רה"מ: "פארסת ההפגנות חייבת להיפסק"; היועמ"ש לא מתנגד להגבלות

נתניהו יצא נגד קיום המחאות נגדו, בטענה כי אין להחריגן מההגבלות המוטלות על הציבור. "נמנעתי מלהתבטא בעניין, עכשיו חובתי להתייחס – אנו בשעת חירום". תיבחן האפשרות להגביל את ההפגנות

זמן צפייה: 03:14

ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא היום (שלישי) נגד קיום ההפגנות ההמוניות נגדו בירושלים, בטענה כי הן מסכנות את בריאות הציבור וכי אין להחריג אותן מהגבלות ההתקהלות המוטלות על הציבור כולו. "במשך זמן רב נמנעתי מלהתבטא בעניין ואחרי ששמעתי את המומחים שטוענים שהתקהלויות הן סכנה עצומה לבריאות הציבור זו חובתי להתייחס", הצהיר נתניהו.

"כל הציבור נדרש לקיים הגבלות ורק קבוצה של מפגינים מוחרגת מהכלל", המשיך ראש הממשלה. "מותר ללכת לכותל רק אם אתה גר במרחק 1000 מטר משם, אבל לבלפור אפשר להגיע מכל רחבי הארץ. בכותל מותר רק בקפסולות של 20 - ובהפגנות הכל מותר. הפארסה הזאת חייבת להיפסק, כולם מבינים זאת - גם בשמאל".

עוד בחדשות 13:

הקבינט דן בהחמרת הסגר: נשקלת הגבלת בתי כנסת וצמצום התכנסויות

אוחנה רצה להציג בקבינט חוו"ד להגבלת ההפגנות, בכחול לבן סירבו

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

עוד הוסיף נתניהו כי "אנחנו בשעת חירום. חייב להיות דין אחד גם לתפילות וגם להפגנות ולכל ההתקהלויות באשר הן. אחרת הציבור לא ישמע להנחיות ונגביר את התחלואה למימדים איומים".

מהדגלים השחורים נמסר בהתייחס לדברי נתניהו: "מחרב המדינה נתניהו הוא הסיבה שעם ישראל נמצא בסגר, הוא עסוק בטיסות פאר ובניהול משפטו ולא בקורונה. זהו צו 8 לכל מי שרוצה להציל את המדינה - להגיע בחמישי ושבת הקרובים לגשרים, לצמתים ולשיירות כדי להיאבק בנאשם שמחרב את המדינה".

עו

הפגנה נגד נתניהו בבלפור
הפגנה נגד נתניהו בבלפור | צילום: קריים מיניסטר

לאור עמדת אנשי המקצוע במשרד הבריאות בנוגע להפגנות, והיות שהמתווה שגיבש משרד המשפטים ביום שישי לא הצליח, מגבשים עכשיו במשרדי הממשלה תקנות חדשות להגבלת ההפגנות.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא מתנגד להטלת מגבלות מסוימות בהפגנות, ואחת האפשרויות שנבחנות היא לאפשר הפגנות בהתאם לפרופורציה שתיקבע בין גודל השטח התחום להפגנה לבין מספר המפגינים באותו שטח.

ככל הנראה התקנות יגדילו את כוח האכיפה של המשטרה, לדוגמה אם יראו שלא שומרים על ההנחיות הנדרשות - המשטרה תוכל לפזר את ההפגנות וכדומה. התקנות לא יאסרו הפגנות באופן מוחלט (דבר שחוק הקורונה אוסר), אלא רק יגבילו אותן באופן משמעותי.

הפגנה מול מעון רה''מ בירושלים
הפגנה מול מעון רה''מ בירושלים | צילום: חדשות 13

בתוך כך, טופז לוק וראובן עזר, יועצי ראש הממשלה שהפר בידוד, קיבלו קנס של 5,000 שקלים. במקביל, לוק ועופר גולן - יועץ נוסף של רה"מ - הגישו תביעה דיבה נגד אהוד ברק, אורי משגב ורוית נאור, מכיוון שהאשימו אותם ויועצים נוספים בבימוי של הפגנה במסגרת הפגנות השמאל בבלפור.

בתביעה, על סך 420 אלף שקלים, נטען כי "הנתבעים החליטו לפרסם עלילת כזב על התובעים והציגו תיאוריית קונספירציה לפיה התובעים 'שתלו' מפגינים בהפגנה וביימו אותם במטרה להפיץ פרסומי כזב. בפועל לא שתלו התובעים איש ולא ביימו איש. הם לא הכירו את המפגינים שפגשו והם צילמו את אותם מפגינים כפי שכל אדם יכול היה לצלם אותם".