כדי למנוע פגיעת טילי נ"ט: צה"ל ישתול עצים סביב בתים בעוטף

כחלק מהחלטת אוגדת עזה לארגן מחדש את ההגנה על המרחב, בכירים בצה"ל ערכו סיור ומיפו את האזור כדי לקבוע אילו יישובים נמצאים תחת איום. העבודות יחלו במהלך השבועות הקרובים • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:22

במערכת הביטחון מתכוונים לשתול בזמן הקרוב עצים סמוך לבתים ביישובי העוטף, במטרה להגן עליהם מפני אפשרות של פגיעת טילי נ"ט מרצועת עזה – כך פורסם הערב (שלישי) לראשונה בחדשות 13.

קצינים בכירים באגודת עזה, בהם מפקד החטיבה הדרומית, ערכו בימים האחרונים סיור בעוטף עזה ומיפו את היישובים שנמצאים תחת איום טילי נ"ט, כדי להחליט באילו מהם נדרש לבצע את המהלך. זאת, כחלק מהחלטת אוגדת עזה לארגן מחדש את כל ההגנה על המרחב, בעקבות המסקנות ירי טיל הקורנט שגרם למותו של משה פדר.

לעוד כתבות בנושא:

צה"ל: במהלך בניית המכשול התת קרקעי ברצועה – נחשפה מנהרה חדשה

לאחר פגיעת הקורנט: החלה הקמת שרוול ביטחוני במקביל לכביש 34

פרסום ראשון: חומה נוספת נגד טילי נ"ט נבנית ביישובי העוטף

אוטובוס צה''ל רגע לפני הפגיעה של טיל הקורנט
אוטובוס צה''ל רגע לפני הפגיעה של טיל הקורנט | צילום: חדשות 13

העבודות יתבצעו במקביל לבניית המכשול הקרקעי ברצועה. כזכור, בין הפעולות שביצע צה"ל לאחרונה כדי למגן את יישובי העוטף הוקמו סוללות מיגון, וכן קיר בסמוך לאחד מהיישובים באזור.

לפני כשבוע, כזכור, דובר צה"ל הודיע כי במהלך בניית המכשול התת קרקעי ברצועת עזה, נחשף תוואי מנהרה נוסף בדרום הרצועה. עוד נמסר כי לוחמי צה"ל חוקרים את תוואי המנהרה, מה היה עומקה, מהיכן היא יצאה ולאן הובילה, וכן נבדק אם מדובר במנהרה חדשה או במנהרה מתקופת "צוק איתן". זו המנהרה ה-18 שצה"ל חושף באזור מאז המבצע הצבאי לפני כחמש שנים.

המנהרה נחשפה לאחר שבבוקר אותו יום, במהלך עבודות שגרתיות של בניית המכשול, תוך עבודה של הקיר התת קרקעי, שתפקידו לזהות ולהרוס את כל המנהרות הקיימות של חמאס מתחת לפני הקרקע, הבחינו הכוחות בבור גדול מאוד. לאחר זיהוי הבור, הוקפצו למקום כוחות גדולים וכלי עבודה רבים של צה"ל ועבדו במשך שעות ארוכות - ולבסוף חשפו כי אכן מדובר במנהרה.
בניית המכשול התת קרקעי בגבול הרצועה
בניית המכשול התת קרקעי בגבול הרצועה

בחודש שעבר, החלו עבודות הנדסיות להקמת "שרוול נוף ביטחוני" - סוללת עפר באורך של כ-900 מטרים במקביל לכביש 34, שנועדה להגן על הכביש על ידי הסתרתו. זאת, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. הקמת הסוללה היא חלק מתוכנית מורחבת להגנה על יישובי עוטף עזה מפני טילי נ"ט. ‏

כזכור, התוכנית החלה לאחר ירי טיל הקורנט בסבב הלחימה האחרון, שגבה את חייו של משה פדר, ובעקבותיו נבנתה חומה בגובה של שלושה מטרים מקיבוץ ארז ועד כביש 34. בהמשך הוחלט להרחיב את התוכנית ולארגן מחדש את המרחב המאויים בעוטף.

העבודות לבניית המכשול התת קרקעי
העבודות לבניית המכשול התת קרקעי | צילום: חדשות 13

סוללות, קירות וחומות: התוכנית להגנה על יישובי העוטף מירי נ"ט

אחת הנקודות שיש למגן, הצפונית ביותר בגבול הרצועה, היא נתיב העשרה. בכל פעם שיש התראות, הכניסה הראשית למושב נסגרת והתושבים מתבקשים להיכנס דרך הציר החלופי. במסגרת התוכנית החדשה, הוחלט שאחרי 37 שנה הכניסה תיסגר באופן קבוע, וייסלל כביש גישה חדש ובטוח לתושבים.

פעולה נוספת שתתרחש, היא הקמת קיר מגן או סוללת עפר לאורך 900 מטרים בכביש 34, לכיוון שדרות, כהגנה על נוסעי הכביש. גם הרכבת שעוברת מעל הגשר הסמוך לקיבוץ ארז מהווה בעיה ביטחונית. בימים האחרונים התקיימו כמה ישיבות, כולל של המועצה לביטחון לאומי, כשבין היתר נבחנת האפשרות להקמת גדר בגובה של עשרות מטרים, כמו זאת שהוקמה בשדה התעופה החדש באילת ומגנה מפני ירי נגד מטוסים.