הקבינט דן בהחמרת הסגר: נשקלת הגבלת בתי כנסת וצמצום התכנסויות

ברקע נתוני התחלואה הגבוהים והעומס הגובר על בתי החולים, השרים דנים באפשרות להחריף את ההנחיות. בין ההצעות שנבחנות: הפחתת פעילות המגזר הפרטי וסגירת שווקים פתוחים ומקוואות ביום כיפור

זמן צפייה: 01:14

שרי קבינט הקורונה דנים בשעה זו (שלישי) באפשרות להחמיר את הנחיות הסגר, ברקע נתוני התחלואה הגבוהים והחשש מאי ספיקה של בתי החולים. בין הרעיונות שנבחנים: הגבלת פעילות המגזר הפרטי, הגבלת בתי כנסת, איסור הפעלת שווקים פתוחים וסגירת מקוואות ביום כיפור. בנוסף נשקלת האפשרות לצמצם את ההתקהלויות לעד חמישה אנשים במקום סגור.

להערכת גורמים שמשתתפים בישיבה, לא יתקבלו היום החלטות על הגבלות תנועה חדשות (בתי כנסת, הפגנות) או על צמצום מקומות עבודה. כן נידונה ברצינות הצעת צוות המומחים, למנוע הגעה של עובדים בקבוצות סיכון ולהגביל התכנסויות לחמישה.

במהלך הדיון הזהיר הפרופסור ינון אשכנזי כי אם קצב ההדבקה לא ירד - נגיע ל-1,000 מתים בחודש. לדבריו יש להפסיק התקהלות בלי שום חריגים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי נדרשת אחידות באכיפה - גם לגבי בתי הכנסת וגם לגבי הפגנות. השר אריה דרעי דיבר על תחושות תסכול במגזר החרדי והזהיר מפני מרד: "מה עם ההפגנות וחופי הים?".

עוד בחדשות 13:

המענקים יורחבו – דמי האבטלה לא יופחתו: התוכנית הכלכלית אושרה

אוחנה רצה להציג בקבינט חוו"ד להגבלת ההפגנות, בכחול לבן סירבו

קורונה, מחנה יהודה, קורונה בירושלים, שוק ירושלים,
שוק מחנה יהודה בימי הקורונה | צילום: חדשות 13

במענה לשאלת נתניהו לגבי הרף העליון של מערכת הבריאות, השיבו מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו כי החל מ-1,500 חולים במצב קשה - תחול ירידה באיכות הטיפול. האלוף במיל' רוני נומה דיבר על האתגר של מערכת החינוך החרדית שממשיכה לפעול במקומות מסוימים, ןאמר שמדובר בעשרות אלפי תלמידים. השר דרעי עם זאת טען כי זה לא מדויק. נומה ענה שיש תלמודי תורה וישיבות פתוחות- 25-20 אלף תלמידים שמגיעים למוסדות.

יועמ"ש משרד הבריאות דיבר על האפשרות להעביר חוק להבאת רופאים לשירות הציבורי בכפייה - מעין "צו 8" לרופאים. ראש הממשלה אמר שלדעתו אין ברירה.

ישראל נכנסת לסגר שני
ישראל נכנסת לסגר שני | צילום: חדשות 13

במהלך הדיון, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ביקש להציג חוות דעת של יועץ משפטי חיצוני בנושא הגבלת ההפגנות - אולם בכחול לבן סירבו לכך ואף איימו לעצור את הדיון. אוחנה רצה לשלב את היועץ, ד"ר אביעד בקשי מפורום קהלת, בדיון - אך בשלב זה, שר המשפטים אבי ניסנקורן התערב והתנגד להמשיך את הישיבה. לבסוף, חוות הדעת של ד"ר בקשי לא הוצגה ולא נדונה.

מכחול לבן נמסר בתגובה: "המפלגה התנגדה נחרצות לנסיונו הנפסד של השר אוחנה לכפות השתתפות יועץ משפטי חיצוני בקבינט הקורונה ולהפיץ חוות דעת חלופית לזו של היועץ המשפטי לממשלה. הבהרנו לפני הישיבה כי הקבינט יתחיל רק ברגע שיופסקו נסיונות הטריקים והשטיקים ונוכל להתרכז בטובת הציבור".

"טוב שהליכוד משך בסופו של דבר את חוות הדעת החיצונית שניסה לדחוף לישיבה", אמרו גורמים במפלגה. "לממשלת ישראל יש רק ייעוץ משפטי אחד מוסמך. לא נאפשר פוליטיזציה של עבודת הדרג המקצועי בממשלה".

גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החווה את דעתו בנושא, וטען כי "הכוונה להזמין את בקשי לדיון היא פרובוקטיבית ומיותרת, ויש בה כדי להכשיל את עבודת השרים בעבודתה".