צה"ל: במהלך בניית המכשול התת קרקעי ברצועה - נחשפה מנהרה חדשה

דובר צה"ל הודיע כי תוואי של מנהרה נוספת התגלה בעת העבודות בדרום עזה. כעת, כוחות הביטחון חוקרים מה היה עומקה, מהיכן יצאה ולאן הובילה - ואם נבנתה לאחרונה או במהלך "צוק איתן"

זמן צפייה: 02:48

מתיחות בדרום: דובר צה"ל הודיע הערב (שני) כי במהלך בניית המכשול התת קרקעי ברצועת עזה, נחשף תוואי מנהרה נוסף בדרום הרצועה. עוד נמסר כי לוחמי צה"ל חוקרים את תוואי המנהרה, מה היה עומקה, מהיכן היא יצאה ולאן הובילה, וכן נבדק אם מדובר במנהרה חדשה או במנהרה מתקופת "צוק איתן". זו המנהרה ה-18 שצה"ל חושף באזור מאז המבצע הצבאי לפני כחמש שנים.

המנהרה נחשפה לאחר שהבוקר במהלך עבודות שגרתיות של בניית המכשול, תוך עבודה של הקיר התת קרקעי, שתפקידו לזהות ולהרוס את כל המנהרות הקיימות של חמאס מתחת לפני הקרקע, הבחינו הכוחות בבור גדול מאוד. לאחר זיהוי הבור, הוקפצו למקום כוחות גדולים וכלי עבודה רבים של צה"ל ועבדו במשך שעות ארוכות - ולבסוף חשפו כי אכן מדובר במנהרה.

מהמועצה האזורית אשכול נמסר: "עודכנו היום כי צה״ל חשף מנהרה סמוך לגדר המערכת באזור דרום המועצה. המנהרה אותרה הודות לאמצעי ההגנה הטכנולוגיים שמופעלים לאורך הגבול. המנהרה לא מהווה איום ונמצאת בטיפול צה״ל".

לכתבות נוספות בנושא: 

צה"ל: הפלנו רחפן שחדר מרצועת עזה לשטח ישראל

חמש שנים אחרי "צוק איתן": האם עזה הולכת להסדרה או להסלמה?

6,400 הפגינו בגבול הרצועה; משרד הבריאות בעזה: "40 פצועים"

העבודות לבניית המכשול התת קרקעי
העבודות לבניית המכשול התת קרקעי | צילום: חדשות 13

בתוך כך, מוקדם יותר היום, רחפן חדר מרצועת עזה לשטח ישראל, והופל על ידי לוחמי צה"ל - ונשלח לבדיקה. תחילה, נבדק חשד שהרחפן שייורט היה ממולכד, וחבלן הוקפץ למקום. אך לאחר בדיקה התברר כי אינו נושא מטען. מערכות הצבא זיהו את כלי הטיס עוד כשריחף מעל עזה, והוא הופל, כאמור, עם הכניסה לשטח ישראל. טרם ברור אם הרחפן שייך לאזרח עזתי או לחמאס. יש לציין, כי בשנה האחרונה הקימו באוגדת עזה מערך שלם של אמצעים לטיפול באיום המתפתח של הרחפנים - מגילוי ועד השתלטות עליהם והפלתם.

אמש פרסם צה"ל תחקיר חמור ונוקב על הפעולה של כוח המודיעין המובחר בחאן יונס בנובמבר 2018, שבה נהרג סגן אלוף מ', נפצע קצין נוסף ובעקבותיה נפתח סבב לחימה של ישראל מול חמאס. בראש התחקיר נחשף כי סגן אלוף מ' נורה למוות בידי חברו לכוח, סגן אלוף א' - ולא בידי חמאס.

התחקיר קובע כי סא"ל מ', כמו גם הקצין הפצוע, נורו מאקדחו בעל משתיק הקול של סא"ל א', ממפקדי הכוח. התחקיר החמור והנוקב חשף פערים, שגיאות ותקלות בפעולה בחאן יונס, שהובילו לכך שהמבצע נכשל, המשימה לא הושלמה, סא"ל מ' נהרג, קצין נוסף נפצע והכוח נחשף.