קבינט הקורונה יתכנס היום: יכריע לגבי מתווה להפגנות ולתפילות

לאחר שהישיבה אמש הסתיימה ללא החלטות, היום יתחדש הדיון על החמרת הסגר. מסתמן כי יוחרפו ההנחיות בדבר התכנסויות, ומקומות עבודה יצומצמו. דרעי: "בתי הכנסת חייבים להיות פתוחים ביום כיפור"

זמן צפייה: 01:19

קבינט הקורונה יתכנס הבוקר (רביעי) וימשיך לדון בהחמרת הנחיות הסגר. במסגרת הישיבה יוצגו מתווים לקיום הפגנות ותפילות בום כיפור, וצפויות להתקבל החלטות בעניין. זאת לאחר שישיבת השרים אתמול הסתיימה ללא הכרעות, ושר החוץ גבי אשכנזי הציע כי משרדי המשפטים, הבריאות וביטחון הפנים יגבשו מתווים ויציגו אותם בדיון היום.

שר הפנים אריה דרעי התייחס בחשבון הטוויטר שלו לסוגיית התפילות, וכתב: "בתי הכנסת חייבים להיות פתוחים ביום הכיפורים, היום הקדוש בשנה. בתי הכנסת יוכלו לפעול במתכונת מצומצמת על פי תו סגול מוסכם, כפי שנהוג במקומות העבודה. יחד עם זאת, נפעל להכשרת מקומות תפילה רבים במרחב הציבורי, כדי לאפשר תפילה במקומות פתוחים. בשאר ימי הסגר, כשמשרד הבריאות ימנע התקהלויות במקומות סגורים, נתפלל כולנו במרחב הציבורי. בתקופת הסגר, מי שירצה להפגין, יעשה זאת סמוך לביתו. חייב להיות ברור שדין ההפגנות כדין התפילות".

עוד בחדשות 13:

רה"מ: "פארסת ההפגנות חייבת להיפסק"; היועמ"ש לא מתנגד להגבלות

אוחנה רצה להציג בקבינט חוו"ד להגבלת ההפגנות, בכחול לבן סירבו

הקבינט דן בהחמרת הסגר: נשקלת הגבלת בתי כנסת וצמצום התכנסויות

הפגנה נגד נתניהו בבלפור
הפגנה נגד נתניהו בבלפור | צילום: קריים מיניסטר

במהלך הישיבה אמש הצהיר דרעי: "אנחנו נמצאים במצב של פיקוח נפש. אני מוכן ללכת לרבנים ולשכנע אותם להתפלל יותר במרחב הציבורי. אני לא יכול לשכנע את הרבנים לוותר על הקפות שניות, על שמחת בית השואבה, אם ההפגנות יימשכו כרגיל. אנחנו ממשלה יהודית ודמוקרטית ואצלי היהודית היא הראשונה והחשובה. אם הממשלה תחליט תפילות ביום כיפור לא, הפגנות כן, לא יודע אם אוכל להישאר בממשלה כזאת שאינה יהודית".

שר המשפטים אבי ניסנקורן התייחס לקיום ההפגנות במהלך הסגר וטען: "צריך להתאים את ההפגנות לסגר, אבל ההגבלות צריכות להיקבע על ידי צוות מקצועי ולא בידי פוליטיקאים, שנגדם מופנית המחאה. נתמוך גם במתן סמכויות אכיפה למשטרה כלפי מפגינים שיפרו את ההנחיות, אבל במדינה דמוקרטית ממשלה לא אוסרת מחאה נגדה".

יהודי מתפלל בבית כנסת
יהודי מתפלל בבית כנסת | צילום: Shutterstock

אמש מתח ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקורת על ההפגנות. "במשך זמן רב נמנעתי מלהתבטא בעניין ואחרי ששמעתי את המומחים שטוענים שהתקהלויות הן סכנה עצומה לבריאות הציבור זו חובתי להתייחס", הצהיר נתניהו.

"כל הציבור נדרש לקיים הגבלות ורק קבוצה של מפגינים מוחרגת מהכלל", המשיך ראש הממשלה. "מותר ללכת לכותל רק אם אתה גר במרחק 1000 מטר משם, אבל לבלפור אפשר להגיע מכל רחבי הארץ. בכותל מותר רק בקפסולות של 20 - ובהפגנות הכל מותר. הפארסה הזאת חייבת להיפסק, כולם מבינים זאת - גם בשמאל".