קושנר: "לא דנתי עם נתניהו לגבי סיפוח הגדה המערבית לישראל"

יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ הכריז כי "עסקת המאה" היא מציאותית ובת ביצוע, והדגיש כי בכוחה לשפר את חיי שני הצדדים. עוד הוסיף שהוא מקווה שישראל לא תבצע מהלכים כאלו לפני שתוצג התוכנית

זמן צפייה: 00:44

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הצהיר הלילה (שישי) כי הוא סבור שתוכנית השלום האמריקנית תהיה נקודת פתיחה טובה לטיפול בסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדבריו, מדובר בתוכנית מציאותית ובת ביצוע, שתכלול גם תוכנית כלכלית נרחבת, ותאפשר להתוות דרך שבה שני הצדדים יוכלו לחיות "חיים טובים יותר". את הדברים אמר קושנר בכנס של מכון וושינגטון לחקר המזרח התיכון.

קושנר ציין כי ארה"ב תדון באפשרות של סיפוח שטחים מיהודה ושומרון לישראל לאחר שתוקם הממשלה, והדגיש כי מעולם לא דן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי הסיפוח. עוד הוסיף כי הוא מקווה שישראל לא תבצע מהלכים מהסוג הזה לפני שתוצג תכנית השלום של הממשל.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

קושנר על תוכנית השלום: "שני הצדדים יצטרכו לבצע פשרות קשות"

"צריך להסתכן כדי להשיג המטרה": המייל של קושנר לבכירי הממשל

קושנר: "תוכנית השלום תפורסם במהלך חודש יוני"

קושנר וטראמפ
קושנר וטראמפ | צילום: רויטרס

יועצו של טראמפ סיפר כי הנשיא מעורב בגיבוש העסקה, ולוחץ על יועציו להשיג התקדמות. הוא ציין כי טראמפ הצהיר שפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא יפתור את כל בעיות המזרח התיכון, אך לא ניתן יהיה לפתור את בעיות המזרח התיכון מבלי לפתור סוגיה זו. לדברי קושנר, הנשיא קרא חלקים מהתוכנית, אך טרם קרא את הטיוטה העדכנית שלה.

לדבריו, תוכנית השלום תיתן מענה "לשאיפות הפוליטיות של הפלסטינים" ותציע פתרונות לסוגיות כמו ירושלים והגבולות. עוד טען כי "אנשים יופתעו" כשהם יראו את פרטי התוכנית. בעניין שתי המדינות אמר קושנר: "כל אחד מהצדדים מפרש את נושא שתי המדינות בצורה אחרת, ולכן החלטנו כבר בשלב מוקדם מאוד לא להשתמש במונח הזה, ולהתמקד בפרטים של איך הפתרון אמור להיראות".

ג'ייסון גרינבלט, ג'ארד קושנר דיוויד פרידמן
ג'ייסון גרינבלט, ג'ארד קושנר דיוויד פרידמן | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר התייחס קושנר לתוכנית השלום בוועידת המשפיעים של מגזין "טיים", ואמר כי "שני הצדדים יצטרכו לבצע פשרות קשות, אנו מקווים שלמנהיגים בשני הצדדים יהיה אומץ לעשות אותן".

עוד אמר קושנר: "בדרך כלל מתחילים בתהליך ומקווים שהוא יביא לפיתרון, אנחנו הכנו הצעה מפורטת לכך. אני מקווה שזה יהיה חזון כולל לגבי מה יכול להיות אם אנשים יהיו מוכנים לקבל החלטות קשות. אם אנשים יתמקדו בדף המסרים הישן אנחנו לא נתקדם, אנחנו נבנה דברים מלמטה למעלה, נשפר את חיי הפלסטינים ונטפל בסוגיות הליבה המדיניות של הסכסוך". קושנר חזר והדגיש כי "נחכה עד אחרי הרמדאן להצגת התוכנית".

כמה ימים קודם לכן, אתר החדשות Foreign Policy חשף מייל שבו פירט קושנר את תוכניותיו בנוגע לפרסום "עסקת המאה". המייל נשלח בחודש ינואר אשתקד לבכירי הממשל האמריקני ונחשף כעת לנוכח ההתקדמות לעבר פרסום פרטי תוכנית השלום במזרח התיכון.

במייל נכתב כי "המטרה שלנו לא יכולה להיות להשאיר את הדברים על כנם, אלא אנחנו חייבים לשאוף שהמצב ישתפר באופן משמעותי". לדבריו, "לפעמים צריך לקחת סיכונים אסטרטגיים שעלולים גם להרוס, אך עשויים להוביל להשגת המטרה".

במייל התייחס קושנר לרצון לקצץ תקציבי סיוע לרשות הפלסטינית: "המאמצים לשיבוש הפעילות של אונר"א חייבים להיות רציניים. הסוכנות מנציחה את הסטטוס קוו, היא פועלת באופן מושחת ולא תורמת לקידום השלום", כתב קושנר. "אונר"א מאיימת עלינו כבר חצי שנה שאם לא תקבל את הכסף - תתחיל לסגור בתי ספר, אך שום דבר כזה לא קרה".