חמש שנים אחרי "צוק איתן": האם עזה הולכת להסדרה או להסלמה?

ישראל זכתה לשלוש שנות שקט עם תום המבצע הצבאי, ומאז ההסלמה חזרה בצורות קשות יותר ופחות. ישראל מגיבה ברכות בתחומים האזרחיים, ויש שמגיבים על כך בביקורת • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 09:21

עם תום "צוק איתן" השתרר שקט מופתי של שלוש שנים. אבל במרחק חמש שנים תוצאות המלחמה עדיין שנויות במחלוקת, ולא ברור אם עזה הולכת להסדרה או להסלמה. מצד אחד, לפני שנה וחצי חזרה האלימות לעוטף – הפגנות על הגדר, שריפות, ומאות רקטות. מצד שני, בשנה שעברה נשרפו 34 אלף דונם בעוטף עזה, והשנה נשרפו 1,400 דונם בלבד, בעיקר הודות להתייעלות של אנשי הכיבוי.

ישראל החליטה להתמודד עם השריפות במנופים אזרחיים – צמצום והרחבה של מרחב הדיג ושליטה במעבר כרם שלום, השסתום של עזה. יש מי שמותח ביקורת על המדיניות הזאת. "זלזלנו בהצתת השדות שהתחילה באפריל שנה שעברה", אמר ח"כ משה יעלון (כחול לבן), שר הביטחון בתקופת המבצע. "זו הפרת ריבונות וצריך לגבות מחיר מייד. יש לנו את העוצמה, ואם מפעילים אותה נכון, החמאס מבין את זה".

לכתבות נוספות בנושא:

דיווח: מענק קטארי נוסף יגיע בשבוע הבא לרצועת עזה

לאחר שלושה ימים: שריפה בעוטף עזה כתוצאה מבלון תבערה

רה"מ על הביקורת נגד מדיניותו בעזה: "לא מתרגש מעצות המומחים"

השריפות בעוטף עזה מהצד הפלסטיני
השריפות בעוטף עזה מהצד הפלסטיני | צילום: רויטרס
גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, נפצע במבצע צוק איתן מירי מרגמה
גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, נפצע במבצע צוק איתן מירי מרגמה | צילום: חדשות 13

גם התושבים, בשני הצדדים, שרויים בספקות ולא בטוחים מה יוליד יום. "99 אחוז פה גן עדן, ואחוז אחד גיהינום", אמר ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, שנפצע ב"צוק איתן" מירי מרגמה. "אבל כשהאחוז האחד הזה מתפרץ, הוא הופך להיות 100 אחוז – והוא כל כך קשה". אבל יש כאלה שחושבים שהדרום במצב לא רע בכלל: "אין כאן דירה אחת פנויה", אמר קובי הרוש, קב"ט שדרות. "אני חושב שזאת התשובה הכי טובה למצב הבעייתי".

מאמצים לכיבוי שריפה בעוטף עזה | צילום: צפריר ניר
אבו חסן עזנן עבד אל-רחים, תושב עזה
אבו חסן עזנן עבד אל-רחים, תושב עזה | צילום: חדשות 13

ובעזה רבים רוצים שלום, 80 אחוזים לטענת אבו חסן עזנן עבד אל-רחים, תושב עזה. "תושבי עזה היו צריכים לבחור ישראלים אם הייתה להם הברירה", אמר. "רבים מאיתנו רוצים שלום, אבל לצערנו יש בקרבנו גם קצת כאלה שחושבים אחרת".

מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום | צילום: רויטרס
קובי הרוש, קב''ט שדרות
קובי הרוש, קב''ט שדרות | צילום: חדשות 13