תמרור אדום לממשלה: "לא אפשרי לאכוף מסכות בהתקהלות בשטח פתוח"

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות החליטה כי תוקף הצו המחייב עטיית מסכה בהתקהלות בשטח פתוח יוגבל לחודש בלבד. פרופ' גרוטו בדיון: "יכול להיות שנראה דעיכה לקראת סוף החודש"

זמן צפייה: 04:18

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות החליטה היום (רביעי) להגביל את חובת עטיית מסכות בהתקהלות בשטח פתוח לחודש בלבד. בנוסף, החליטה הוועדה כי בידוד למחוסן או מחלים שנמצא במגע סמוך לחולה קורונה, קטין או חסר ישע, יוגבל עד 12 בספטמבר.

הביקורת הופנתה סביב החובה לעטות מסכה בהתקהלות בשטח פתוח. "רוב התחלואה הקשה היא עדיין אצל לא-מחוסנים ומה שהפך להיות הגורם המניע הוא איך חומקים מסגר", אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן (העבודה). "ההגדרות כלליות מדי. בלתי אפשרי ליישם ולאכוף. אנו דורשים לשמוע פתרונות שיקלו על אזרחים להישמע לצו ולהבין את ההיגיון בו".

פרופ' חגי לוין, לשעבר יו"ר איגוד רופאי הציבור, אמר בדיון: "בזמן הופעה או משחק כדורגל הסיכון להידבק נמוך מאוד. כשנכנסים או יוצאים יכול להיווצר צוואר בקבוק וזה מעלה את הסיכון וכאן יש להבחין בין מחוסנים ומחלימים לבין לא מחוסנים, ובין אנשים המוגדרים כסיכון. כאן אין הבחנה. אין הצדקה להטלת חובה, שאותה יש לאכוף בכל האמצעים, יש הבדל בין המלצה לבין חובה".

פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הוסיף ואמר: "הייתי עם כמה חברים ביורו ולא נדבקנו. הכלל שנקבע שם הוא שיש להיות עם מסכה בכניסה לאצטדיון ועד לישיבה. לא בטוח שההדבקות שם היו במשחקים עצמם. הרבה אנשים הגיעו לאזור, הסתובבו, יצאו למקומות בילוי וזה היה יכול לקרות גם מסביב".

גרוטו המשיך: "במגיפות באופן טבעי, ללא התערבות, הגלים נמשכים חודשיים שלושה. ברור שאנחנו עושים כאן התערבות וזה משתנה, אבל יכול לראות שנראה דעיכה לקראת סוף אוגוסט, אולי לא נידרש לצעדים נוספים".

גם באשר לחובת הבידוד למחוסנים השוהים במגע ישיר עם קטין או חסר ישע חולה קורונה עלתה ביקורת. יו"ר הוועדה רייטן הדגישה: "אין שום דרך לאכוף את הדבר הזה, האם הילד נמצא בחדר או לא, מה, תציבו מצלמות בתוך הבתים? גם ההגדרה של גיל בעייתית, לא מדובר באינדיקציה שבהכרח מעידה על מידת הצורך של הילד במגע הדוק עם ההורה, זה יוצר בעיות בפרשנות ויישום של הצו".

עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון להב הפועל למען עצמאים, התריע כי חובת הבידוד להורים מחוסנים מציבה שוב את ציבור העצמאים במצב של פגיעה חמורה בפרנסתם, שאינה מקבל לדבריו מענה ראוי: "לא יכול להיות שבחסות החוק תהיה אפליה בין עצמאים לשכירים. זה כמו מילואים, מאמץ לאומי וכל המדינה היא חלק מהמערכה. בעוד לשכירים יש דמי בידוד, אנחנו לא זכאים להם וגם ממשיכים לשאת בהוצאות העסק כל משך הבידוד. מדובר בדיני נפשות, 10 ימים מתוך חודש יכולים להביא עסק לקריסה".