צרפת, גרמניה ובריטניה נגד הכרזת הסיפוח: "הפרה חמורה של החוק"

יחד עם ספרד ואיטליה, המדינות פרסמו הצהרה משותפת שבה הן מגנות את ההודעה של ראש הממשלה בדבר סיפוח בקעת הירדן וצפון ים המלח. לצד זאת הוסיפו: "מגנים את המתקפות מעזה על ישראל"

זמן צפייה: 03:14

צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ובריטניה הצהירו אמש (חמישי) כי הן מתנגדות בתוקף להכרזת ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר סיפוח: "אנו מודאגים מאוד מההכרזה על סיפוח אפשרי של אזורים בגדה המערבית, ובמיוחד של בקעת הירדן וצפון ים המלח. אם זה אכן יקרה, הדבר מהווה הפרה חמורה של החוק הבין-לאומי".

"אנחנו ממשיכים לקרוא לכל הצדדים להימנע מפעולות בניגוד לחוק הבין-לאומי, אשר עשויות לסכן את פתרון שתי מדינות על בסיס קווי 1967, ויקשה על השגת שלום צודק ומתמשך", נכתב בהצהרה. לצד זאת, לבסוף הוסיפו כי "אנו עומדים על זכותה של ישראל לביטחון ומגנים בתוקף את המתקפות האחרונות מעזה על ישראל".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בשל שימוש בתעמולה אסורה בהצהרת נתניהו: מלצר קנס את הליכוד

נתניהו: "כנראה שלא תהיה ברירה אלא לצאת למערכה רחבה בעזה"

גורם בממשל ארה"ב: "סיפוח שטחי הגדה המערבית לא עומד על הפרק"

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

ביום רביעי נמסר ממשרד החוץ הרוסי כי הם מודאגים מהצהרתו של נתניהו: "אנו מדגישים כי הצהרת ראש הממשלה נתניהו יצרה תגובה שלילית בעולם הערבי. כמו כן, מהלך שכזה עלול לערער על התקווה לשלום בין ישראל לעולם הערבי". הדברים נאמרו ערב טיסת ראש הממשלה לסוצ'י, שם הוא נפגש עם הנשיא פוטין.

משרד החוץ האיראני גינה גם הוא את ההצהרה, והודיע כי מטרת הכרזתו של רה"מ ואיומיו החוזרים ונשנים כלפי טהראן היא ניצחון בבחירות בישראל. לדברי דובר המשרד, "נתניהו מחפש קולות כדי להישאר בשלטון דרך סיפוח שטחים והאשמות נגד איראן".

רה״מ נתניהו בסיור עם היועץ לביטחון לאומי האמריקני בולטון בבקעת הירדן
רה״מ נתניהו בסיור עם היועץ לביטחון לאומי האמריקני בולטון בבקעת הירדן | צילום: קובי גדעון/לע''מ

גם משרד החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, גינה את הצהרת נתניהו ופרסם הודעה שבה נמסר: "מדובר בהסלמה מסוכנת שמפרה את כל ההסכמים וההחלטות הבין-לאומיות. ניצול של הבחירות באופן מכוער".

נוסף על כך, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר במהלך פגישה עם שר החוץ של לוקסמבורג במוקטאעה ברמאללה, כי "הצהרתו של נתניהו משמעותה חיסול כל ההזדמנויות להשגת שלום באזור. נתניהו הרס את כל המאמצים הבין-לאומיים לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני". משרד החוץ הטורקי הגיב אף הוא וקרא לקהילה הבין-לאומית לנקוט בצעדים נגד ההפרות שמבצעת ישראל.

חזבאללה הגיב גם הוא על הצהרתו של נתניהו: "מדובר בהחלטה תוקפנית כלפי העם הפלסטיני. לציבור הפלסטיני יש כל זכות להתנגד ולהתקומם נגד כל תוקפנות כלפי אדמתו".

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן | צילום: רויטרס

כזכור, ראש הממשלה נתניהו כינס מסיבת עיתונאים בכפר המכבייה והכריז כי "אם אבחר - אחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח". נתניהו הדגיש כי אם ייבחר לראש הממשלה הבא, ויקים קואליציה המחויבת למדיניות ולעקרונות שלו, הוא יבצע את הצעד. כמו כן, רה"מ הסביר את חשיבות המהלך: "זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל, זוהי חגורת הביטחון שלנו במזרח. זה קיר המגן המזרחי, שמבטיח לעולם לא נחזור להיות מדינה ברוחב של כמה קילומטרים ולצורך זה צה"ל חייב לשבת בכל בקעת הירדן".