נובמבר, פברואר או יוני 2021: מתי ישראל תלך לבחירות רביעיות?

אם דחיית התקציב לא תאושר, נלך לקלפי בעוד 3 חודשים. אם כן - הכול יידחה במאה ימים. אם נתניהו לא יפר את ההסכם הקואליציוני ויעביר תקציב חד-שנתי, נקודת היציאה שלו לבחירות תהיה רק ביוני

זמן צפייה: 02:16

בתקופה האחרונה, עת עלתה האופציה לבחירות רביעיות, שמענו שלל תירוצים על הסיבות שעלולות להביא לתרחיש זה. העימותים על התקציב, הקורונה, המיתון העמוק והאחריות הלאומית - כל הספינים נשלפו, אבל האמת היא שהכול תלוי בראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא דוחף לבחירות - השאלה היא רק מתי.

הבוקר (רביעי) בוועדת הכספים דחה נתניהו את העברת החוק של צבי האוזר בדבר דחיית התקציב עד לרגע האחרון - יום שני הבא. ראש הממשלה מאיים כי אם לא יכניע את כחול לבן כדי שיאפשרו לו להתערב במינוי היועץ המשפטי לממשלה ומפכ"ל המשטרה, לא יהיה תקציב. עם זאת, ולמרות כל מה שהוא אומר - בעוד 90 יום, מדינת ישראל תלך לבחירות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מכירת המטוסים לאמירויות: השיחה החשאית מלשכת רה"מ למפקד חי"א

גלנט: "לפיד וגנץ מתחרים מי יוביל – מי יותר 'רק לא ביבי'"

בכיר בליכוד: "הממשלה לא מתפקדת"; גנץ: "נתניהו רוצה בחירות"

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

המועד הוא חודש נובמבר, תחילת גל החורף, מול הבחירות בארצות הברית וחודש וחצי לפני תחילת שלב ההוכחות במשפטו. אם שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, שמורגלים בבגידות ובהשפלות, ימשיכו להפגין ערכית מופלגת - אולי ביום שני תעבור הצעת האוזר, ואז הכול יידחה במאה ימים נוספים.

אם כך, תחנת היציאה הבאה של נתניהו תהיה בסוף פברואר בשנה הבאה, סוף החורף, אחרי תחילת משפטו. המשפט יהיה חלק ממסע הבחירות - והסקרים האחרונים שמבטיחים לו אפשרות לבלוק ימני בלי ליברמן, מניעים אותו לפרק את הכול.

שר הביטחון, יו''ר כחול לבן בני גנץ
שר הביטחון, יו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: עודד קרני, לע''מ

אם נתניהו יצליח להשיג מהלכים אצל כחול לבן או שהמציאות הכלכלית, המגפה והחזיתות האחרות ישכנעו אותו למשוך את ממשלת האחדות עוד קצת - הוא תמיד יכול לחכות, להעביר תקציב חד-שנתי עד נובמבר הקרוב, וכך - תחנת היציאה הבאה שלו תהיה סוף מארס 2021, מועד העברת התקציב הבא שאם לא תושג עליו הסכמה - הולכים לבחירות ביוני 2021, בעוד עשרה חודשים.

בכל תרחיש אחר של העברת תקציב דו-שנתי, כמו שממליצים רוב הכלכלנים, יהיה לו קשה להפיל את הממשלה והוא ייאלץ לקיים את הרוטציה שהבטיח לגנץ, למרות שעכשיו היא נראית כמעט דמיונית.