נתניהו וגנץ דנו עם שר החוץ הגרמני: "חייבים להכיר בהתיישבות"

רה"מ ושר הביטחון שוחחו עם מאס על הצעדים המדיניים הצפויים: "יש לקדם את תוכנית השלום תוך שיח רחב" • שגריר ארה"ב ייפגש ביום א' עם נתניהו, גנץ ואשכנזי, בניסיון לפתור המחלוקת על הסיפוח

זמן צפייה: 01:22

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ נפגשו היום (רביעי) בנפרד עם שר החוץ הגרמני, הייקו מאס. הם דנו עמו בהתפתחויות האזוריות ובצעדים המדיניים העומדים על הפרק, כאשר נתניהו הסביר למאס כי "בכל הסדר עתידי, לישראל יש צורך בשליטה ביטחונית מלאה מערבית לירדן". כמו כן, ראש הממשלה אמר "שכל תוכנית ריאלית חייבת להכיר במציאות ההתיישבות הישראלית בשטח, ולא לטפח את האשליה של עקירת אנשים מבתיהם". שגריר ארצות הברית בישראל דייויד פרידמן ייפגש ביום ראשון עם נתניהו, גנץ ואשכנזי בניסיון לפתור את המחלוקת ביניהם בעניין הסיפוח.

לפני כן נועד גנץ עם שר החוץ הגרמני והבהיר לו כי "תוכנית השלום של הממשל האמריקני מהווה הזדמנות היסטורית - קידומה צריך להיעשות מתוך ראייה אחראית ודיאלוג מירבי עם הגורמים השונים באזור וכחלק מדיאלוג בין-לאומי רחב".

ראש הממשלה החליפי אמר בסיום הפגישה: "אנו מוקירים את היחסים המיוחדים עם גרמניה ונעשה כל שניתן כדי לחזק את שיתוף הפעולה והדיאלוג עמה כמובילה חשובה באיחוד האירופי וכידידת אמת של ישראל. לגרמניה יש תפקיד משמעותי בקידום השלום והביטחון במזרח התיכון".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אשכנזי לשר החוץ הגרמני: אין מפות לסיפוח – אין כרגע כל החלטה

איסור כניסת הזרים לישראל הוארך עד ל-1 ביולי

החל מהיום: השימוש באמצעי האיכון של השב"כ למאבק בקורונה יופסק

בנימין נתניהו והייקו מאס
בנימין נתניהו והייקו מאס | צילום: קובי גדעון, לע''מ
שר הביטחון בני גנץ בפגישה עם שר החוץ הגרמני הייקו מאס
שר הביטחון בני גנץ בפגישה עם שר החוץ הגרמני הייקו מאס | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

נוסף על כך, השניים דנו בנתונים לגבי איראן שעולים מדו"ח סבא"א האחרון המצביע על תוקפנותה, והפנה את תשומת לבו של שר החוץ הגרמני לצורך לפעול באופן אקטיבי במועצת הביטחון ובאיחוד האירופי. לדברי גנץ, "יש להוביל מדיניות תקיפה שתוודא את קיום הפיקוח ההכרחי שימנע מאיראן להשיג נשק גרעיני שיהווה סכנה לעולם כולו".

כמו כן, ראש הממשלה עמד על הצורך להגביר את הלחץ על איראן, והדגיש כי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית קבעה כי איראן ממשיכה להפר את התחייבויותיה ולהסתיר אתרים החשודים בפעילות גרעין צבאי".

שר הביטחון בני גנץ בפגישה עם שר החוץ הגרמני הייקו מאס
שר הביטחון בני גנץ בפגישה עם שר החוץ הגרמני הייקו מאס | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בד בבד, שר החוץ הירדני איימן ספאדי ערך מסיבת עיתונאים עם שר החוץ הגרמני ואמר: "פרויקט הסיפוח הישראלי משמעותו הטבעת האזור בסכסוך ארוך. אנו מתרכזים כעת בעצירת הסיפוח, לאחר מכן נשוב למשא ומתן. הפלסטינים מוכנים לשלום, אבל כיצד ניתן להתקדם לשלום בצל הסיפוח? הסיפוח לא יכול לעבור ללא תגובה, משום שהוא למעשה יחסל את פתרון שתי המדינות. ירדן מעוניינת שכולם יבינו כמה מסוכן סיפוח יכול להיות".

בתוך כך, שר החוץ הטורקי התייחס לתוכנית החלת הריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח ואמר כי "אם ישראל תחצה קו אדום, המדינות המוסלמיות חייבות להראות שיש לכך השלכות". במקביל, בכיר בממשל הטורקי טען כי "הסיפוח יהרוס כל סיכוי לשלום במזרח התיכון".