קבינט הקורונה התכנס; בנט: "כואב לנו על כל נפטר וחולה קשה"

קבינט הקורונה מתכנס במטרה לדון בהגבלות נוספות ובצעדים שיינקטו לאור העלייה בתחלואה ובמספר החולים הקשים. בנט הכריז על הוספת אלפי תקנים למערכת הבריאות במטרה להכפיל את יכולת הספיקה

נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט, השבוע | צילום: רויטרס

קבינט הקורונה התכנס היום (רביעי) בקריה כדי לדון בצעדים שיינקטו לאור העלייה הגוברת בתחלואה. תחילה, התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לסערת הריאיון עם שקד בחדשות 13: "כואב לנו על כל נפטר וחולה קשה, אבל גם כואב על כל בעל עסק שמאבד את עולמו כי המשבר מקריס את העסק שלו ועל כל ילד שישב 200 ימים". שר האוצר  אביגדור ליברמן שוב נעדר מקבינט הקורונה - השר חמד עאמר, מסיעתו של ליברמן, מייצג את האוצר בדיון במסגרת "חלוקת העבודה" ביניהם.

"אנחנו נותנים היום בוסטר לערכת הבריאות ולצוותים הרפואיים. אנחנו נערכים לגידול משמעותי של מספר החולים. אנחנו רוצים להגדיל את יכולת הספיקה של בתי החולים עד שמבצע ההתחסנות ייכנס לפעולה ויתחיל לבלום את ההתפרצות". אנחנו מעבירים 2 וחצי מיליארד שקלים לחיזוק מערכת הבריאות. היעד הוא להכפיל את יכולת הספיקה ולשם כך יתווספו 770 מיטות, 2,000 תקנים ו- 3,000 סטודנטים לרפואה למערכת הבריאות. אנחנו מחזקים את מערך הגריאטריה במאות עובדים ואלף מיטות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הסוף לאי-השוויון? צה"ל מחליף את מבחני הקב"א והדפ"ר

בנט השיק תוכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית: "נחזיר ביטחון"

הרבנות הראשית נגד הרפורמה של כהנא: "לא נכיר בגיורים"

בדיקת קורונה
בדיקת קורונה | צילום: רויטרס

למרות דבריו של בנט, גורמים בהסתדרות האחיות והאחים אמרו לחדשות 13 כי הטיפול בחולים קשים, לרבות מונשמים, דורש הכשרה ארוכה וכנראה שלא ניתן יהיה לגייס כוח אדם רב בזמן קצר כל כך. "לא נוכל לספק כוח אדם באופן מיידי", אומרים גורמים בארגון ומוסיפים כי "קורס הכשרת אנשי הסיעוד מסתיים רק בספטמבר הקרוב, וההכשרה לכך היא ארוכה".

נוסף על כך, ביקורת נוספת על התוכנית שגובשה הועלתה מצד יו"ר ההסתדרות הרפואית, ציון חוגי שאמר כי "המערכת זקוקה בדחיפות לתוספת של 1,000 מיטות אשפוז נוספות לכל הפחות, יחד עם מלוא תקני כח האדם הנלווים לכך". עם זאת אמר חוגי, "טרם ראינו אינדיקציה פורמלית לכך" וכי "ככל שתוספת התקנים אכן תהיה קבועה ותעוגן בבסיס התקציב כפי שהובטח לנו, הרי שזה מבורך".

לפני ישיבת הקבינט דן ראש הממשלה עם מנהלי בתי חולים. במהלך הישיבה הקרין בנט סרטונים מאיראן וממערכת הבריאות הקורסת שם. המנהלים הבהירו לבנט שישראל רחוקה משם.

במשרד הבריאות המליצו לקבינט על מספר דברים, ביניהם הפעלת התו הירוק המלא ללא החרגת ילדים מיום ראשון הקרוב, החזרת התו הסגול ומגבלות התקהלות של אירועי ענק לפיה יותר עד 1,000 בפנים ו-5,000 בחוץ במסגרת התו הירוק. לפי ההמלצות, יונהג תו סגול בקניונים ומסחר, מקומות עבודה ומקומות קדושים ואילו שאר המקומות יתנהלו לפי התו הירוק. בנוסף, במשרד ידרשו מגבלות בבתי הספר ביניהן עטיית מסכה בחללים סגורים.

מוקדם יותר היום, ועדת העבודה, הרווחה והבריאות החליטה להגביל את חובת עטיית מסכות בהתקהלות בשטח פתוח לחודש בלבד. בנוסף, החליטה הוועדה כי בידוד למחוסן או מחלים שנמצא במגע סמוך לחולה קורונה, קטין או חסר ישע, יוגבל עד 12 בספטמבר.

הביקורת הופנתה סביב החובה לעטות מסכה בהתקהלות בשטח פתוח. "רוב התחלואה הקשה היא עדיין אצל לא-מחוסנים ומה שהפך להיות הגורם המניע הוא איך חומקים מסגר", אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן (העבודה). "ההגדרות כלליות מדי. בלתי אפשרי ליישם ולאכוף. אנו דורשים לשמוע פתרונות שיקלו על אזרחים להישמע לצו ולהבין את ההיגיון בו".

כזכור, לפי פרסום בחדשות 13, בימים האחרונים דיברו במשרד הבריאות על החזרת הגבלות ההתקהלויות, עם קצת יותר אנשים מהסיבובים הקודמים - 100 אנשים בהתקהלות בחוץ ו-50 בחלל סגור. במקומות שפועלים במסגרת התו הירוק - אירועי תרבות, ספורט וחדרי כושר - עד 500 אנשים בפנים ואלף איש באוויר הפתוח. גם על החזרת התו הסגול דנים במשרד, לרבות בנתב"ג, מה שייחייב באופן טבעי את צמצום הטיסות.