אשכנזי לשר החוץ הגרמני: אין מפות לסיפוח - אין כרגע כל החלטה

שר החוץ אמר לעמיתו במהלך ביקורו בארץ כי "אנו מצפים שהקהילה הבין-לאומית תגיד לפלס' שסירובם לשיחות לא יקדם האינטרסים שלהם". מאס, שיוועד בהמשך עם נתניהו וגנץ: סיפוח מנוגד לחוק הבינ"ל

זמן צפייה: 01:26

שר החוץ הגרמני הייקו מאס נחת הבוקר (רביעי) בישראל לביקור בזק ברקע כוונות הסיפוח של ישראל. מאס נפגש עם שר החוץ גבי אשכנזי ויוועד גם עם שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו. בתום פגישתם התייחס אשכנזי לתוכנית טראמפ ואמר כי "אין מפות לסיפוח. לתוכנית טראמפ צורפה מפה בקנה מידה גדול. יש הסכמה עם האמריקנים שצריך לתרגם את זה לשטח. אנחנו מכירים את המפות ואת השטח, המפה תסתיים ותאושר. זו מפה בסיסית וטכנית. אין תןכנית ולפיה מפה. אין כרגע החלטה".

עוד אמר כי התוכנית "תבוצע בצורה אחראית ובתיאום מלא עם ארה"ב, ותוך שמירה על הסכמי השלום הקיימים העתידיים. נעשה זאת בדיאלוג עם שכנינו. אנחנו רוצים שלום וביטחון ומצפים שהקהילה הבין-לאומית תגיד לפלסטינים שסירובם להכנס לשיחות לא תקדם את האינטרסים שלהם".

בתגובה אמר מאס כי "הצגתי את עמדת גרמניה ואת דאגותיי כידיד של ישראל לגבי הסיפוח. סיפוח לא עולה בקנה אחד עם החוק הבין-לאומי. אנחנו תומכים בפתרון שתי מדינות באמצעות מו"מ. יש לחדש את שיחות השלום. גבי, אמרת לי שאתם מוכנים למו"מ מיידי עם הפלסטינים וזה נחוץ. זה זמן לדיפלומטיה ומו"מ".

"לא הצבתי תג מחיר לסיפוח", המשיך. "אנחנו מחפשים דיאלוג. הגעתי לאסוף מידע ולהבין מה תכניות הממשלה החדשה. הבהרתי לאשכנזי את עמדתנו ואת עמדת האיחוד האירופי נגד הסיפוח ונמשיך לדבר על זה".

לכתבות נוספות בנושא >>

שר החוץ הגרמני יבקר בישראל – ויעביר מסר אזהרה לגבי סיפוח

בעיניים של הפלסטינים: מה חושבים בשטחים על הסיפוח?

גורם בבית הלבן: רק החלטת מנהיגי ישראל עלולה לדחות את הסיפוח

שר החוץ גבי אשכנזי בפגישה עם עמיתו הגרמני הייקו מאס
שר החוץ גבי אשכנזי בפגישה עם עמיתו הגרמני הייקו מאס | צילום: רויטרס

עוד הוסיף אשכנזי כי "שמעתי את עמדת גרמניה לגבי הסיפוח. חשוב לנו לשמוע את עמדתם, הם ידידים שלנו. אני מניח שגרמניה תחכה להחלטה ישראלית ואז תחליט כיצד להגיב. אנחנו מצפים שכך זה יהיה ושלא יינקטו צעדים אירופים לפני החלטה ישראלית".

ביקורו של מאס נועד להעביר מסר אזהרה לישראל בכל הנוגע למהלכי הסיפוח המתוכננים בגדה המערבית. מאס מעוניין להעביר מסר כפול: מצד אחד ישראל חשובה מאוד לגרמניה והיא רוצה להמשיך את הברית החזקה עם ישראל, ומצד שני היא מתנגדת בתקיפות לסיפוח שעלול לפגוע ביחסים בין ישראל לגרמניה וביחסים בין ישראל לאיחוד האירופי.

ב-1 ביולי, התאריך המיועד לתחילת ביצוע מהלכי הסיפוח, תיכנס גרמניה לתפקיד הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי והנשיאה התורנית של מועצת הביטחון של האו"ם. המשמעות היא שתגובה אירופית ובין-לאומית לסיפוח הישראלי - תובא לשולחנם של הגרמנים.

גבי אשכנזי ושר החוץ הגרמני הייקו מאס
גבי אשכנזי ושר החוץ הגרמני הייקו מאס | צילום: משרד החוץ

מאס קיים בשבועות האחרונים שיחות בנושא הסיפוח עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שר החוץ הירדני איימן ספאדי, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד שתאיה ושרי חוץ ממדינות רבות אחרות. הגרמנים מעוניינים למצוא דרך למנוע מראש היווצרות של משבר בינלאומי סביב הסיפוח ולהציב אלטרנטיבה כלשהי שתאפשר חידוש של מו"מ בין ישראל לפלסטינים.

כמה ימים אחרי הביקור בישראל צפוי כינוס גדול של שרי החוץ של האיחוד האירופי שיעסוק גם בנושא הסיפוח. גם פקידים ישראלים בכירים וגם דיפלומטים אירופים מסכימים שאם יבוצע מהלך של סיפוח חד צדדי כפי שנתניהו רוצה התוצאה תהיה סנקציות אירופיות כאלה או אחרות על ישראל.

הייקו מאס הגיע לביקור בזק בישראל וייפגש גם עם גנץ ואשכנזי. ביקורו נועד להעביר מסר אזהרה שמהלכי הסיפוח המתוכננים בגדה המערבית - עלולים להביא לפגיעה ביחסי ישראל-גרמניה