הסוף לאי-השוויון? צה"ל מחליף את מבחני הקב"א והדפ"ר

באגף כוח האדם מציגים מודל חדש לאבחון המתגייסים שיתכלל פרמטרים רבים בקביעת הציון. במסגרת השינוי: אבחונים חוזרים, "יום המאה" לבנים, ומבחני הכנה שיופצו בחינם

זמן צפייה: 01:22

צה"ל הודיע היום (רביעי) כי החל מחודש אוקטובר תשתנה שיטת הערכה של המיועדים לשירות הביטחון (מלש"בים) כך שמבחן הדפ"ר יתבטל ותינתן האפשרות לבצע בחינות מיון חוזרות באם הנבחנים קיבלו ציונים נמוכים. בנוסף, יכללו עשרות מדדים ונתונים חדשים ואקטואלים כדי לדייק את "ציון ההתאמה" הסופי. בנוסף, קצינים ולוחמים יבקרו במהלך שנת הלימודים בתיכונים, וימונה "מפקד פלוגה" לערים עם נתוני גיוס נמוכים. 

על פי התוכנית, הציון החדש יחליף גם את מדרג הקב"א שהיה נהוג בצבא במשך עשרות שנים ככלי לשיבוץ חיילים, והביא לביקורת רבה על חוסר הרלוונטיות שלו והפגיעה בסיכויי ההשתלבות של נערים ממשפחות חלשות. בנוסף, צה"ל מתכוון להרחיב את התקשורת הישירה עם בני נוער בבתי הספר, להגדיל את הגדנ"עות ולשגר "פושים" למל"שבים כהכנה חינמית לצו הראשון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נשקלת האפשרות להחיל תו ירוק בכניסה לקניונים, הכרעה – בקבינט

הרבנות הראשית נגד הרפורמה של כהנא: "לא נכיר בגיורים"

הוליווד בהלם: ג'ניפר אניסטון ודיוויד שווימר ביחד?

לשכת הגיוס בתל השומר
לשכת הגיוס בתל השומר | צילום: חדשות 13

כחלק מהשינוי, צה"ל השקיע כ-300 אלף שקלים ברכישת 1000 שאלות השמה חדשות שיהיו ברובן צורניות כך שתצטמצם הסיכוי להטייה וחוסר שיוויון. שאלונים לדוגמה יופצו למלש"בים בטרם יגיעו אל הצו הראשון, דרך אפליקציית מיט"ב. בני נוער שיעשו שנת שירות או שנת מכינה קדם צבאית בטרם גיוסם, יוכלו לנצל את פרק הזמן של דחיית השירות לאבחוני מיון מחדש, אם יירצו לשפר את נתוניהם.

בזכות שיטת המיון החדשה אשר תושלם במלואה תוך שנתיים, משך האבחונים והראיונות בצו הראשון יירד מ-7 שעות לארבע. בנוסף על כך, בחודשים הקרובים יבוצע "יום המאה" גם לבנים ככלי נוסף לקביעת ציון ההתאמה. יום המיונים, שעד עכשיו היה מיועד לבנות בלבד, ייושם תחילה למקצועות הלחימה.

אם ובנה הולכים ללשכת הגיוס - מתוך מגזין ''שישי''
אם ובנה הולכים ללשכת הגיוס - מתוך מגזין ''שישי'' | צילום: חדשות 13

שינוי נוסף שיכלל בתוכנית, הוא האפשרות למעבר בין התפקידים השונים והיציאה לקורסים איכותיים. דרישה לעברית תקינה לא תהווה תנאי בסיס ליציאה לקורס קצינים, ומלש"בים יוכלו להיבחן  ליחידות שונות מאגפים שונים במקביל, כמו ליחידות טכנולוגיות "מתחרות" מאגפי המודיעין והתקשוב.