ליברמן קורא להקמת גוש משותף עם סער, בנט ולפיד: "צורך השעה"

יו"ר ישראל ביתנו פנה לראשי המפלגות והציע להקים גוש ימין-מרכז: "אלטרנטיבה שלטונית שתחליף את נתניהו". אחד הסעיפים במצע שגיבש - ח"כ שמוגש כתב אישום נגדו לא יוכל להרכיב ממשלה

זמן צפייה: 01:48

בדרך לבחירות? יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שלח אתמול (שלישי) מכתב לגדעון סער, נפתלי בנט ויאיר לפיד, וקרא להקמת גוש ימין-מרכז משותף: "קואליציה ציונית וליברלית היא צורך השעה - במיוחד נוכח שיתוף הפעולה המתהדק בין נתניהו לבין נציגי התנועה האסלאמית. גוש כזה יהיה אלטרנטיבית שלטונית אמיתית שתוכל להחליף את שלטון נתניהו".

"כיום, בסיעות הלא ציוניות בכנסת - הרשימה המשותפת, ש"ס, ויהדות התורה - מכהנים קצת יותר מרבע מנבחרי הציבור", כתב ליברמן. "מנתוני הלמ"ס עולה כי בשנת 2065 המגזר החרדי והערבי יהוו את הרוב באוכלוסייה. משמעות הדבר - גם רוב נבחרי הציבור יהיו נציגי שני המגזרים הללו". לדבריו, "המסקנה היא שהרוב הציוני המורכב מהציבור החילוני, המסורתי והציונות הדתית, מממן את חיסולה של מדינת ישראל כמדנה ציונית וליברלית".

יו"ר ישראל ביתנו הדגיש כי הוא "מודע למחלוקות ולשוני בתפיסות העולם בין המפלגות, אך אין לי ספק שטובת מדינת ישראל ועתידה גוברים על הכול".

עוד בחדשות 13:

שנה מפרוץ המגפה: בעלי העסקים שהצליחו להתרומם – ואלו שנפלו

בכירים במשרד הבריאות: בתוך 10-7 ימים נגיע ל"ריסון מהודק"

תחקיר: המורים שנחקרו בחשד לעבירות מין בקטינים – וחזרו ללמד

נפתלי בנט, גדעון סער, אביגדור ליברמן ויאיר לפיד
נפתלי בנט, גדעון סער, אביגדור ליברמן ויאיר לפיד | צילום: רויטרס, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ליברמן הציג במכתבו את העקרונות עליהם הוא מבקש לבסס את המצע המשותף של הגוש. לפי אחד הסעיפים, חבר כנסת שמוגש נגדו כתב אישום - לא יוכל להתמודד לנשיאות או להיות מועמד להרכבת ממשלה. בנוסף, מציע ליברמן להגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות בנות 5 שנים כל אחת.

עוד הציע ליברמן לכונן חוקה לישראל ולהקים בית משפט לחוקה, לחוקק חוק שיחייב את כל הרשימות המתמודדות לכנסת להציב לפחות שלוש נשים בעשרת המקומות הראשונים, לערוך שינויים בנושאי דת ומדינה שיכללו נישואים אזרחיים, לימודי ליבה, גיור על ידי רבני עיר ותחבורה ציבורית בשבת. בנוסף, הציע חקיקת חוק שירות צבאי או לאומי חובה לכלל אזרחי ישראל. "אני פתוח לגבי תוכן המצע המשותף", הדגיש ליברמן.

בנט הגיב לפניית ליברמן בחשבון הטוויטר שלו: "איווט, צו השעה האמיתי הוא לעזור ל-800 אלף המובטלים, לא ל-4 פולטיקאים", כתב. "תוכנית כבר יש. אתה מוזמן לעזור. היתר לא מעניין".

יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן
יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן | צילום: חדשות 13

קריאתו של ליברמן לראשי המפלגות מגיעה ברקע חוסר היציבות בקואליציה, וההיערכות המסתמנת לקראת הליכה לקליפות. אתמול הודיעה חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון כי תצטרף למפלגה החדשה של גדעון סער, כפי שפורסם בחדשות 13. שאשא ביטון, המכהנת כיו"ר ועדת הקורונה, הייתה חברה בסיעת "כולנו", שהתמזגה לליכוד בשנה שעברה. יו"ר הקואליציה מיקי זוהר כתב בטוויטר כי יכריז על שאשא ביטון כפורשת. "בעצם החלטתה לרוץ ברשימה אחרת היא איבדה את זכותה לייצג את סיעת הליכוד בכנסת", הסביר.

שאשא ביטון תהיה במקום השני במפלגה. עם זאת, אם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יצטרף לסיעה, היא צפויה להיות במקום השלישי. עד כה מסתמן כי יועז הנדל יהיה במקום השלישי, ואחריו צביקה האוזר, שרן השכל ומיכל שיר, לא בהכרח צמוד אליו משום שצפויים להצטרף מועמדים נוספים.