שר החוץ הגרמני יבקר בישראל - ויעביר מסר אזהרה לגבי סיפוח

לפי בכירים ישראלים ואירופים, הייקו מאס צפוי להגיע ביום רביעי לביקור בזק ולהזהיר מפני המהלך - שלטענתו עלול לפגוע ביחסים בין ישראל לגרמניה ובין ישראל לאיחוד האירופי • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:32

פרסום ראשון: שר החוץ הגרמני הייקו מאס צפוי להגיע לישראל ביום רביעי לביקור בזק בעניין תוכניות הסיפוח בגדה המערבית - במטרה להעביר מסר אזהרה לגבי השלכות המהלך, כך פורסם הערב (שישי) לראשונה בחדשות 13, מפי פקידים ישראלים בכירים ודיפלומטים אירופים.

מאס, שיגיע כאורחו של שר החוץ גבי אשכנזי וייפגש גם עם נתניהו ועם גנץ, מעוניין להעביר מסר כפול: מצד אחד ישראל חשובה מאוד לגרמניה והיא רוצה להמשיך את הברית החזקה עם ישראל, ומצד שני היא מתנגדת בתקיפות לסיפוח שעלול לפגוע ביחסים בין ישראל לגרמניה וביחסים בין ישראל לאיחוד האירופי.

שר החוץ הגרמני הייקו מאס בעת ביקורו בעמאן
שר החוץ הגרמני הייקו מאס בעת ביקורו בעמאן | צילום: רויטרס

ביקורו של הייקו מאס חשוב כיוון שהגרמנים ייכנסו ב-1 ביולי לתפקיד הנשיאים התורנים של האיחוד האירופי ושל מועצת הביטחון של האו"ם. במידה שישראל תבצע מהלך סיפוח בלוח הזמנים עליו מדבר נתניהו – סוגיית התגובה האירופית והבינלאומית תובא לשולחנם.

שר החוץ הגרמני מתכוון להבהיר שסיפוח חד צדדי ישים את גרמניה במצב שבו היא צריכה לבחור בין הברית שלה עם ישראל לבין החוק הבינלאומי והערכים של האיחוד האירופי. במצב כזה התוצאה תהיה פגיעה ביחסים עם ישראל. מאס יבקש בעיקר מנתניהו אבל גם מגנץ ואשכנזי לא להציב את גרמניה בפני דילמה כזו.

התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית
התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית | צילום: רויטרס

מאס קיים בשבועות האחרונים שיחות בנושא הסיפוח עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שר החוץ הירדני איימן ספאדי, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד שתאיה ושרי חוץ ממדינות רבות אחרות. הגרמנים מעוניינים למצוא דרך למנוע מראש היווצרות של משבר בינלאומי סביב הסיפוח ולהציב אלטרנטיבה כלשהי שתאפשר חידוש של מו"מ בין ישראל לפלסטינים.

כמה ימים אחרי הביקור בישראל צפוי כינוס גדול של שרי החוץ של האיחוד האירופי שיעסוק גם בנושא הסיפוח. גם פקידים ישראלים בכירים וגם דיפלומטים אירופים מסכימים שאם יבוצע מהלך של סיפוח חד צדדי כפי שנתניהו רוצה התוצאה תהיה סנקציות אירופיות כאלה או אחרות על ישראל.