נתניהו נפגש עם פוטין: "חלה עלייה בניסיונות איראן לפגוע בנו"

באיחור של כשעתיים וחצי, רה"מ נועד עם נשיא רוסיה ושוחח איתו על ההתבססות האיראנית באזור. פוטין: "ישראל נמצאת באתגר היסטורי - מקווים שמי שייבחר לכנסת ישמור על הידידות בין המדינות"

זמן צפייה: 01:09

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (חמישי) בסוצ'י עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, באיחור של כשעתיים וחצי, לאחר שנועד עם שר הביטחון הרוסי סרגיי שויגו. פוטין אמר בפתח הפגישה: "תודה שהגעתם לפה. מטרת הפגישה היא לשמור על יחסים סדירים וטובים. נתניהו השיב: "אני שמח לפגוש אותך שוב. היחסים שלנו מעולם לא היו חזקים יותר, זה מתבקש כי יש למעלה ממיליון דוברי רוסית בישראל - הם מהווים גשר חי בין המדינות".

הנשיא הרוסי אמר לנתניהו כי "בשנה שעברה ראינו את נתוני הסחר והכלכלה גדלים. הודות למעשים שלך יש התפתחות ביחסים בביטחון ואתה כמובן יודע שעדיין נשמרת סכנה מטרור בין-לאומי. עכשיו חזרתי מרפובליקה בצפון רוסיה שלפני 20 שנה עברה התקפה המונית מקבוצות טרור מכל העולם, אנחנו ברוסיה מכירים את המונח טרור וגם בישראל כמובן".

"אני יודע שישראל נמצאת באתגר היסטורי, עומדים לפנינו בחירות ואני זוכר שזה ב-17 בספטמבר", המשיך. "ידוע שבישראל מתגוררים מיליון וחצי יוצאי ברית המועצות, תמיד התייחסנו אליהם כמו לאנשים שלנו. חשוב לנו מאוד מי ייבחר לכנסת ואני מקווה שמי שייכנס ישמור על הקו של הידידות בין המדינות שלנו ויחזק את היחסים שלנו הלאה. כבוד הנשיא ריבלין הזמין אותי לישראל לציין 75 שנה לשחרור אושוויץ. תעביר לו שאני אשמח מאוד לבקר בישראל, ואם זה יהיה אפשרי אולי גם אפשר להשיק את האנדרטה לזכר אזרחי לנינגרד שהיו במצור".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

נתניהו: "כנראה שלא תהיה ברירה אלא לצאת למערכה רחבה בעזה"

ערב טיסת נתניהו לסוצ'י: רוסיה הביעה דאגה מהצהרת הסיפוח

גנץ: "אם ייסגרו התיקים נגד נתניהו – הוא מוזמן לחבור אליי"

נתניהו ופוטין בפגישתם בסוצ'י, רוסיה
נתניהו ופוטין בפגישתם בסוצ'י, רוסיה | צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190912-1925' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו לאחר פגישתו עם שר הביטחון הרוסי שויגו' kid='1_aadew0tq' duration='53'']

נתניהו אמר בפגישה כי "הידוק היחסים בינינו הוא תוצאה גם של מדיניות הדדית מושכלת של שנינו ושל הקשר האישי בינינו, שמנע חיכוכים מיותרים ומסוכנים בין הצבאות. ואני אומר בפה מלא שזה מרכיב יסודי ביציבות האזור. אני מעריך את האמירה שלך שביטחון ישראל חשוב לך, וזה בא לידי ביטוי בפגישות שלנו".

"התיאום הביטחוני תמיד חשוב, אבל הוא חשוב במיוחד בעת הזו כי בחודש האחרון חלה עליה מאוד חמורה במספר והיקף הניסיונות של איראן לפגוע בישראל משטח סוריה, וגם לשים בה טילים מדויקים נגדנו. זה איום בלתי נסבל מבחינתנו - ולכן חייבים לוודא שלא יהיה חיכוך בינינו".

נתניהו ופוטין בפגישתם בסוצ'י, רוסיה
נתניהו ופוטין בפגישתם בסוצ'י, רוסיה | צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ

כאמור, מוקדם יותר נועד נתניהו עם שר הביטחון שויגו, ובסיום הפגישה אמר: "סיימתי עכשיו פגישה חשובה עם שר ההגנה של רוסיה שויגו, ואני בדרך לפגישה לא פחות חשובה עם הנשיא ולדימיר פוטין. הנושא הראשון הוא הביטחון, וזה שימור חופש הפעולה של צה"ל וחיל האוויר אל מול הניסיונות של איראן להתבסס צבאית באזורנו נגדנו. אנחנו פועלים כל הזמן, וחשוב למנוע התנגשויות מיותרות. כך אנחנו עושים בפגישות כמו אלה וגם כמובן בשיחות הטלפון הרבות ביניהן".

"מעבר לכך אני מוכרח להגיד שיש קשר טבעי, כי יש גשר אנושי בין ישראל למדינות דוברי רוסית", המשיך ראש הממשלה. "יש לנו למעלה ממיליון יוצאי ברית המועצות לשעבר בארץ והתרומה שלהם היא כבירה. אבל אני רוצה שתדעו שהתרומה שלהם היא גם ביצירת הקשר הזה, החשוב כל כך, לביטחון ישראל".

שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו
שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו | צילום: רויטרס

אתמול, ערב טיסת נתניהו לסוצ'י, משרד החוץ הרוסי הביע דאגה מהצהרתו של רה"מ בנימין נתניהו כי יפעל לסיפוח בקעת הירדן. "אנו מדגישים כי הצהרת ראש הממשלה נתניהו יצרה תגובה שלילית בעולם הערבי", נמסר. "כמו כן, מהלך שכזה עלול לערער על התקווה לשלום בין ישראל לעולם הערבי".

כזכור, שלשום בערב נתניהו כינס מסיבת עיתונאים בכפר המכבייה והכריז כי "אם אבחר - אחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח".

נתניהו הדגיש כי אם ייבחר לראש הממשלה הבא, ויקים קואליציה המחויבת למדיניות ולעקרונות שלו, הוא יבצע את הצעד. כמו כן, רה"מ הסביר את חשיבות המהלך: "זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל, זוהי חגורת הביטחון שלנו במזרח. זה קיר המגן המזרחי, שמבטיח לעולם לא נחזור להיות מדינה ברוחב של כמה קילומטרים ולצורך זה צה"ל חייב לשבת בכל בקעת הירדן".