גורם בממשל ארה"ב: "סיפוח שטחי הגדה המערבית לא עומד על הפרק"

בכיר אמריקני התייחס לדברי השגריר דייוויד פרידמן, והדגיש כי לא הוצגה כל תכנית ישראלית לסיפוח חד צדדי של השטחים. "לא דנו בסוגייה - עמדת ממשל טראמפ לא השתנתה"

בנייה בשטחי יהודה ושומרון
בנייה בשטחי יהודה ושומרון | צילום: רויטרס

גורם בכיר בממשל האמריקני התייחס אמש (שבת) לדברי שגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן, והצהיר כי "עמדת ממשל טראמפ לא השתנתה - סיפוח שטחי הגדה המערבית לא עומד על הפרק". זאת, כאמור, בתגובה לדבריו של פרידמן מוקדם יותר אתמול, שטען בריאיון ל"ניו יורק טיימס" כי תחת נסיבות מסוימות, לישראל יש הזכות להחיל את החוק על חלקים מהשטח. "לא הוצגה כל תוכנית ישראלית לסיפוח חד צדדי של שטחי הגדה המערבית, ולא דנו בסוגייה", הדגיש הגורם האמריקני.

דבריו של פרידמן עוררו סערה גם בעולם הערבי. מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, סאאב עריקאת, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי ההשקפה של הממשל האמריקני לגבי סיפוח השטחים הכבושים היא "פשע מלחמה תחת החוק הבין-לאומי". חבר המועצה המרכזית של הפת"ח, חסין א-שיח, כתב אף הוא בחשבון הטוויטר שלו כי הצהרותיו של שגריר ארה"ב בישראל, על כך שלישראל יש את הזכות להחזיק בחלק מהגדה המערבית, חושפות את האמת מאחורי "עסקת המאה" - שמטרתה לחסל את הסוגייה הפלסטינית ולבסס את הכיבוש על האדמות הפלסטיניות.

סוכנות הידיעות הפלסטינית "ופא" דיווחה כי תנועת פת"ח גינתה את הצהרותיו של פרידמן ותהתה אם עמדות אלו מייצגות את העמדה האמריקנית הרשמית או את עמדת המתנחלים הקיצוניים בישראל. לפי הדיווח, מהפת"ח נמסר כי "פרידמן לא דיבר על השחיתות של נתניהו. הצהרותיו מסוכנות לביטחון וליציבות האזור".

עוד בחדשות 13:

שגריר ארה"ב: "לישראל יש הזכות לספח חלקים מהגדה המערבית"

סנטורים דמוקרטים נגד סיפוח שטחים: "סכנה לפתרון שתי המדינות"

דיוויד פרידמן נואם בטקס מצעד החיים בפולין
דיוויד פרידמן | צילום: חדשות 13

גם בישראל לא נותרו אדישים לדברי השגריר. השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, כתב בטוויטר בתגובה לדברים: "תפיסת העולם של ממשל טראמפ, שאותה ביטא השגריר פרידמן, היא היחידה שאולי תביא לשינוי ותגרום לפלסטינים להבין שחרם על ישראל ועל ארה״ב ותמיכה בטרור ובהסתה לא יביאו אותם לשום הישג - והם אלה שבעיקר יפסידו מסרבנות השלום".

עוד ציין ארדן כי "שנים מכרו להם שהזמן פועל רק לטובתם ולכן הם סירבו לכל הצעת פשרה. בעידן אבו מאזן כבר לא יהיה מו״מ מדיני. רק אם המנהיגות הבאה של הפלסטינים תפנים יחד עם הציבור ברשות, שישראל והעולם לא יחכו להם, אולי תצמח שם מנהיגות שמוכנה גם לוויתורים. החלת החוק הישראלי על היישובים ביו״ש הוא צעד בכיוון הנכון שיעביר את המסר הזה ויקדם שלום".

יו"ר מרצ תמר זנדברג צייצה בטוויטר: "פרידמן הוא שגריר ארה״ב לישראל ולא למדינת ההתנחלויות, ועליו לדעת שסיפוח הוא אסון לישראל. שלום הוא אינטרס של ישראלים ופלסטינים בארץ, גם אם הממשל האמריקני משרת את הימין הקיצוני בלבד".

יו"ר חד"ש איימן עודה הגיב אף הוא לדברי שגריר ארה"ב: "הנה מסר להחזיר לאיש הכתום בחדר הסגלגל - הפתרון היחיד שיבטיח ביטחון וכבוד לישראלים ופלסטינים הוא סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל. סיפוח חד צדדי הוא פשע מלחמה".

נתניהו ושגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן
נתניהו ושגריר ארה''ב בישראל, דיוויד פרידמן | צילום: חדשות עשר

כאמור, בריאיון ל"ניו יורק טיימס" ציין פרידמן כי בנסיבות מסוימות, לישראל יש הזכות לספח חלקים מהגדה המערבית אבל לא את כל השטח. עם זאת, פרידמן סירב לומר כיצד יגיב הממשל האמריקני אם ראש הממשלה בנימין נתניהו אכן יספח חלקים מהגדה.

"אין לנו עמדה בנושא עד שלא נבין כמה יסופח, באילו תנאים, מדוע הגיוני לעשות זאת, מדוע זה טוב לישראל, מדוע זה טוב לאזור, ומדוע זה לא יוצר יותר בעיות מאשר פתרונות", הסביר פרידמן. "אלו הדברים שנצטרך לדעת, ואני לא מתכוון לשפוט לפני הזמן".

פרידמן התייחס לוועידה הכלכלית שיזם הממשל האמריקני בבחריין, בה צפויים להציג תוכניות כלכליות שיהיו ככל הנראה חלק מתוכנית השלום. "זה לא הוגן שהפלסטינים הציגו את הוועידה כשוחד או ניסיון לקנות בכסף את שאיפותיהם הלאומיות", אמר. "זה לא המצב. זה ניסיון להעניק חיים לשאיפותיהם על ידי יצירת כלכלה חיונית".