחה עם כתבים בבית הלבן לפני המראתו לסדרת התייעצויות בקמפ דיוויד, כי הוא מתכוון להטיל סנקציות נוספות על איראן, על מנת למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני. "בכוונתו להחזיר את איראן להיות גדולה שוב", אמר טראמפ. בנוגע לתקרית הפלת המל"ט אמר הנשיא האמריקני גם כי "הוא מעריך את העובדה שהאיראנים לא הפילו מטוס צבאי מאויש שנשא עליו 38 אנשים בסמוך למל"ט שהופל".

נתניהו ובולטון בלשכת רה''מ בירושלים
נתניהו ובולטון בלשכת רה''מ בירושלים | צילום: רויטרס

המתיחות במפרץ והסנקציות האמריקניות משפיעות גם על הגרעין האיראני, עליו כאמור, דנו נתניהו ובולטון. ביום שני שעבר, כזכור, אמר דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית כי מדינתו תפר את המגבלות שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין, ותגדיל בתוך עשרה ימים את מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה, עד לכמות החורגת מסף 300 הקילוגרמים המותר על פי ההסכם. עוד איים כי טהראן שוקלת להעשיר אורניום עד רמת 20% - ריכוז ההעשרה שמעליו נחשב החומר לשמיש לפצצות אטום. כמו כן, לדבריו, ייתכן כי המדינה תייצא מים כבדים – דבר שלטענתו אינו מפר את ההסכם.

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר באותו יום כי "לאירופה נותר זמן מועט להציל את הסכם הגרעין", רוחאני הוסיף: "קריסת ההסכם אינו באינטרסים של מדינות אירופה". כמו כן, חבר פרלמנט איראני טען כי מדינתו תפרוש מהסכם הגרעין אם המשא ומתן מול מדינות אירופה בנושא ייכשל.

ראש הממשלה נתניהו התייחס להודעתה של איראן כמה שעות לאחר שפורסמה, במהלך טקס לזכר נשיאי וראשי ממשלת ישראל שהלכו לעולמם. "היום איראן איימה להעשיר אורניום לרמות גבוהות, מעבר להסכם הגרעין", אמר נתניהו. "זה לא מפתיע אותנו, כי כשהבאנו את הארכיון הסודי מטהראן גילינו עד כמה איראן הפרה את הבטחתה לקהילה הבין-לאומית. במקרה שאיראן תממש את איומיה הנוכחיים ותפר את הסכם הגרעין, הקהילה הבין-לאומית תאלץ להפעיל מיד את הסנקציות. בכל מקרה ישראל לא תיתן לאיראן להשיג נשק גרעיני".