סנטורים דמוקרטים נגד סיפוח שטחים: "סכנה לפתרון שתי המדינות"

בכירים במפלגה הדמוקרטית, בהם ברני סנדרס ואליזבת וורן, הציגו בסנאט האמריקני הצעה שיוצאת נגד הבטחת נתניהו לספח חלקים מהגדה המערבית. "יאיים על זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"

קבוצה של סנטורים דמוקרטים הציגה אתמול (חמישי) הצעת החלטה בסנאט האמריקני שיוצאת נגד הבטחת הבחירות של ראש הממשלה נתניהו לספח לישראל חלקים מהגדה המערבית. בקבוצת הסנטורים שחתומה על הצעת ההחלטה נמצאים כמה מהמתמודדים הבולטים על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, בהם ברני סנדרס ואליזבת וורן.

בהצעת ההחלטה נכתב כי "סיפוח חד צדדי של חלקים מהגדה המערבית יסכן את הסיכוי ליישם את פתרון שתי המדינות, יפגע ביחסיה של ישראל עם מדינות ערב, יאיים על זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ויחתור תחת ביטחונה של ישראל". נוסף על כך, הצעת ההחלטה קראה לממשל טראמפ לאמץ את פתרון שתי המדינות כחלק מתוכנית השלום שלו.

לעוד כתבות בנושא:

קושנר: "לא דנתי עם נתניהו לגבי סיפוח הגדה המערבית לישראל"

יהודים דמוקרטים בארה"ב נגד הבטחת רה"מ: "מודאגים מסיפוח הגדה"

"עקב המצב הפוליטי בישראל - תוכנית השלום תוצג רק בשנה הבאה"

אחת המטרות של הצעת ההחלטה, אותה יזם הסנטור ג'ף מרקלי מאורגון, היא לנסות ולהרתיע את נתניהו מפני יישום הצהרותיו בנוגע לסיפוח חלקים מהגדה המערבית. הצעת ההחלטה לא זוכה לתמיכה של סנטורים משתי המפלגות, אך היא צפויה לזכות לתמיכתם של כל 47 הסנטורים הדמוקרטים והעצמאיים. בצורה הזו, מעוניינים הדמוקרטים לשגר מסר מדיני לנתניהו בנוגע להתנגדותם למהלכי סיפוח.

הצעת ההחלטה הזו מצטרפת לכמה יוזמות אחרות שמקודמות בימים אלה בקונגרס, על רקע ההשקה הקרובה של תכנית השלום של טראמפ. אתמול, דווח בחדשות 13 כי ישראל מנסה לסכל יוזמה של הסנטור הרפובליקני לינדזי גראהם והסנטור הדמוקרטי כריס ואן הולן, להעביר החלטה שתביע תמיכה בפתרון שתי המדינות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם דונלד טראמפ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם דונלד טראמפ | צילום: קובי גדעון / לע''מ

לפני כחודשיים, ארבעה יהודים המייצגים את המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים האמריקני, פרסמו הודעה בה הזהירו את ישראל מלספח את שטחי הגדה המערבית. זאת, בעקבות התחייבותו של ראש הממשלה נתניהו, ערב הבחירות לכנסת ה-21, לספח חלקים מהגדה. עם זאת, הם לא ציינו ישירות את שמו או דבריו של רה"מ.

ההצהרה פורסמה על ידי אליוט אנג'ל, ניטה לואי, טד דויטש ובראד שניידר, היודעים בקשריהם לאיפא"ק. הם הזהירו כי אם ישראל תיסוג מפתרון שתי המדינות הדבר עשוי לפגוע אנושות בקשר בין המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית לישראל. "כתומכים חזקים וותיקים של ישראל, היחסים בין ארה"ב לישראל מושרשים על ערכים משותפים ועל פתרון שתי מדינות לשני עמים, ואנחנו מביעים דאגה מהאפשרות שישראל תנקוט צעדים חד צדדיים בסיפוח הגדה המערבית", נכתב.

ראש הממשלה ,בנימין נתניהו
ראש הממשלה ,בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

"לכל אחד מהגבולות בישראל יש תפקיד חשוב בשמירה על ביטחונה, והיכולת של ישראל לשמור על עצמה מפני איומים לא ניתנת למשא ומתן. שתי מדינות לשני עמים, שיקרה במו"מ ישיר בין הצדדים, עם חילופי שטחים מוסכמים – היא האופציה הטובה ביותר להשיג מדינה יהודית, דמוקרטית ובטוחה לצד מדינה פלסטינית, דמוקרטית ומופרזת".