מכירת המטוסים לאמירויות: השיחה החשאית מלשכת רה"מ למפקד חי"א

למרות שנתניהו הכחיש שמכירת נשק מתקדם היא חלק מנרמול היחסים, מתברר כי היועץ לביטחון לאומי התייעץ ישירות עם מפקד חיל האוויר באשר למכירת ציוד מתקדם במזה"ת - ודילג על גנץ וכוכבי

זמן צפייה: 01:39

ההסכם עם איחוד האמירויות: ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחיש אתמול כי ההבטחה של ממשל טראמפ להסיר את האמברגו על נשק מתקדם היא ששכנעה את שליט הנסיכויות לתת את הסכמתו לנרמול היחסים בין האיחוד לבין ישראל, אולם הערב (רביעי) נודע כי כבר בתחילת חודש יוני, היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת התייעץ עם מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין באשר למכירת ציוד מתקדם במזרח התיכון - באופן כללי.

בן שבת, כך מתברר, לא פנה כמקובל ללשכת שר הביטחון - שם אמורים לאשר שיחה כזו בין הצדדים. היועץ לביטחון לאומי הציג לנורקין את השאלה הכללית "האם ישראל מתנגדת למכירות של מטוסי F-35 במזרח התיכון?". מפקד חיל האוויר השיב לו כי ישראל מתנגדת באופן מסורתי למכירה כזו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בכיר בליכוד: "הממשלה לא מתפקדת"; גנץ: "נתניהו רוצה בחירות"

הישג ל"אפל": החברה האמריקנית הראשונה ששווה 2 טריליון דולר

חשד לאונס בת 16 במלון באילת: נבדקת מעורבותם של 30 צעירים

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין
מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין | צילום: חדשות 13

בן שבת לא הסביר, כאמור, לנורקין את ההקשר של הפנייה אלא רק סיפר לו כי יש מגעים עם וושינגטון על כך שהיא מעוניינת למכור מטוסים כאלה במזרח התיכון. נורקין, שייתכן כי כלל לא הבין את משמעות השיחה, לא עדכן את הרמטכ"ל אביב כוכבי וגם לא את שר הביטחון בני גנץ בדבר קיומה של השיחה. דובר צה"ל סירב להתייחס לפרטים.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "בחוק המל"ל נקבע: 'רשאי ראש המל"ל לקיים דיונים שאליהם יוזמנו נציגי הגופים הביטחוניים שראש הממשלה ממונה עליהם, צבא הגנה לישראל... בדרג שעליו יחליט ראש המטה לביטחון לאומי; מי שהוזמן כאמור, חייב להתייצב. ואכן קיים שיח שוטף על מאות סוגיות בין גורמים צבאיים למל"ל. ראש המל"ל ביקש לבחון את ההתייחסות לסוגיית מכירת ה-F-35. משנמסר שהיא נותרה בעינה - לא היה צורך בכינוס דיון נוסף, ועמדה מסורתית זו היא שהועברה לאמריקנים ע"י ראש הממשלה".

ראש המל''ל מאיר בן שבת
ראש המל''ל מאיר בן שבת | צילום: חדשות 13

אתמול, כאמור, לשכת ראש הממשלה הוציאה הודעת הבהרה לפיה הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות "לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהי בין ארה"ב לאיחוד האמירויות. מלכתחילה, ראש הממשלה התנגד למכירת F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון - כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל", לשון ההודעה.

"בנימין נתניהו הביע עמדה עקבית זו פעם אחר פעם בפני הממשל האמריקני והיא לא השתנתה. ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F-35 קיבלה משנה תוקף בתאריך ה-2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת רה"מ עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין".

מטוסי F-35 של חיל האוויר הבריטי
מטוסי F-35 של חיל האוויר הבריטי | צילום: Getty Images

מלשכתו של נתניהו הוסיפו כי בשיחה שקיים עם השגריר האמריקני דיוויד פרידמן, "הביע רה"מ בצורה מפורשת את התנגדותה של ישראל למכירת מטוסי F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינה כלשהי במזרח התיכון - כולל במסגרת הסכמי שלום". יום לאחר השיחה, אמרו, "שיגר נתניהו מכתב למזכיר המדינה מייק פומפאו, בו הבהיר שעמדתה של ישראל תקפה גם בעקבות השגת הסכמי שלום".

לא זו בלבד, בתחילת אוגוסט, בהנחיית רה"מ, נפגש שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר עם מזכיר המדינה פומפאו, וחזר על התנגדותה של ישראל למכירת הנשקים למדינות כלשהן במזרח התיכון. "הסכם השלום עם איחוד האמירויות לא כולל שום סעיף בנדון, וארה"ב הבהירה לישראל שהיא תקפיד תמיד לשמור על היתרון האיכותי של ישראל".